Provkörning av Suzuki SX4 S-Cross 1,6 4×4

Suzuki låter nya SX4 svälla och bli en cross­over. Med fyrhjulsdrift och ett bra pris ska privatkunder lockas. Ingen smällkaramell till bil, men nog gör den sitt jobb alltid.

Första intrycket

Likt betygen nedan har Suzuki byggt en bil som inte får hjärtat att banka. Den gör sitt jobb pragmatiskt – och det är ju så klart inte alltid fel.

Praktisk

7/10

Prisvärd

7/10

När jag var 14 år fick jag en motorsåg i julklapp av farsan. Besvikelsen i mina ögon gick inte att ta miste på efter jag slitit pappret från paketet. En bra pjäs den där sågen – visst, men så förbannat praktisk. Jag var inte längre ett barn, jag fick inte längre leksaker. Det var dags att kliva upp en generation.
Samma besvikelse skulle förmodligen lysa i din frus ögon om du gav henne en Suzuki SX4 S-Cross.
– Men älskling, du får ju en helt ny bil!
– Glenn, vi måste skiljas.
Nej, SX4 spelar inte på känslornas sträng. Den är ingen leksak. En riktig A till B-farkost är vad den är, och det erkänner Suzuki själva. Skönt att äntligen slippa dravlet om ”dynamiska köregenskaper” och ”inspirationen kom från havet”. Den ska sälja på bra utrymmen och på att den har fyrhjulsdrift. Suzuki Sverige struntar helt i att ta in den tvåhjulsdrivna varianten vilket är smart, i det segmentet finns andra bättre bilar att köpa. Med tanke på att Suzuki i Sverige har under en (1) procent marknadsandel vore det en tuff marknad att kriga på.

Nya SX4 har vuxit och kallar sig själv cross­over. Nästan två decimeter längre, aningen bredare men framför allt med ett större bagage. 270 liter gick in i förra SX4, nu kan du stuva in 430. Med fällda säten 875 liter och lastytan är så gott som plan och du har en okej möbelfraktare. Bilen har också vuxit tio centimeter mellan hjulhusen vilket är bra, kanske har det hjälpt till att få bort det stötiga beteendet förra generationen var beskylld för under sin livstid. På uppländska kringelkrokvägar uppträder den som den ska, inte sportigt, men väl godkänt för en bil i den här klassen.
I billigaste utförandet – Comfort – har Suzuki slängt med okej med utrustning. De säger sig själva vara ganska bussiga redan från grunden. De där grå plattorna under bilen – hasplåtarna – är standardutrustning, takreling och farthållare likaså. Bra grejer, men strålkastarspolning får du först i det dyraste High Executive-utförande, vilket så klart är katastrof i landet Snö & Slask. Parkeringssensor hade också varit bra från grund. High Executive kostar 40 000 extra från Comfort.

Vad hände med samarbetet med Fiat förresten? Förra modellen hade ju en tvillingbrorsa i Fiat Sedici, en bil i princip identisk med förra SX4. Någon ny Sedici kommer inte, men Suzuki hämtar sin 1,6 liters diesel på 120 hk och 320 Nm från Fiat. Än så länge finns den bara att få med manuell 6-växlad låda. Irriterande, men automat sägs komma. Motorn har ett bra bottenvrid och är utan tvekan det bästa valet i SX4. Om pengar inte är en trång sektor vill säga, för dyrare blir det.
SX4 kommer att bli en privatköparbil och då kommer den billiga bensinmotorn på 1,6 liter med 120 hk, men med lägre vridmoment (156 Nm), bli storsäljaren. En riktigt slö historia. I princip inget bottenvrid alls. Vid full gas händer just ingen­ting, så planera dina omkörningar. Bensinaren kommer med 5-växlad manuell låda eller CVT-automat. Automaten drar mindre – 0,57 l/mil – jämfört med 0,59 l/mil, vilket är ganska förvånande. CVT-lådan fungerar bra, vid fullgas lägger sig motorn kring 4 000 r/min och accelererar linjärt, sömlöst och sakta. En konstig känsla att vänja sig vid. Nä, ska du snåla och köpa billiga motorn, snåla hela vägen, köp manuell. Kör du mycket i stan eller vad vet jag – sms:ar mycket bakom ratten – visst, automat. Men annars, nä – spar pengarna. Kör manuellt.
Men hur var det med fyrhjulsdriften då? SX4 är först ut med Suzukis nya Allgrip-system. Vid normalt väglag och i autoläge driver SX4 på framhjulen och bränsleekonomin prioriteras. Sport-läget ger snabbare gasrespons och bättre kurvprestanda. I SX4 med bensinmotor är det svårt att känna skillnad, men i den starkare dieseln märks det mer. Det blir kanske inte sportigt, men sportigare.
Vi svänger ner på en crossbana för att testa Lock-läget. Jag sitter i SX4 med bensinmotor och manuell låda. Ser den branta backen – skänker en tanke åt Göran Kropp – och börjar sakta min färd mot toppen. Första växeln och lite under ­­2 000 r/min. Mesta drivningen sker fortfarande på framhjulen, men bakhjulen slängs in blixtsnabbt vid behov och grepp. Kryper fram och får motorstopp. Aj då. Börjar om och ger lite mer gas och bilen smyger sig upp utan problem. Kan bara konstatera att systemet fungerar bra, men en bättre bedömning behöver göras i vinter. Ett Snow-läge finns även där 4-hjulsdriften är högst prioriterad och utvärderas efter grepp.
Jag förstår ändå denna vagn. Praktisk, lätt att packa och bra med fyrhjulsdrift när det behövs. Fyra vuxna blir kanske aningen trångt. Jag sitter okej med benen i baksätet ”bakom mig själv”, men får sjunka ner en aning då jag slår huvudet i taket. När jag sjunker ner tar benen i framsätet. Baksätets ryggstöd går att vinkla – vilket är bra, men sittpositionen blir outhärdlig.

Någon klassiker blir SX4 så klart inte, dess existens lär snabbt glömmas bort. Min motorsåg har jag sedan länge slarvat bort, den ligger väl på logen någonstans hos farsan i Delsbo. Den fyllde under sin livstid dock en funktion, och den gjorde det riktigt bra.

Rivaler

Nissan Qashqai 4x4 2,0  140 hk
Nissan Qashqai 4×4 2,0 140
Storsäljaren i klassen. Billiga tillval. Går tyst och mjukt.
Pris: 233 900 kronor.

 

 

Kia Sportage 2,0 Diesel AWD
Kia Sportage 2,0 Diesel AWD
Snygg som få men bakåtsikt lika med noll. Litet bagage. AWD enbart med dieselmotor.
Pris: 262 800 kronor.

Suzuki SX4 S-Cross 1,6 4×4

Pris
Från 179 900 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 78,0/83,0 mm, cylindervolym 1 586 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 156 Nm vid 4 400 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 430, bredd 177, höjd 158, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 245, maxlast 485, max släpvagnsvikt obromsat/bromsat 400/1 200 Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430-875 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12 s, toppfart 175 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,71, landsväg 0,51, blandad körning 0,59. CO2 135 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
720 kronor per år.

Visa kommentarer