Käcka särlingen Suzuki SX4 har kommit i en förädlad version, men är fortfarande stötig på allt annat än jämn asfalt. Den starka, nya dieselmotorn på 2,0 liter gör den lilla bruksbilen aningen övermotoriserad.

Första intrycket #85

Småbil och suv på en och samma gång. Dieselmotorn är en potent Fiat-pjäs som närmast gör den lilla bilen övermotoriserad.

Lite större än en småbil, men mindre än en Golfklassbil är SX4 något av en särling i bilvärlden. En trevlig sådan som med sitt korta axelavstånd och höga sittposition är smidig och trevlig i stadstrafik. Vid en första anblick ser SX4 ut att vara skapad för ojämna grusvägar och lite tuffare tag. Men sanningen är att SX4:ans fjädring är oväntat hårt satt vilket får bilen att studsa osnyggt när vägen inte är helt jämn – och det är den ju inte överallt i Sverige… För att späda på det struttiga uppträdandet ytterligare är bilen utrustad med 205/60/R16-däck i stället för mer komfortabla 15-tummare med mera gummi. Form före funktion.

När vi ändå är inne på utseendet har designen inte förändrats nämnvärt gentemot första generationen SX4 som kom 2006. Förutom en lätt modifierad grill har det exteriört tillkommit lite plastsjok runt hjulhusen – attitydhöjare för att attrahera de så kallade äventyrliga och aktiva människorna som det så populärt heter i pressmaterialet.

Interiört har SX4 fått ny layout på instrumenteringen och mer ljudisolering. Dock ej tillräckligt då väg- och motorljud är irriterande högt i motorvägsfart. Fyrhjulsdriften i provbilen är ställbar i tre lägen: enbart framhjulsdrift, automatisk fyrhjulsdrift (där framhjulen driver till dess att hjulen tappar) samt lock där kraften fördelas 50/50 mellan fram- och bakaxel upp till 60 km/h då lock-funktionen övergår till auto.
Den nya dieselmotorn är en potent sak som härstammar från Fiat som med sina 135 hästkrafter och 320 newtonmeter gör SX4 närmast övermotoriserad. Körningen blir lätt lite ryckig med den sexväxlade manuella lådan.

Nej, bensinmotorn på 1,6 liter gör sig bättre i den här bilen – och den är även snällare mot plånboken. Priset för dieseln med fyrhjulsdrift är 186 900 kronor att jämföra med bensinmotorn på 1,6 liter som är 20 000 kronor billigare. Dessutom är SX4 2,0 Diesel 4Grip långt ifrån snål – jag landade på 0,76 liter per mil under provperioden med blandad körning.
Nej, välj den 120 hästkrafter starka bensinmotorn och behöver du inte fyrhjulsdriften får du din SX4 till ett betydligt attraktivare pris – 149 900 kronor.

Suzuki SX4 2,0 Diesel 4Grip exclusive

Pris
186 900 kronor.

Motor
Diesel. Tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/90,4, cylindervolym 1956 cm3. Max effekt 135 hk (99 kw) vid 3500 r/min, max vrid­moment 320 Nm vid 1500 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstång, elservo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 415, bredd 175, höjd 162, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 1425, maxlast 385, max släpvikt 1 200. Tank 50 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,7, landsväg 0,46, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 143 g/km.

Skatt
3165 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer