Nya Suzuki Vitara har varken lågväxel, extrahjul på bakluckan eller V6-motor. Den har i stället blivit mindre, färgglad och fått bantad motor.

Första intrycket

Vitara har krympt och blivit mer stadsanpassad med bland annat en mindre motor. Trevlig att köra och AllGrip-systemet fungerar bra.

I skidspåret

8/10

Prisvärd

8/10

Den första generationen av Suzuki Vitara lanserades för mer än 25 år sedan, nämligen 1988 och var enkel, avskalad och rå. Den blev en stor succé och har i dag sålt över 3 miljoner exemplar. Därifrån har bilen utvecklats i etapper och nu har det kommit ännu en generation till marknaden.
Vid första anblick ser den nya Vitaran ut att ha gått från skogen till staden. Den har inte samma ”off road-look” som tidigare utan designavdelningen verkar mer ha eftersträvat att likna konkurrenterna. Den har dock kvar samma linjer sett från sidan och motorhuven liknar fortfarande en snäcka.
Suzuki har anpassat bilen till staden då den blivit mindre i alla dimensioner än föregångaren och med bensinmotor och fyrhjulsdrift ligger tjänstevikten på låga 1 235 kg. Suzuki har inte bara krympt karossen utan även motorutbudet. Det finns endast två olika att välja mellan: en 1,6 liters bensin och en 1,6 liters diesel som båda producerar 120 hästkrafter.

Vår nye reporter Oskar Krüger är inte så bekymrad över bilen som han kanske ser ut.

Foto: Oskar Krüger

Vår nye reporter Oskar Krüger är inte så bekymrad över bilen som han kanske ser ut.

Den 5-växlade bensinmotorn har dessvärre ett något svagt vridmoment, bara 156 Nm vid 4 400 r/­min. Motorn känns trött vid låga varv men kör du på optimal växel fungerar det.
Ingen superprestanda men tillräckligt bra för vardagsbruk. Vid blandad körning ligger angivna förbrukningen på 0,53 l/mil med framhjulsdrift och 0,56 l/mil med fyrhjulsdrift.
Den 6-växlade dieselmotorn känns betydligt piggare och är mer lättkörd med bättre vrid. Dieselmotorn producerar 320 Nm vid 1 750 r/­min vilket är mer än det dubbla jämfört mot bensinaren. Motorn går fint och har ett bra register. Förbrukningen ligger på 0,40 l/mil med framhjulsdrift och 0,42 l/mil med fyrhjulsdrift. Vi lär få anledning att återkomma till förbrukningssiffrorna i kommande tester.
I sommar kommer nya Vitara även med en ny egenutvecklad automatlåda med växelpaddlar på ratten.

Ute i skidspåret passar nya Vitara in trots sin skrikiga färg.

Foto: Oskar Krüger

Ute i skidspåret passar nya Vitara in trots sin skrikiga färg.

På de fina vägarna kring Åre är bilens uppträdande trevligt och chassit känns både inspirerande och bekvämt. Styrningen är direkt och det går stabilt.
Orkar man inte åka ­skidor går det lika bra att ta bilen i skidspåret. Så verkar i varje fall Suzuki ha resonerat. För att testa Suzukis 4×4-system, AllGrip, åker vi nämligen i ett avstängt längdskidspår. Bilen är i grunden framhjulsdriven och bakhjulen kopplas in vid behov. AllGrip har fyra lägen, lock, snow, sport och auto. Det som utmärker de olika lägena är att gasresponsen ändras och hur snabbt bakhjulen börjar driva. Det är lätt att tro att lock-funktionen ska låsa fyrhjulsdriften, men i AllGrip gör den inte det. Det lock-läget gör att det blir ännu känsligare än snow-läget och hjälper bilen på så vis om man mot förmodan har kört fast.

Varken snöiga backar eller gropiga grusvägar stoppar nya Vitara

Foto: Oskar Krüger

Varken snöiga backar eller gropiga grusvägar stoppar nya Vitara

Bilen sätts på riktigt hårda prov då den är utrustad med friktionsdäck och ska åka i riktigt branta backar – både upp och ner. AllGrip-systemet jobbar riktigt bra och bilen klarar uppförsbackarna på ett imponerande sätt utan att spinna på hjulen. Bakhjulen kopplas in när det behövs. När det är utförsåkning tar Vitarans Hill Decent Control ner oss på ett tryggt sätt i 7 km/h, även om det är brant lutning. Detta ska bevisa att nya Suzuki Vitara har kvar sina offroad-egenskaper trots att den har blivit mer stadsanpassad. Det klarar den med bravur.
Värt att nämna är att Vitara har kvar en hög markfrigång, 185 mm, som gör att den fortfarande är anpassad till körning utanför vägen.
Dessutom har Vitara korta överhäng både fram och bak vilket gör det möjligt för hjulen att få kontakt med marken trots brant lutning.

Enkel och funktionell förarmiljö. Inte särskilt upphetsande men stilren och snygg.

Foto: Oskar Krüger

Enkel och funktionell förarmiljö. Inte särskilt upphetsande men stilren och snygg.

På insidan har bilen en trevlig design, men tyvärr är den ganska plastig. I mitten sitter en sju tums pekskärm där man enkelt kan koppla upp mobilen. I högsta paketet High-Executive ingår bland annat även navigation, panoramatak och en klocka i mittpanelen. Sätena är bekväma och förarmiljön känns rymlig, likaså baksätet med panoramataket. Bagaget rymmer 375 liter vilket är i klass med Nissan Juke.

Baksätet är helt okej, det är inte superstort men det är ju å andra sidan inte bilen heller.

Foto: Oskar Krüger

Baksätet är helt okej, det är inte superstort men det är ju å andra sidan inte bilen heller.

Suzuki har satsat mycket på säkerheten i nya Vitara. I grundutförandet är bilen utrustad med sju airbags inklusive knäairbag vilket gör att alla i bilen ska vara väl skyddade vid en krasch. Bilen är ännu inte testad i Euro NCAP. I de fyrhjulsdrivna modellerna ingår adaptiv farthållare som fungerar bra när vi provar den. På motorvägen reagerar den inte för tidigt på långsamma fordon, så som lastbilar som annars lätt förstör rytmen. Med adaptiv farthållare ingår även autobroms som hjälper bilen att i vissa fall helt undvika kollision men den gör alltid kollisionen mindre om föraren inte reagerar först.
Bilen ser inte riktigt ut som en off-road bil utan mer som en stadsbil. Men det som sitter under skalet tycker jag gör att den känns helt rätt även i norra Sverige.

Rymligt bagage där man får plats med en hel del packning man kan behöva för ett skogsäventyr.

Foto: Oskar Krüger

Rymligt bagage där man får plats med en hel del packning man kan behöva för ett skogsäventyr.

Suzuki Vitara har en robust känsla rakt igenom, allt känns väl tilltaget och det känns som att den har kvar både sin själ och sin charm. Dieselmotorn tuggar på bra och är stark, växellådan har rejäla och sköna lägen och fyrhjulsdriften känns tillförlitlig. Den är även prisvärd då den framhjulsdrivna bensinare börjar på 154 900 kr. Vill man ha dieselmotor och AllGrip-fyrhjulsdriften börjar priset på 219 900, då ingår även paketet Exclusive med bland annat adaptiv fartkontroll, lättmetallfälgar, LED-lampor och läderratt. Även det känns rätt prisvärt.

Suzuki Vitara Exclusive 4×4 1,6l bensin

Pris
189 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 78,0/83,0 mm, cylindervolym 1 586 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 156 Nm vid 4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda,


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 417,5, bredd 177,5, höjd 161, spårvidd f/b 153,5/150,5. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 1 235, maxlast 495, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 375-710 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,0 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,65, landsväg 0,51, blandad körning 0,56. CO2 130 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 103 kronor per år.

Rivaler

Dacia Duster

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4 Lauréate
Billigare än Vitara och bra offroad-egenskaper. Men den är varken snygg eller välutrustad och den är inte lika trevlig att köra som Vitara.

Pris: 156 900 kronor


Jeep Renegade (Europa-version)
Jeep Renegade Longitude 1,6 E-TorQ
Liknande prestanda som Vitara men för liknande pengar får du ingen fyrhjulsdrift på Jeep. Renegade har en egen charm och sticker ut, kanske mer än Vitara

Pris: 194 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer