Provkörning av Suzuki Wagon R+

Basfakta

MOTOR:
4-cyl rak, 1 överliggande kamaxel, 4 vent./cyl. Kompression 9,5. Borrning/slag 74/76 mm, volym 1 298 cm3. Max effekt 76 hk (56 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4 250 r/min.

FJÄDRING/HJULSTÄLL:
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak stel axel.

KRAFTÖVERFÖRING:
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alt. 4-stegad automat.

STYRNING:
Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR:
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system extra.

HJUL/DÄCK:
Fälg 4,5 tum. Däck 165/60 R14.

MÅTT/VIKT (cm/kg):
Axelavstånd 236, längd 350, bredd 162, höjd 170, spårvidd fram/bak 142/139 cm. Tjänstevikt ca 1 050. Tank 41 liter.

PRESTANDA
(fabriksuppgift):
Toppfart 155 (automatlåda 145) km/h. Förbrukning EU-norm blandad körning 0,61 (0,69) l/mil.

Högdragen korthuggen

Ett barn av Tokyos trafikproblem. Därför fick den växa på höjden.

Manshög rullar Suzuki Wagon R+ ut i trafiken. Smal över axlarna. Kortare än Mercedes A-klass. Nästan ingen motorhuv. Den ser för tokig ut.
Men ändå inte så tokig. I dagens intensiva storstadstrafik finns mycket som talar för dessa udda proportioner. Wagon R+ är formad av Tokyos fruktansvärda trafikproblem.
Nu ska Europa erövras. Det kommer att ske inifrån. Bilen tillverkas i Esztergom i Ungern i en takt av 30 000 exemplar om året. Omkring 1500 av dessa väntas finna ägare i Sverige.
UTVECKLINGEN HAR SKETT i samarbete med General Motors, som kommer att tillverka bilen i Polen – fast under namnet Opel Agila och med Opel-motorer.
Wagon R+ erbjuder inga märkvärdigheter. Den är enkelt uppbyggd med tvärställd motor (känd från Suzuki Swift), McPherson-framvagn och en stel bakaxel. Men den är alltigenom praktisk.
Det är praktiskt att ta plats vid ratten i en 170 cm hög bil eftersom man inte behöver böja knän och rygg nämnvärt, det är bara att glida in. De fyra dörrarna är smala så att folk kommer in och ut även om det är trångt på parkeringen.
Bakluckan är stor och öppnar rejält så att även en högvuxen man ryms under den. Hatthyllan är enkel att vika eller till och med knyckla ihop. En välsignelse, det inser var och en som förshoppat sig på utrikes semesterorter och inte funnit på annan råd än att skicka hatthyllan hem som fraktgods.
Bakstolarnas ryggstöd kan fällas fram, varvid sitsarna elegant glider undan så att det bildas ett plant golv. Det går att åka fyra i Wagon R+, riktigt bra. Men detta är en bil att åka en bit i, vilket är något annat än att göra en resa.
Att inredningen är gjord av billig plast råder inga tvivel om. Uppsättningen av instrument och reglage omfattar det nödvändigaste och det är inga väsentligheter som saknas.
Motorn är svag, men om föraren ser till att växla ned i tid hänger bilen hyggligt med trafikrytmen. På motorväg är det inga problem att hålla 130-140 km/h. Kupébullret är oväntat väl dämpat i dessa hastigheter, däremot brummar motorn pressat när den tvingas till höga varv på växlarna. Fyrstegad automatlåda finns som tillval.
PÅ VÄGEN LIGGER WAGON R+ acceptabelt, men på dålig väg kan den stela bakaxeln ta ett sidoskutt och i långa snabba motorvägskurvor bör föraren vara vaksam på lyftkrafter som vill ta tag i bakvagnen.
Säkerhet? Sådär. Bilen är inte krocktestad hos EuroNCAP men har dubbla krockkuddar och är förberedd för Isofix barnstolsystem. I standardutrustningen saknas tyvärr låsningsfria bromsar, men de ingår i ett paket för omkring 12 000 kronor som inkluderar lättmetallhjul och luftkonditionering.
Därmed stiger priset till cirka 107 000 kr. Suzukis nya är alltså ingen riktig lågprisbil som den likaledes höga, smala Hyundai Atos för cirka 70 000 kronor – men det måste också sägas att Suzukin ger intryck av att vara ”mer bil”.

Visa kommentarer