Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78/78 mm, cylindervolym 1490 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 6500 r/min, max vridmoment 140 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben (McPehrson) med undre triangellänk, bak stel axel med längs- och tvärlänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 5 tum, däck 185/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 362, bredd 165, höjd 153, spårvidd f/b 142/141. Tjänstevikt ca 1020, maxlast 410. Tank 41 liter.

Fartresurser
Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 0,90, landsväg 0,58, blandad körning 0,69 l/mil (tillv. uppgift).

Primitiv glädje!

Suzuki Ignis Sport är en synnerligen primitiv bil – ändå kan man inte låta bli att gilla den.

Biltilverkaren Suzuki har ingen lång och ärorik motorsporttradition att falla tillbaka på. Men när man väl ger sig in i tävlandet sker det med ovanliga medel.
Suzuki Ignis Sport är gatversionen av den rallybil företaget tävlar med i junior-VM. Ser den mysko ut för att vara rallybil? Det gör den, men inte jämfört med de tvåmotoriserade (!) Suzuki Vitara som företagets sportchef Nobuhiro ”Monster” Tajima tävlade med i amerikanska klassikern Pikes Peak?
Det är lätt att småle åt Ignis Sport när den kommer sladdande på en rallysträcka någonstans i världen. Huvudet högre än alla andra verkar den minst sagt vilsekommen. Men säg inte det åt Daniel Carlsson, han vann det finska VM-rallyt i augusti i en Ignis Sport och såg minst av allt bortkommen ut. Nu slåss han om VM-guldet med samma bil.
Om du vill känna dig som Daniel Carlsson fast på vanliga vägar finns nu möjligheten.
Det är lite svårt att definiera Ignis Sport. Tre dörrar. Kort. Hög. Fyra sitt-platser. SUV-liknande kaross. Minimalt bagageutrymme. Sportig? Faktiskt!
Bara genom att sätta sig i bilen känner man sig lite som en rallyförare. Djupt skålade stolar med tydliga emblem från tillverkaren Recaro, som är stora när det gäller ”riktiga” rallystolar – och flygplansstolar för den delen också. Har du flugit Boeing har du suttit i Recaro.
De svarta stolarna har gula nät i nackskydden och ser riktigt fräcka ut, precis som de gjorde i Opel Manta GSI på 1980-talet.
När vi ändå är inne på stolarna: de går inte att höja eller sänka, ej heller ratten. Sittdynorna är korta (fast de går att höja/sänka en aning i framkant). Ryggstödet har som i så många föga påkostade japanska bilar inget kom-i-håg-läge utan måste justeras så fort du varit i baksätet. Kort sagt, om du trivs eller ej i stolarna beror mest på din egen kroppskonstruktion, det gäller att den passar!
Vita mätartavlor, ratt och växelspaksknopp i läder samt kolfiberimitation på mittkonsolen kämpar hårt för att förhöja sportfaktorn, men hela instrumentpanelen andas 1980-tal.
Under huven finns ett av bilens starka kort. I rallytrim ruvar en vilt vässad 1,6-litersmotor på hela 216 hk, gatbilen får nöja sig med 1,5 liter och 109 hk. Men den räcker till. Karaktären är rapp, varvvillig och ljudlig. Insugningsljudet är fräckt och för åhörarna låter det rally – vilket förstås är meningen.
Motorn ger sin maxeffekt vid 6500 r/min, men varvräknarnålen kämpar vidare till 6700 r/min innan regulatorn slår till. Man varvar gärna dit bara för ljudupplevelsens skull.
Accelerationen 0-100 km/h anges till 8,9 sekunder och 0-400 meter på 16,5 sekunder. Vi har inte kontrollmätt, men det låter rimligt. Vad vi framför allt gillar är motorns kraft och rapphet vid acceleration på tvåans och treans växlar från cirka 2000 r/min. Där känns den som bäst. Ignis väger för övrigt inte mer än ungefär ett ton.
Växellådan matchar inte motorn. Slagen är för långa och lägena inte helt klockrena. Vid snabba växlingar är det lätt att det skorrar i dreven.
Ignis Sport är en kort krabat, bara 362 cm, men axelavståndet är rätt långt, 236 cm. Det tillsammans med väl avstämd fjädring och stötdämpning gör att färden är komfortablare än man kan luras att tro. Den struttighet i längsled man förväntar sig lyser med sin frånvaro.
Därmed inte sagt att man ser fram emot en riktig långfärd i Ignis Sport. Ljudnivån på motorväg är om inte alarmerande så högljudd och i 130 km/h känns (hörs) det som man åker 300 km/h. Kul inledningsvis, men tröttsamt i längden.
Det är som ni säkert redan förstått på krokig landsväg och i stadstrafik som bilen passar bäst. Den gör nog inte heller bort sig på en krokig racerbana som Ring Knutstorp. Glöm Anderstorp och dess långa rakor. Toppfarten anges till 185 km/h, men det krävs lång anloppssträcka för att mätarnålen ens ska krypa över 160 km/h.
Bilen är klassad för tre passagerare (plus förare) och dessa ryms ganska bra. Frågan är bara var de ska göra av bagaget eftersom utrymmet är ett fullkomligt skämt. Två sportbagar – sedan är det fullt.
Hälften av den höga höjden bak går åt till reservhjulsbaljan och skyddsnät finns inte varför bagagehöjden begränsas till ryggstödets ovankant. Baksätet är dock både del- och fällbart så åker man två blir det plats för lite mer.
Ignis Sport i gatversion börjar säljas nu men grundmodellen lanserades redan 2000 (även i fyrhjulsdrivet utförande med viskokoppling!).
Säkerhetsutrustningen tyder snarare på att detta är en tio år gammal konstruktion. Krockkuddar fram för förare och passagerare erbjuds, intet mer.
Övrig utrustning: elstyrda sidorutor och yttre backspeglar, vitlackerade lättmetallfälgar (15 tum), fjärrstyrt centrallås, låsningsfria bromsar, AC.
Allt till ett pris av 139900 kronor. För ungefär samma pengar eller lite till kan du köpa Peugeot 206 GTI, Renault Clio 1,6 16V eller Toyota Yaris 1,5 T-sport. Den trion känns både modernare och säkrare. Men för den som vill ha en rapp, kul liten bil och står ut med (till och med gillar) att folk tittar behöver inte Ignis Sport vara alldeles fel.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer