Nya Suzuki Swift Sport har bantats med 80 kilo och fått turboladdad motor. Men det är några detaljer som gör att vi saknar den förra generationen – mycket!

Det här är nytt!

Motor
Den förra generationens sugmotor på 1,6 liter har bytts ut mot en 1,4-liters turbomotor. Effekten är ungefär densamma.
Utseende
Jämfört med vanliga Swift har Sport bland annat nydesignad grill och bakre diffuser.
Spårvidden
Direkt jämförd med förra generationen Sport har denna 40 mm bredare spårvidd. Bra för riktningsstabiliteten.

Förra generationens Suzuki Swift Sport var ”allas” favorit. Den hyllades 2012 i vårt bankalas för sina fina vägegenskaper och den högvarviga sugmotorn framkallade gåshud. Nu kommer generation tre och jag skulle ljuga om jag säger att den är tråkig och osnabb. Men den har inte den karaktär som bjöds på förr.

Turbomotorn är hämtad från något så osexigt som Suzuki Vitara och ger 140 hästkrafter, det är fyra mer än tidigare. 0-100 km/h tar 8,1 sekunder, toppfarten är 210 km/h. Det är klart snabbare än förr. Så vad sitter jag här och gnäller för? Jo, jag tycker att motorsågsbilar som dessa ska leva om. De ska varva högt och ljudligt, det får gärna smattra och slå eldsflammor ur avgasrören. Nu känns (och hörs) det som om inget händer när jag trycker gasen i botten och accelererar så fort det går. Motorn känns väldigt flack i sin vridmomentkurva och redan vid 6 000 r/­min svimmar den av. Förra motorn varvade glatt till 7 000 r/­min och mer därtill. Det är vad jag gnäller över.

I det stora hela har Suzuki Swift Sport blivit en bättre bil, men den har som sagt blivit tråkigare.

Anledningen till att det blir en turbomotor i stället är förstås för att få ner bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Suzuki kallar motorn för Boosterjet. Det betyder att vid normal körning är wastegateventilen öppen och i det läget fungerar motorn som en vanlig sugmotor. När mer effekt påkallas stänger ventilen och skapar ett högre laddtryck. Under hela tiden snurrar turbopropellern men med reducerad effekt, och då den redan har lite fart blir det ingen ketchupeffekt vid full gas. Ett vanligt fenomen på äldre turbomotorer.
 

Snyggt eller ej men det är gott om röda dekorinslag i kupén.

I det stora hela har Suzuki Swift Sport blivit en bättre bil, men den har som sagt blivit tråkigare. Och prislappen är heller inte kul. Nästan 200 000 kronor och den har ökat med 30 000 kronor sedan 2012. Men nu slutar jag gnälla och går vidare. Vänder blad, så att säga. Jämfört med vanliga Swift har Sport en annan grill, större kindpåsar med stora luftintag, sidokjolar, takspoiler bak och avgaspipor som ser ut som kanonmynningar. A- och B-stolparna är svartlackerade. 17 tum höga lättmetallfälgar kompletterar bilden.

Champion Yellow är en specialfärg för Swift Sport. En hyllning till bilens rallyframgångar. Dubbla avgaspipor som inte är helt olikt vapenmynningar. För provocerande?

Om bilen är snygg eller ej överlåter jag till dig att bestämma, men nog ser den lite knubbig ut i alla fall. Den gula färgen som du ser på bilderna heter Champion Yellow och är en slags retrohyllning till tiden då Suzuki härjade i rally-VM. Bilarna var lackerade i denna kulör och P-G Andersson från Årjäng blev juniorvärldsmästare två gånger för Suzuki. I en Swift.

3 frågor

Masao Kobori – chefsingenjör.

 

Ni har tagit bort det roligaste med Swift Sport. Sugmotorn. Varför?
– Vi måste, för att få lägre bränsleförbrukning. Och det har vi lyckats med. Och så tråkig är väl inte motorn?

Du pratar mycket om sportighet. Vad tycker du är sportigt med denna bil?
– Kort växelspak, D-ratt, fränt motorljud, stötdämpare från Monroe…
Okej, okej. När kommer ni tillbaka till rally-VM då?
– Oj, det vet jag inte. Inte ens om vi gör det.

Swift Sport har samma fina väghållning som förr. Ett hjul i varje hörn är aldrig fel, det visste redan sir Alec Issigonis när han skapade den första hundkojan. Det går att köra ruggigt fort in i kurvorna och framvagnen håller i ordentligt. Lättkörd på gränsen skulle jag vilja säga. Möjligen kunde styrningen varit bättre, den vill väldigt gärna tillbaka till sin nollpunkt även om du inte så önskar.

Framstolarna är djupt skålade och riktigt bekväma. De håller din lekamen i ett fast grepp även när det går fort. Ratten är kapad i nederkant som på så många andra bilar. Delar av instrumentpanelen pryds med röd dekor. Och de yngre köparna kommer säkert att uppskatta de små mätarna i instrumentklustret som talar om hur mycket hästkrafter och vridmoment du använder. Trams tycker jag. Baksätet och bagageutrymmet är inte mycket att orda om, men detta är ju en liten bil och naturlagar kan inte upphävas.

199 900 kronor må ses som ett högt pris men Swift Sport är fullsmetad med utrustning från start. Navigator, backkamera och klimatanläggning. Färddator, helljusassistent. På säkerhetssidan autobroms, filbytesvarnare, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare. Mycket godis i en så liten bil. Men hur full påsen än är så saknas det där lite extra roliga som fanns förr. Och det kommer många gamla Swift Sport ägare att sakna lika mycket som jag.

Tidigare generationer av modellen Suzuki Swift Sport

Generation 1
Lanserades i oktober 2005 och året efter fanns den i Europa. 1,6-liters motor (M16A) på 125 hästkrafter och 148 Nm i vridmoment. Bilen hade femväxlad manuell låda. Såldes bara med tre dörrar och fick kritik för att antisladdsystem inte kom förrän 2008 på svenskspecade bilar.

Generation 2
Kom 2012. 136 hästkrafter och 150 Nm i vridmoment. Sexväxlad låda var standard men en CVT-låda med sjuväxlat manuellt läge och växlingspaddlar gick att få på vissa marknader.

Suzuki Swift Sport

Pris
199 900 kronor, säljs nu, första kundleverans juli.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,9:1. Borrning/slag 73,0/82,0 mm, cylindervolym 1 373 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm mellan 2 500-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 195/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 389, bredd 174, höjd 150, spårvidd f/b 151/152. Markfrigång 12. Tjänstevikt 970, maxlast 470, max släpvagnsvikt 0. Tank 37 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 265-947 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 125 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
668 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 2 820 kr per år i tre år.

Rivaler

Volkswagen Up GTI
En hyllning till ikonen Golf GTI. 115 hk och inte riktigt lika vass men också 30 000 kronor billigare. Prisvärt lyckopiller.
Pris: 169 900 kronor.

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150
Ibiza är Seats absolut viktigaste modell och en körglad typ i grunden. I väntan på heta Cupra är Ibiza FR vassaste Ibizan.
Pris: 190 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Suzuki Swift Sport
NÄSTA Mazda MX-5 får mer pulver