Faceliftade Suzuki Grand Vitara har fått två nya motorer, bättre säkerhet och komfort. Men hög ljudnivå i kupén i motorvägsfart och otidsenlig bränsletörst gör att den inte alls känns särskilt Grand.

Första intrycket #462

Flanellskjorta och graningekängor passar bäst till Grand Vitara. Bilen har en robust charm och på det hela taget känns bilen som ett okej köp i prisklassen. Lite sämre komfort och hög bränsleförbrukning tar ner upplevelsen.

Nya Suzuki Grand Vitara provkördes i Teknikens Värld 1/2006 av min gode vän och kollega Marcus Engström som berömde bilen för dess goda terängegenskaper. Dessutom är Vitara en av få bilar i klassen mindre suvar som har lågväxel, permanent fyrhjulsdrift och spärrbar mellandifferential vilket känns kunnigt.

Suzuki firar 20-årsjubileum med Vitara och Grand Vitara och bilen är en succé världen över med mer än 2,4 miljoner sålda exemplar sedan introduktionen 1988. Nu har två nya bensinmotorer tillkommit – en V6:a på 3,2 liter och den fyrcylindriga 2,4-litersmotorn som vi provkör här.
Exteriört har bilen begåvats med ny design på grill och främre stötfångare, tuffare 17-tumshjul och sidospeglar med integrerade blinkers. Även insidan har fått en mild översyn.
Dessutom säger sig Suzuki ha förbättrat ljudnivån i bilen vilket gör att jag i mitt stilla sinne undrar hur illa det lät tidigare? För när jag och kollegorna styr bilen norrut från Stockholm längs E4 i motorvägsfart är det svårt att föra en konversation i normal samtalston.
Grand Vitaran kommer bäst till sin rätt på det lite mindre vägnätet eller till och med bortom asfaltsbelagda vägar. Så vilken tur att det är precis dit vi är på väg. I Härjedalen ligger Sveriges högst belägna väg och det är dit jag styr Vitaran längs småvägar – ibland grus, ibland asfalt. Smalspårigt och kort hjulbas gör färden lite småstruttig men ändå behaglig och det är här den ständiga fyrhjulsdriften kommer till sin rätt. Lågväxel och spärrbar mellandifferential får jag också tillfälle att prova på i ett grustag någon mil ovanför byn Storsjö med mycket förtroendeingivande resultat.
På det hela taget känns Grand Vitara som en helt okej bil i prisklassen. Det som däremot inte är så bra är förbrukningen. Jag mätte upp exakt en liter per mil i väldigt lugn landsvägskörning, i staden ville bilen ha hela 1,3 liter per mil vilken är för mycket i modern bil – även i en suv.

Suzuki Grand Vitara 2,4 Exclusive

Pris
199 000 kr

Motor
Bensin.  4-cyl rak, 2 överliggade kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 92,0×90,0 mm, cylindervolym 2 393 cm3.  Max effekt 169 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 227 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, fyrväxlad automat alternativt femväxlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/65/17

Mått/vikt
 (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 430, bredd 181, höjd 169, spårvidd f/b 154/157. Tjänstevikt ca 1 567, maxlast 493, max släpvagnsvikt 1 700 kg (1 400 kg med b-kort). Tank 66 liter.

Fartresurser*
Toppfart 175 km/h, acceleration 0-100 km/h 12,0 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 1,25, landsväg 8,1, blandad körning 9,7 l/mil. CO2 225 g/km.

Skatt
2 235 kronor

* Enligt tillverkaren


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer