Toyotas minsta modell har fått ett omfattande ansiktslyft. Dit inräknas inte bara det nya ansiktet utan det har pillats på det mesta. Men det ska icke glömmas att det här fortfarande är en av Sveriges billigaste bilar.

Det här är nytt!

Motor
Toyota Aygo har fått en rejält omarbetad motor. Fem procent lägre CO2-utsläpp.
Apple Carplay och Android Auto
Som standard kan du spegla din smartphone i bilens sjutums-skärm.
Komfort
Bättre ljudisolering och fintrimmad hjulupphängning gynnar komforten.

Med en besättning på två personer med tillhörande bagage får trepipen plågas ordentligt för att komma upp i dansk motorvägsfart. Under 4 000 varv händer det i princip ingenting. Blicken söker efter trädtoppar för att kolla vindläget då det känns som det blåser. Men träden står stilla, det är bara Aygo som rör sig i sidled.

Toyota Aygo

Foto: Toyota

Aygo är kul att köra och det lilla formatet gör att det känns som det går mycket snabbare än vad det gör!

Att det här är en lätt och motorsvag bil känns tydligt och jag kan snabbt konstatera att motorväg inte är nya Toyota Aygos starkaste sida. Aygo trivs mycket bättre på kurviga vägar. 72 hästkrafter och 93 newtonmeter går inte att kompenseras med den låga vikten (840 kg i angiven tjänstevikt), Aygo är väldigt långsam. Något 0-100 km/h-tiden på 13,8 sekunder understryker.

Toyota har dock lagt ner mycket energi på att förbättra den trecylindriga enliters-spisen. Så mycket energi att det som Toyota förbättrat­ och ändrat från föregångaren i sig kunde täcka den här provkörningsrapporten. Jag kan kortfattat sammanfatta att allt från kylkanaler till beläggningar har fintrimmats samt att motorn nu har fått variabel avgaskamaxel. Resultatet är ett fem procent lägre koldioxidutsläpp vilket ger nya Aygo den minimala fordonsskatten på 360 kr per år. Aygo saknar däremot fortsatt ett turboaggregat vilket är anledningen till att den känns så orkeslös, men det ger den något de flesta motorer saknar – karaktär.

Toyota Aygo

Foto: Toyota

Interiören känns billig och displayen i mätarklustret är en kvarleva från 90-talet.

Både motorgången och ljudet är rivigt och som jag skrev innan måste det köras på varv för att det ska hända något, tvärtom mot en modern turbomotor. Längs de kurviga landsvägarna känns däremot den låga vikten positiv. Aygo är kul att köra och det lilla formatet gör att det känns som det går mycket snabbare än vad det gör!

Toyota har varit grundlig med ansiktslyftet och förbättrat komforten genom att jobba både med hjulupphängningen men även med bättre ljudisolering. Komforten är vad man kan förvänta sig av en bil i den här klassen, på båda tidigare nämnda punkter. Alltså är detta ingen bil att rekommendera på långfärd för trots Toyotas jobb är inte komforten lika bra som i större bilar. När man först öppnar de märkbart lätta dörrarna ger inte stolarna det mest inbjudande intrycket. Men jag blir positivt överraskad. Följsamhet, sidostöd och svankstöd är bra!

Toyota Aygo

Foto: Toyota

Klädseln påminner om en skolbuss men sätena är godkända.

Landsvägen leder oss in i landets huvudstad, Köpenhamn. Och det är här Toyota Aygo helst ska rattas. Det är enkelt att överblicka den lilla karossen som mäter 347 cm på längden, 162 cm på bredden och 146 cm på höjden. Därtill är backkamera standard vilket gör Aygo till en av de mest lätthanterliga nya bilarna på marknaden. Utseendet, som påminner om en stormtrooper från Star Wars, får ett positivt bemötande av den danska publiken när jag rullar fram i stadens kända hamn.

Toyota Aygo

Foto: Toyota

En gammal telefonsladd leder elen till bakluckan.

Interiören är inte av det modernaste slaget där allting känns plastigt och tämligen omodernt. Den sju tum stora skärmen är standard och här kan både iPhone och Android-mobiler kopplas upp och speglas. Vilket egentligen täcker allt man behöver i infotainmentväg. Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 108 delar konstruktion med varandra. I dag är det dock bara Aygo som hunnit med ett ansiktslyft och är i och med det den enda av de tre som säljs. Närmaste konkurrenten heter i stället Volkswagen Up. Men då tysken kostar dryga 25 000 kr mer än japanen är det tydligt att nya Toyota Aygo är en väldigt prisvärd bil. Därtill är det en rolig typ!

Toyota Aygo

Pris
116 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 72 hk (53 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 93 Nm vid 4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. automatlåda med robotiserad koppling.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 4,5 tum, däck 165/65 R14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 234, längd 347, bredd 162, höjd 146, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 840, maxlast 400, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 198 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 13,8 s, toppfart 160 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,49 l/mil, landsväg 0,36 l/mil, blandad körning 0,41 l/mil. CO2 93 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Up facelift 2016

Volkswagen Up!
Volkswagens minsting är klart dyrare än Aygo men har bättre standardutrustning och högre kvalitetskänsla.
Pris: 142 900 kronor.

Renault Twizy

Renault Twizy

Renault Twizy 80
För den som vill ta steget längre. I Twizy får man bland annat offra utrymmen, räckvidd och komfort. Men du kör billigt!
Pris: 109 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer