Första Intrycket

Gammal, pålitlig konstruktion med få innovationer. En bil med klart begränsade användningsområden som trivs bäst i terrängen men vantrivs på motorvägen.

Basfakta

Pris
149900 kr (april 2005)

Teknik
R4 1328 cm3. 85 hk vid 6000 r/min, 110 Nm vid 4100 r/min. Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell, automat som tillval. Hög och-lågväxlar

Mått/vikt/ (cm/kg)

Axelavstånd 225, längd 365 bredd 160, höjd 171. Tjänstevikt 1162, maxlast 258. Tank 40 liter.

Fartresurser*

Toppfart 140 km/h Acc 0-100 km/h 14,1 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,73 l/mil.

*Enl. tillv.

Släpvagnsvikt

1300 kg (bromsat) 350 kg (obromsat)


Inget för motorvägen

Att låtsas vara SUV är den nya trenden bland småbilar. Nu hoppas uppdaterade Jimny på en andra chans. Såväl i stan som i skogen.

Marknadens nyvaknade intresse för små bilar med SUV-look borde ge Suzuki Jimny – som presenterades redan 1998 – en andra chans.
Med hjälp ny något starkare och snålare VVT-motor (ventiler med variabel öppningstid), bättre utrustning (AC, fjärrlås) uppdaterad inredning och en ny knappmanövrerad inkoppling av fyrhjulsdriften hoppas Suzuki fördubbla antalet sålda vagnar 2005 i Sverige till 200 exemplar.
De tänkta kunderna finns både i storstan och på landet. Det är bara att hoppas att de håller sig där och inte frestas att börja pendla där emellan. På motorväg är nämligen Jimny hemsk. Motorn surrar på 3800 varv vid 110 km/h. Från framför allt bakhjulen hörs mycket vägbrus och fartvinden dånar friskt mot den kantiga, höga och vindkänsliga karossen. Det korta axelavståndet gör dessutom att riktningsstabiliteten lämnar en del övrigt att önska.
Nej, bättre då i stan där Jimny vinner med sina kompakta mått, bra sikt och en tuff uppsyn som fortfarande håller. Gången är dessvärre stötig i alla ledder och rattandet svettigt, det är fyra rattvarv från stopp till stopp.
Bäst trivs Jimny i skogen. Normalt bakhjulsdriven, men med ett knapptryck kopplas även framhjulen in. Systemet är av enklaste snitt, men det finns fördelningslåda med hög- och lågväxlar. Primitivt, och det saknar all elektrisk assistans, men tack vare kort axelavstånd, små överhäng och låg vikt så tar sig Jimny fram mest överallt.
Modellen är gammal men Jimny känns ändå ”på riktigt”. Den är en pajas på motorvägen, klarar sig hyfsat framför caféer och biografer, men glänser bland stenar och stubbar.
En tänkbar utmanare är kommande Fiat Panda 4×4. Modernare, också fyrhjulsdriven, men med mer attraktivt pris.

Visa kommentarer