Provkörning av Tesla Model S P90D

Med nya modellbeteckningen P90D är Tesla Model S dyrare och snabbare än någonsin. Vi besöker Tesla i Amsterdam och tar reda på om man verkligen behöver superbilsprestanda i en lyxig elbil.

Det här är nytt!

Räckvidd. För 31 900 kr extra uppgraderas räckvidden från 491 till 520 km bilen blir då en P90D i stället för P85D.
Löjligt. Nya accelerationsläget som kallas Ludicrous ger acceleration från 0 till 100 km/h på 3,0 sekunder. Snabbare än Ferrari F12!

Tesla är mitt uppe i en kritisk fas. Företaget måste växa, eller dö. De måste presentera nyheter och nya modeller för att hålla intresset kring företaget och bilarna uppe. Så länge det är snurr på försäljningen går det bra, och så länge Tesla är hett nyhetsstoff är aktiekursen stabil och investerarna nöjda.

Model S har hunnit bli tre år gammal som modell och om Tesla hade varit som andra bilföretag hade de gett bilen ett ansiktslyft nu. Eftersom Tesla inte riktigt är som de andra i branschen gör de inte det. De har sin egen lösning för att hålla intresset för Model S uppe.

Erik Wedberg siktar och skjuter med superbilssnabba P90D ställd i Ludicrous-läge.

Erik Wedberg siktar och skjuter med superbilssnabba P90D ställd i Ludicrous-läge.

Tesla har bjudit in till visning av den nya sammansättningsfabriken i nederländska Tilburg och för att krydda besöket i den ärligt talat ganska sterila och trista fabriken bjuder de också på provkörning av den nya toppmodellen P90D.

Fabriksgolvet är välpolerat, alla anställda sitter och arbetar i öppna kontorslandskap mitt bland robotarna och ljudnivån är låg för att vara i en bilfabrik. Men så är det här ingen riktig bilfabrik heller. Alla Tesla-delar, bortsett från batterierna och bromsarna, kommer från Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien. Bilarna byggs färdigt till cirka 90 procent i Fremont innan de skeppas med båt över till europeisk hamn. Hit kommer de lastade tre och tre i containrar. Batteripaketen och bakaxlarna med elmotorerna kommer för sig och slutmonteras i Tilburg där bilarna även får den senaste programvaran installerad. Tesla säger att de gör så här för att det är bra att ha slutmonteringen så nära kunden som möjligt. Det kan också vara för att det blir lägre skatt på importen i Europa om bilarna inte är helt färdiga utan slutmonteras här.

Tesla säljer flera adaptrar som gör att Model S kan laddas i de flesta olika laddstationer.

Tesla säljer flera adaptrar som gör att Model S kan laddas i de flesta olika laddstationer.

Efter rundturen i fabriken släpps vi ut till bilen som ser… precis ut som en vanlig Model S. P90D är den dyraste snabbaste och mest påkostade bil Tesla har byggt hittills men utvändigt syns det bara på modellbeteckningen på bakluckan.

Det är mycket lite som skiljer P90D från P85D. Siffrorna i modellbeteckningen skvallrar om batterikapaciteten mätt i kWh. Det kan liknas vid att bensinbilar skulle få olika modellbeteckningar beroende på hur många liter som ryms i tanken. P90D har helt enkelt ett lite större batteri än P85D. Det gör att den teoretiska räckvidden är 52 mil i stället för 49.

Det främre bagageutrymmet är djupt och lastar ­förvånansvärt mycket.

Det främre bagageutrymmet är djupt och lastar ­förvånansvärt mycket.

Bokstaven D betyder att bilen har två motorer, en liten som driver framhjulen och en större på bakhjulen. Man skulle kunna tro att fyrhjulsdriften inverkar negativt på räckvidden men enligt Tesla är det tvärtom. Eftersom det finns en extra motor, som vid inbromsning fungerar som en generator som laddar batterierna, förlängs räckvidden.

Räckvidden är ingenting vi behöver bekymra oss om i dag. Den utlovade provkörningen i P90D visar sig bli kort. Väldigt kort. Den räcker dock för att konstatera att de största bristerna hos Model S finns kvar. Baksätet är pinsamt trångt och obekvämt för en bil i den här storleksklassen, ratten är stor, tjock och förmedlar nästan ingen vägkänsla och det finns fortfarande alldeles för få förvaringsfack i kupén. Men det finns förstås bra saker också. Model S fick några välkomna nyheter förra året. Stolarna har blivit bekvämare och ger bättre inställningsmöjligheter, det finns en adaptiv farthållare, filhållarassistent och autobroms.

Tesla Model S P90D

När P90D presenterades i somras var det förstås en nyhet att räckvidden förlängdes, men desto större nyhetsvärde hade Ludicrous-läget. I inställningsmenyn, som nås via den stora pekskärmen, kan man välja mellan två accelerationslägen. P90D kan fås med ett läge kallat Ludicrous (betyder löjligt på engelska). Med det läget aktiverat går det att accelerera från 0 till 100 km/h på 3,0 sekunder, vilket är tre tiondelar snabbare än i Insane-läget.

Den ännu snabbare accelerationen kommer sig inte av mer effekt i motorerna. Accelerationen i Model S begränsas av hur mycket ström motorerna kan dra ur batterierna utan att smälla säkringen. En vanlig Model S har en säkring på 1 200 ampere, bilar med Ludicrous-läget har en nyutvecklad säkring på 1 500 ampere. I stället för en vanlig säkring med en tråd som smälter vid överbelastning har den nya säkringen elektronik som övervakar strömmarna och ett relä som bryter strömmen. Den här säkringen kan installeras i befintliga P85D-bilar till en kostnad av cirka 75 000 kronor plus arbetskostnad.

Tesla Model S P90D

Vi har förstås Ludicrous-läget aktiverat under provkörningen. Och nog går det snabbt. Vid fullgasacceleration pressas huvudet mot nackstödet och det kittlar i nackhåren. Accelerationen är imponerande, men är den nödvändig? Teslas snabba accelerationstider börjar kännas som partytrick – jätteroliga att visa för polarna men ganska tröttsamma i längden. Vem behöver kunna köra 0-100 km/h på 3,0 sekunder till vardags?

Tesla Model S P90D

Pris
1 202 900 kronor, säljs nu.


Motor
El. Elmotor fram. Max effekt 262 hk (192 kW). Elmotor bak 510 hk (375 kW), total effekt 772 hk, max vridmoment 931 newtonmeter, batterityp Litiumjon, 90 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 4 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 144, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 14. Tjänstevikt 2 262, maxlast 408, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 895–1 645 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,0 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
CO2 0 g/km. Elförbrukning 2,64 kWh/mil. Räckvidd 52 mil.


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil, vagnskada 3 år, batteri 8 år.


Skatt
Skattefri i fem år.

Rivaler

BMW 730d xDrive 7-serie
BMW 740e
7-serien finns i en helt ny generation och blir för första gången laddhybrid. Total effekt på 326 hk och 500 Nm räcker för 0-100 km/h på 5,6 sekunder.

Pris: Ej fastställt.


Mercedes S-klass mot Bentley Flying Spur

Foto: Glenn Lindberg

Mercedes S 500 Plug-in hybrid Lång
Mercedes parar ihop V6-motor med elmotor för en total effekt på 333 hk. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder – snabbt för en lång limousin!

Pris: 1 080 000 kronor.

Visa kommentarer