Konkurrensen i golfklassen är stenhård. Golf är i topp men Toyota vill inte vara sämre och kontrade med en hybridversion av Auris för några år sedan. Senaste ordet i debatten är en liten bensinmotor, och Toyota tror på succé. Vi tog en sväng i kombin för bedömning.

Det här är nytt!

Motor: En ny 1,2-litersmaskin ersätter den gamla på 1,6 liter. 116 hästar, lägre förbrukning och tystare gång gör att Toyota tror på stor framgång.
Detaljer: Stötfångare fram och bak är tillfixade och LED-strålkastare finns som tillval. Ny infotainmentskärm invändigt. Nytt säkerhetsystem är standard.

Det första riktiga konsumentalternativet för den miljömedvetne bilisten var små dieselmotorer. Efter det kom hybriderna med kombinerade el- och förbränningsmotorer. Nu verkar det vara små, välpaketerade bensinmotorer som gäller.
Precis som alla andra hänger Toyota på trenden och senaste kortet i leken är en fyrcylindrig 1,2-liters turboladdad bensinmotor på 116 hästar, som ersätter den gamla på 1,6 liter.

1,2T gör 0-100 på 10,8 sekunder och toppar 195 km/h.

Foto: Patrik Lindgren

1,2T gör 0-100 på 10,8 sekunder och toppar 195 km/h.

Toyota räknar fortfarande med att hybridversionen är den som kommer stå för störst del av försäljningen, cirka 60 procent. Men de tror ändå att den lilla bensinaren kommer bli en succé. Ja, varför inte. Den är både tyst och relativt snål, och med den steglösa automatlådan sker accelerationer mjukt och bekvämt. Automatlådan är förvisso lite svår att vänja sig vid. Den steglösa uppbyggnaden gör att det känns som om växellådan slirar på kopplingen vid gaspådrag. Men vid mjukare körning är den som sagt riktigt fin och mjuk. I högre hastighet blir den dock rätt bullrig, men då pratar vi dryg motorvägsfart.
För att få fart på den lilla kombin krävs det att motorn varvas ganska hårt, vilket gör att bilen vid dessa tillfällen inte är speciellt tyst längre.

I stora kombitetstet fick Auris sämst betyg vad gäller bagage. Ej plant lastgolv vid fällning.

Foto: Patrik Lindgren

I stora kombitetstet fick Auris sämst betyg vad gäller bagage. Ej plant lastgolv vid fällning.

Det är i samband med facelift som Auris får de nya motorerna (en ny 1,6-liters diesel från BMW kommer också). På utsidan noterar vi något ommöblerade främre och bakre stötfångare samt LED-strålkastare. På insidan återfinns en ny 4,2-tums pekskärm och färre knappar. Säkerhetssystemet Toyota Saftety Sense är standard och innehåller bland annat autobroms.
Faceliftade Auris med 1,2T-motorn finns i butik nu och priset med manuell låda startar på 191 900 kronor. Touring Sports, det vill säga kombi, kostar 9 000 till och vill du ha automat så är det ytterligare 15 000.

Interiörmässigt har det inte hänt så mycket. Skärmen är ny och backkamera är standard. Meningslösa växlingspaddlar.

Foto: Patrik Lindgren

Interiörmässigt har det inte hänt så mycket. Skärmen är ny och backkamera är standard. Meningslösa växlingspaddlar.

Toyota Auris Touring Sports 1,2t Multidrive-S

Pris
214 900 kr.


Motor
Drivmedel: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. ­Kompression 10:1. Borrning/slag 71,5/74,5 mm. Cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5 200 r/­min. Max vridmoment 185 Nm mellan 1 500-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 längsgående länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260. Längd 459. Bredd 176. Höjd 148. Spårvidd fram/bak 151/150. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 495. Maxlast 380. Taklast 75. Tank 50 liter. Bagageutrymmme (VDA-liter) 530-1 658.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 198 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,48, blandad körning 0,53. CO2 122 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
602 kronor per år.

Rivaler

Ford Focus Kombi
Ford Focus 1,0T Kombi
Lågt pris, goda utrymmen och smidig drivlina gör Focus Kombi till en bra familjebil. Vill du ha automatlåda är det diesel som gäller.

Pris: Från 170 400 kronor.


Volkswagen Golf Sportscombi

Volkswagen Golf 1,2 TSI Sportscombi
Golf som kombi är en favorit här på redaktionen. Bra styrning och fin chassisättning. Hög kvalitetskänsla. Bagagerum nästan lika stort som i storebror Passat.

Pris: Från 181 900 kronor.

Visa kommentarer