Toyota Auris ersatte Corolla 2007. En före detta storsäljare tappade rejält. Nu kommer en facelift. Kan det hjälpa upp försäljningen?

Första intrycket #212

Inte världens mest underhållande bil, men ganska ok vardagsmat. Toyota försöker sporta till den med ett S-pack men lyckas väl bara sådär.

Toyota har det inte lätt just nu. Återkallelserna av miljontals bilar och företagets beteende innan detta har slagit hårt. Kanske inte så mycket i Sverige men även här har bilar återkallats, närmare bestämt 37 000 stycken.

Att byta namn från Corolla till Auris var kanske inte så genomtänkt. Corollakunderna har varit trofasta och verkligen gillat sin bil. När det varit dags att byta har många vägrat på grund av att det inte fanns en Corolla utan en bil med ett konstigt namn de aldrig hört.
I världen har Toyota tappat en (1) procent av försäljningen i C-segmentet där Auris/Corolla lirar. Det kanske inte låter så mycket men i reda tal handlar det om 100 000 bilar. Det är mycket.
Den största anledningen till raset är att Toyota inte erbjuder en kombi på Auris. Japanerna har nu tänkt om i det fallet och räkna med att nästa generation Auris (typ 2013) kommer som kombi.
En annan anledning är att Auris, inte ens nu med facelift, känns lika fräsch som klassledare som VW Golf, Ford Focus och inte minst kaxiga uppstickaren Kia Ceed.

Bättre komfort var ett honnörsord när ”nya” Auris skulle introduceras.
Varför slamrar det då hårt i hjulställen när man kör över ojämnheter och väg­skarvar? Varför är vindbruset besvärande högt i motorvägsfart?
Varför är dieselmotorer med lågt effektuttag så märkbart klenare och bullrigare än motorer från andra tillverkare?
Hur är det möjligt att inte lyckas få en motor på 1,33 liter/99 hk och start/stopp-system att bli miljöbil i Sverige?
Jag skulle vilja påstå att Toyota Auris egentligen inte är bra i någon gren. Den är inte dålig, men konkurrenterna är några snäpp bättre.

Nya Auris har inte begåvats med några världsdanande nyheter. På sedvanligt faceliftmanér har den fått nya stötfångare fram och bak. Modernare strålkastare och bakljus. Några veck på motorhuven. Auris har blivit 25 mm längre. Men i det stora hela krävs det att ställa nuvarande Auris sida vid sida med den nya för att upptäcka skillnaderna.
Fjädringen har blivit mjukare, stötdämpningen hårdare. Den har, enligt Toyota själva, EU-anpassats. Tidigare hade alla Auris exakt samma specifikation. Utan att jämföra direkt med nuvarande Auris är det svårt att säga om det är någon skillnad men det fungerar alltså inte hundra som redan nämnts.
Corolla köptes till största delen av äldre folk. Toyota vill locka en yngre publik till Auris med ett Sportpaket. En bakspoiler, 17-tums aluminiumhjul och lite oranga inslag i kupén. Det blir inte många ”Hey Yo” på det kan jag garantera. Dessutom har Auris inga speciellt bra priser att locka med. Varför skulle en ung publik överhuvudtaget överväga Auris?
Motorerna vi körde var en besvikelse. 1,33 passar ganska bra i stadstrafik. Start/stopp fungerar bra. Men så fort du lämnat den sista gatukorsningen storknar motorn.
1,4 diesel känns med sina 90 hästkrafter rent ut sagt bedrövligt klen och det är ett evigt petande i den sexväxlade manuella lådan, annars får du ingen ork alls. Den är dock klassad som miljöbil med ett koldioxidutsläpp på 118 gram.
1,6 bensin med 132 hästar var trevligast. Äntligen börjar det hända något även på landsväg. Och den är 30 000 billigare än 1,4 diesel. Om du faller för Auris, välj den.
Eller varför inte vänta till i höst då det kommer en elhybrid av Auris. Det blir de först med i C-segmentet.
På några andra plan är inte Auris först.

toyota auris 1,33

Pris
Från 159 300 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 72,5/90,5 mm, cylindervolym 1 329 cm3. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 128 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Start/stopp-system standard.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 425, bredd 176, höjd 152, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 390, maxlast ca 370, max släpvikt 1 000. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,0 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,71, landsväg 0,53, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 135 g/km.

Skatt
885 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer