Provkörning av Tesla Model S Signature Performance

Håller Tesla på att bli det nya Apple? Ska Elon Musk bli den nya Steve Jobs? Den kaliforniska biltillverkaren Tesla Motors omgärdas av enormt mycket uppståndelse och frågor just nu. Genom att köra prestandasedanen Model S hoppas vi få svar på några av dem.

Första intrycket

Att Tesla Model S är världens bästa elbil just nu råder det inga tvivel om, men frågan är om den inte också är världens bästa bil alla kategorier? Efter en första bekantskap ger Teslan intryck av att vara välbyggd och solid men framför allt smart på alla sätt och vis.

Bensinens baneman

9/10

Prisvärd

8/10

Den första frågan ovan kan man nog svara ja på direkt. Tesla ser än så länge ut att ha potential att göra för bilindustrin vad Apple gjorde för mobilindustrin. På samma sätt som Apple gick emot alla konventioner och skapade en, visserligen inte helt, ny typ av mobiltelefon men som ändå uppfattades helt annorlunda av kunderna verkar Tesla ha tagit en förbifart runt den traditionstyngda och svårmanövrerade bilbranschen och skapat en bil som ingen tidigare kunnat föreställa sig.

Vid vårt första möte med Tesla Model S framgår det snabbt att nästan ingen uppfattar den som en vanlig bil, inte ens som en vanlig elbil. Apples iPhone kallas av de flesta inte för en ”telefon” utan en ”iPhone”. Detsamma är fallet för Teslas Model S – den är inte en ”bil” utan just en ”Model S”.
Hänger du med? Vad jag försöker säga är att Tesla på ett mycket smart och trendkänsligt sätt har skapat en bil för de som vill ha en iPhone att transporteras i. Om Apple hade byggt en bil hade den förmodligen sett ut och fungerat som Model S.
Du kanske redan har förstått att den här provkörningsrapporten kommer att gå i positiva ordalag. Vi brukar vara försiktiga att fälla alltför positiva, eller negativa för den delen, omdömen om bilar redan vid första provkörningen. Vad vi kallar provkörning är ofta en alltför kortvarig samvaro med en bil för att kunna fälla ett utförligt och definitivt omdöme, det brukar vi vänta med att göra tills vi har möjlighet att göra ett fullödigt test. Ändå vågar jag mig på att säga att Tesla Model S är 2013 års, och förmodligen även 2014 års absolut bästa bil.

Designern Franz von Holzhausen (tidigare Mazda, GM) har ritat en bil som ser ut som en konceptbil. Tydligast är de kromade dörrhandtagen som är infällda i linjer med karossidorna. Först när man närmar sig, och har nyckelklumpen med sig förstås, glider dörrhandtagen ut så att man kan greppa dem. Man behöver inte rycka i handtaget för att dörren ska öppnas, det räcker att hålla lite försiktigt och en sensor förstår att du vill öppna dörren. När man som förare har satt sig på plats i förarstolen behöver man inte trycka på någon startknapp för att elmotorn ska startas, trycksensorer i stolen har redan startat den åt dig. Det låter omständligt men är väl egentligen fullt logiskt – när någon sätter sig i förarstolen i en bil brukar det betyda att det är dags att köra iväg.
Illusionen av att sitta i en framtidsbil krossas dessvärre när man ska lägga i en växel, vilket görs med en rattspak som är misstänkt lik ett visst tyskt stjärnprytt märkes rattväxelspakar. Men växelspaken är också det enda som stör i Tesla-världen, den och de lite för platta och amerikanska stolarna. I övrigt är kupén ett fascinerande rum att befinna sig i, ytorna är avskalade och eleganta och det finns i stort sett inte en enda knapp eller minsta lilla vred.
Allting styrs med den 17 tum stora pekskärmen i mitten. Skärmen liknar mest två iPads som har lagts ovanpå varandra och sytts ihop, man kan få upp olika fönster över- och undertill och det går att utföra kommandon med olika fingergester – precis som på en iPad. Lustigt nog är operativsystemet Android, vilket har sin förklaring i att Google äger sju procent av Tesla. Med skärmen kan man surfa på internet, se på film och spela musik men framför allt få en jättelik kartbild.
Med olika reglage i operativsystemet styr man också bilens mekaniska funktioner, till exempel panoramaglastaket (+13 400 kr), luftkonditioneringen och luftfjädringen. Systemet kräver viss tillvänjning när man är van vid att kunna vrida på rattar och trycka på riktiga knappar men å anda sidan finns det ett underhållningsvärde i att bläddra bland menyerna, och man vänjer sig efter en stund.

Trots att det inte syns på bild är Teslan en stor bil, nästan fem meter lång och två meter bred. Om storleken skvallrar det lite udda tillvalet som ger två små bakåtvända stolar i bagageutrymmet (+13 400 kr). Stolarna är bara till för små barn men kan vara en räddning i nöden. Den totala lastkapaciteten på 1 795 liter bagage är likvärdigt med de största kombimodellerna. Kapaciteten är dock uppdelad på två utrymmen, ett fram och ett bak, båda stora och lättlastade men inget av dem rymmer några stora kartonger.
Den billigaste versionen av Model S kostar 648 500 kronor och den vi kör – Signature (högsta utrustningsnivån) Performance (största batteriet och högsta effekten) kostar runt 870 000 kronor. Det gör att Model S ska jämföras med de starkaste och mest exklusiva konkurrenterna i samma storleksklass, till exempel BMW 550i och Audi S6. Glädjande nog är det en jämförelse som inte får Teslan att framstå i dålig dager, den som vill ha en snabb, bekväm och lyxig sedan kan få ut precis lika mycket ur den eldrivna Teslan som ur de bensindrivna tyskarna.
Accelerationen är något av det mest effektiva som finns i bilväg. Det är inte samma explosiva acceleration som fås i en turboladdad bensinmotor utan snarare ett oerhört kraftigt sug, som om bilen dras fram av en hårt spänd gummisnodd. Helt ljudlöst, bara smattret från grus som vispas runt i hjulhusen hörs. Det är beroendeframkallande, man bara måste prova en gång till för att kolla om den verkligen kan vara så snabb och jo, det kunde den visst den här gången också.

Styrning och chassi imponerar inte lika mycket. Här märks det att Model S främst är en bil för USA, med lätt och aningen okänslig styrning och ett chassi som filtrerar bort så gott som alla intryck från vägen som resultat. Provkörningsexemplaret är utrustat med den adaptiva luftfjädringen som kan ställas i olika lägen, men oavsett inställning svävar bilen fram, bekvämt men inte så inspirerande.
Den imponerande initiala upplevelsen till trots finns det fortfarande många frågetecken kring Tesla och Model S. Kommer företaget att gå samma öde till mötes som kaliforniska grannen Fisker? Kommer bilen att klara den svenska vintern och vilken hjälp får man när den går sönder? Och inte minst – är den utlovade räckvidden realistisk? Den sista frågan är den enda som till nöds kan besvaras nu. Med 85 kWh-batteriet har Model S en räckvidd på 502 kilometer i NEDC-körcykeln. Vid verklig körning är det mer realistiskt att räkna med 300-450 kilometers räckvidd.
Det stora batteriet kommer att ta lång tid att ladda. De flesta mindre elbilar har 20 kWh-batterier som tar cirka elva timmar att ladda, Teslan har ett 60 eller 85 kWh-batteri och via ett vanligt vägguttag borde det innebära en laddningstid på 30-50 timmar. Med en speciell laddstation installerad hemma kan tiden minskar. Tesla planerar att bygga ett nät av snabbladdare, varav det finns sex stycken i Norge, där man kan få en 80-procentig laddning på 20 minuter och 100 procent på 70 minuter.

Det finns mycket att säga om Tesla Model S, så gott som alla som har kört Teslan tror att den kommer att förändra bilindustrin i grunden men det märkliga är att den inte har någon särskilt unik egenskap eller innovation inbyggd. Den ser ut som en vanlig bil och är byggd som en vanlig elbil. På detaljnivå skiljer den sig dock från i stort sett allt annat och det är summan av nytänkandet i alla små detaljer som gör upplevelsen av Model S så stor.

Rivaler

BMW 550i
BMW 550i
Med 450 hk och 0-100 km/h på 4,6 sekunder har 550i prestanda som kan jämföras med Teslas. V8-mullret är trevligt men ger dyr bränslenota.
Pris: 681 000 kronor.

Audi S6
Audi S6
420 hk och 0-100 km/h på 4,9 sekunder imponerar. Komfort- och prestandamässigt på samma nivå som Model S.
Pris: 702 000 kronor.

Tesla Model S 85 kWh Performance

Pris
868 100 kronor.


Motor
El. Trefas, fyrpolig asynkronmotor. Max effekt 421 hk (310 kW) mellan 5 000–8 600 r/min, max vridmoment 596 Nm mellan 0–5 100 r/min, batterityp litiumjon, vätskekylning, 85 kWh.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel dubbla länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 144, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 16. Tjänstevikt 2 175, maxlast 415, max släpvagnsvikt 1 660. Bagagevolym (VDA-liter) 895–1 645 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 210 km/h.


Elförbrukning
1,88 kWh/mil. Räckvidd 50,2 mil.


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil, batteri 8 år eller 16 000 mil.


Skatt
Skattefri.

Visa kommentarer