Provkörning av Suzuki Splash 1,2 Comfort

En Baja-Maja på hjul. Det är vad en passagerare muttrar när jag ska skjutsa honom i nya Suzuki Splash. Nog är den blå, hög och plastig men betydligt roligare än så.

Första intrycket

Splash får ett tuffare utseende och en större motor än vid premiären 2008. Pensionärsstämpeln är dock svår att tvätta bort. Swift är ungdomligare och bättre.

Gedigen

4/10

Prisvärd

10/10

Modellen Splash, som debuterade 2008, nysatsar i uppdaterad form. Ny grill, huv och nya stötfångare. Uppsynen är tuffare. Nya kulörer finns i sortimentet och invändigt hittar vi en ny klädsel.
Det är bara att konstatera att livet i en småbil i dag inte kräver några större uppoffringar. I alla fall om vi håller oss till funktioner, någon gedigen känsla finns inte i knappar och reglage. AC, elmanövrerade (och uppvärmda) sidobackspeglar, fjärrstyrt centrallås, färddator, elmanövrerade sidofönster fram och multifunktionsratt – om än i en enklare form. Allt detta finns i modellen, som nu blir Suzukis minsta när Alto fasas ut, till priset av 109 900 kronor. Du hittar inte många bilar med fem dörrar till det priset.
Att välja variant är enkelt, det finns bara en. Ett utförande med ett motoralternativ och med bara en kryssruta på utrustningslistan: metallic-lack för 3 900 kronor. Och någon prestandabil är det inte tal om, motorn är en 1,2-litersmotor på 94 hästkrafter.
Körställningen är upprätt och förarmiljön glasklar. Hastighetsmätaren är moraklocksstor och har tvingat upp varvräknaren till toppen på instrumentbrädan. Här har Splash lånat friskt från både Mini och Smart.
Runtomsikten är fin och att köra Splash inne i stan är riktigt kul. Formatet är kalas och styrningen helt okej. När större saker ska lastas fälls ryggstödet med ett enkelt grepp.Utrymmet blir plant och på hela 1 050 liter.
Ute på motorvägen åker ljudvolymen upp och mungiporna ner. Det korta axelavståndet i kombination med bilens höjd gör dessutom ekipaget läskigt vindkänsligt. Motorn har dessutom en rejäl törst när farten tilltar.

Bara 150 spekulanter valde Splash förra året, jämfört med de 1 260 som föll för Swift. En titt i prislistan ger svaret. En tredörrars Swift med samma motor och utrustning kostar bara 10 000 kronor mer. Splash är ingen dålig bil men Swift är större, bättre och roligare.

Rival

Chevrolet Spark
Chevrolet Spark 1,2 MT
Snäppet mindre än Splash men med jämförbar motor och utrustningsnivå. Fem dörrar och plats för fem personer även här men ett mindre bagageutrymme.
Pris: 125 000 kronor.

Suzuki Splash 1,2 Comfort

Pris
109 900 kronor, säljstart mars 2013.


Motor
Bensin. Tvärställd 4 cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 73,0×74,2 mm, cylindervolym 1 242 cm3. Max effekt 94 hk (69 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 118 Nm 4 800 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.


Styrning
Kuggstång, elassisterad servo. Vändcirkel 9,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system, antisladdsystem.


Hjul
Lättmetall. Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 236, längd 378, bredd 168, höjd 159, spårvidd f/b 146/147. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 095, maxlast 390. Tank 45 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 178-1 050 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12 s, toppfart 175 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,45, blandad körning 0,51. CO2 118 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
380 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer