Gasdrift ger ekonomiska fördelar på flera olika sätt men det ska egentligen inte märkas att man kör på gas. Det gör det i Suzuki S-Cross. På flera sätt.

Det här är nytt!

Gasdrift: Suzuki har tagit hjälp av företaget Konvegas i Växjö för att få möjlighet till gasdrift inte bara i S-Cross. Själva driften är det väl inget fel på men utförandet av ombyggnationen lämnar en del att önska.
Mindre bagageutrymme: En novalitet i dag när andra tillverkare kan använda gasdrift utan att tappa närmare tjugo procent av lastutrymmet.

Det är egentligen inga större fel på Suzuki S-Cross. Det är bara det att den inte tilltalar den som är intresserad av att köra bil ett endaste dugg. Men som sådan är den ganska okej. Tuta och kör, bry dig inte.
I ett försök att i alla fall öka försäljningen har nu Suzuki S-Cross introducerats som gasbil. Ja inte bara S-Cross för den delen, även Swift går att få som gasbil.
Detta är ett helt svenskt påfund som Suzuki Sverige genomfört med företaget Konvegas i Växjö som utvecklat och designat härligheten.

Suzuki S-Cross CNG

Foto: Andreas Libell

Enligt Suzuki ska S-Cross CNG klara 33 mil på en gastank och det stämmer rätt bra. Om gasen tar slut kopplas den ordinarie bensintanken in per automatik. Men nog märks det!
När detta sker talar bilen om att det sker men inte med ett litet diskret pling eller en lampa som blinkar till. Nej, ett helvetiskt inferno av plingande bryter ut och då jag inte var beredd på det var jag rädd att bilen var på väg att explodera.

Till det yttre intet nytt på S-Cross-fronten. Men nu finns gasdrift.

Foto: Andreas Libell

Till det yttre intet nytt på S-Cross-fronten. Men nu finns gasdrift.

Jag stannade vid vägkanten och efter några desperata försök med andra metoder provade jag att trycka på den minimala indikatorn i instrumentpanelens underdel som ska tala om att gasen är inkopplad, alternativt på väg att ta slut. Men indikatorn är så liten och dumt placerad att man knappt ser den. Det slutade plinga i alla fall.
När man tankat ny gas måste man trycka på indikatorn en gång till för att motorn ska begripa att den ska gå på gas.

Dykarklubben på utflykt? Nej men gastuberna i S-Cross.

Foto: Andreas Libell

Dykarklubben på utflykt? Nej men gastuberna i S-Cross.

Gastankarna, tre i detta fall, är ett stycke för sig. Placerade i ”anslutning till ” bagageutrymmet enligt Suzuki men de sticker ju upp minst en decimeter och med skyddet för tuberna pålagt försvinner 85 av de ordinarie 430 liter bagaget ska rymma.
Skyddet ser därtill ut att vara tillverkat på en förskola som haft en klipp- och klistradag. Bedrövligt helt enkelt.
För all denna lågteknologi har Suzuki mage att göra ett prispåslag på 57 000 kronor jämfört med en enbart bränsledriven S-Cross med samma utrustningsnivå.
Det är inget annat än ett skämt.

Suzuki S-Cross 1,6 CNG Exclusive

Pris
231 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-gas. Tvärställd 4cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. 1 586 cm3, 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/­min, 156 Nm vid 4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 430, bredd 177, tjänstevikt 1 282, maxlast 448, tankvolym 47 liter (fordonsgas 14 kg).


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R 16.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h ca 12,0 s, toppfart ca 175 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,55 (0,36). CO2 127 g/km, certifieringsgas 104 g, fordonsgas 66 g, biogas 12 g. Räckvidd gas 330 km, gas och bensin 1 180 km.


Skatt
0 kronor per år.

Rival

Volkswagen Golf TGI BlueMotion

VW Golf TGI Bluemotion
Det finns ingen som helst anledning att välja en Suzuki S-Cross CNG i stället för denna Volkswagen. Enbart priset avgör.

Pris: 221 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer