Småbilar som fixar mer än det allra nödvändigaste transportbehov blir allt mer accepterade, även av svenska bilköpare. Down-sizing är rejält på modet inom bilbranschen och nya Suzuki Splash bevisar att en småbil klarar av den lilla familjens vardagssysslor.

Första intrycket #335

Suzuki visar att klara av ett liv även som förstabil för den moderna familjen som vill klara sig på mindre resurser. 1,0-litersmaskinen räcker till, men med stort lass går det givetvis tungt i uppförsbackarna. Splash tillhör just nu fem-i-topp in sin klass.

Den senaste generationens små och högbyggda citybilar för Europa från japanska Suzuki tillverkas faktiskt i Ungern! I staden Magyar skruvas nya Splash ihop, modellen efterträder Wagon +R  och liksom föregångaren kommer även nästa generation Opel Agila baseras på Suzuki-tekniken.

Designen har anpassats till modernare tider, det tidigare fyrkantsformatet har ersatts av lika höga men betydligt mer slimmade och i vissa vinklar riktigt snygga stilelement. Högresta lyktor fram och bak, en sidolinje som ger mpv-associationer och en rad nya färger som sticker ut ur den grå-silver-svarta färg som många svenskar vanligtvis brukar välja som billack. Det gör att Splash ser fräsch och helrätt ut.
Inredningen följer upp det glada tilltaget, med stor centrerad hastighetsmätare som flankeras av en Smart-liknande varvräknare uppe på instrumentbrädan (gäller endast dieselversionen). Klatschiga textilier i inredningen och för biltypen rejäla framstolar följs upp av ett baksäte som har plats för två normallånga svenskar, men som till nöds även rymmer en tredje mittpassagerare.

Bagageutrymmet är tvådelat i höjdled, under lastgolvet finns en låda att stuva extra saker i – perfekt på stranddagar, på svampuflykten eller bara att gömma undan datorn i. Öppnad baklucka går dock inte tillräckligt till väders, även normallånga får huka sig när det ska lastas in matkassar i Splash.
Nu är inte packutrymmet något som prioriterats hos Splash, kraften har i stället lagts i goda passagerarutrymmen, chassiinställningar och på att erbjuda två motoralternativ som kvalar in i Vägverkets definitation av miljöbilsbegreppet. Populärast utan konkurrens blir den trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter och 65 hästkrafter. Tusenkubikaren har ett rappt och friskt ljud när den varvas, men är angenämt tystlåten på motorvägen, surrigheten uteblir tack vare väl vald utväxling i den femväxlade manuella lådan. Ynka 90 newtonmeter i vridmoment vid varviga 4 800 r/min låter tunt på pappret men känns tillräckligt så länge du accepterar att inte ha alltför bråttom. Accelerationen 0-100 km/h lyder för 1,0-bensinaren 14,7 sekunder respektive 13,9 sekunder för den rappare 1,3 DDIS-dieselmotorn. Dieselalternativet på 75 hästkrafter gör Splash betydligt mognare, miljöbilsklassad även den, men den är hela 37 000 kronor dyrare. För den verkligt ekonomiske finns 1,0 bensin i ett basutförande men vinsten på 5 000 kronor känns försumlig då den modellen är påver i överkant – den saknar bland annat luftkonditonering och delbart baksäte.

Styrningen servoassisteras av en el-motor och på bergsvägarna ovanför franska riverian är känslan inte alls oäven. Tillräckligt mycket motstånd för fin vägkontakt, samtidigt lättsnurrad när vi tråcklar oss fram i Cannes trånga citykärna. Den högbyggda karossen gör det enkelt att ha en god överblick över medtrafikanterna och säkerhetskänslan är på topp trots Splashs litenhet.
Splash grundas på den större Swift som visat sig ha goda vägegenskaper, något som chefsingenjör Yutaka Takayama låter påskina när det är dags för ingenjörernas utfrågning. Jo, faktiskt är det Suzukifolket som intervjuar presskåren på plats! Frågestunden är ett led i utvecklingsarbetet och det visar att Suzuki tar sitt jobb på yttersta allvar. Takayama intresserar sig särskilt när jag poängterar att det kanske borde finnas en Splash Sport, Cross Splash och varför inte en Splash med dubbelkopplingslåda för att sänka bränsleförbrukningen ytterligare. Både eventuella Sport- och Crossvarianter passar inom Suzukis varumärke och bli inte förvånade om en eller kanske båda versionerna kommer inom en snar framtid, att döma av Takayamas ivriga plitande i sitt kollegieblock.
Tills dess visar Suzuki Splash 1,0 kunna hantera liten storlek med goda utrymmen och ren miljöklassning. Genomgående fin konstruktion och bra garantier uppväger den förhållandevis höga prissättningen.

Suzuki Splash Komfort

Pris 
129 900 kronor.

Motor 
Bensin. 3-cyl tvämonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 73,0/79,4 mm, volym 996 cm3. Max effekt 65 hk (48 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 90 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Styrning 
Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 9,4 meter. 

Bromsar 
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system, antisladdsystem.

Hjul 
Fälg fram 5,5 tum, däck 165/70 R14.

Mått/vikt
 (cm/kg) 
Axelavstånd 236, längd 372, bredd 168, höjd 159, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1 030, maxlast ca 455 kg, taklast 50. Tank 45 liter.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 14,7 s.
Toppfart 160 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö* 
Stad 0,59, landsväg 0,44, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 120 g/km. 

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer