Ny starkare drivlina finns nu att tillgå i uppdaterade Toyota C-HR. Hybriddrift står fortfarande i centrum och utseendet är om möjligt ännu argare. Den lilla suvcoupén ska charma köpare som eftersöker körglädje.

Det här är nytt!

Starkare
Nya drivlinan ger 184 hästkrafter som ska göra C-HR mer körglad.
Telefonkopplad
Appen MyT styr vissa av bilens funktioner, samt att C-HR stödjer Apple CarPlay och Android Auto.
Mer hybrid
C-HR går nu endast i Sverige att fås med hybriddrift.

Det finns vissa frågor som polariserar. Palestinakonflikten, elbilars miljöpåverkan och varför Melodifestivalen hela första halvan av året bara tycks pågå och pågå och pågå. Och så designen på Toyota C-HR. Må vara att det inte är ett samtalsämne som stöts och blöts vid allas matbord, men den tycks dela bilintresserade i två läger. Något som är helt i linje med märkets filosofi sedan några år tillbaka, högste chef Aikido Toyoda sa det själv, modellpaletten måste bli roligare att köra och bli mer emotionell. Startskottet var just C-HR 2016, som nu är här i ansiktslyft version med starkare drivlina som tillval.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

Ny design på baklamporna, annars är det mesta sig likt utvändigt.

I Toyotas saluhallar faller den under kategorin Coupé High-Rider, men låt oss för enkelheten kalla den kompaktsuv. Tittar man i de svenska försäljningssiffrorna och räknar bort det stora tjänstebilsberget som regerar hamnar den högt, senaste tolv månaderna har handlarna sålt 4 487 stycken C-HR, varav 2 250 är privatköp, vilket får anses imponerande. Speciellt med tanke på den tillskruvade designen. I och med att den nya, starka drivlinan nu lanseras hoppas man även sno åt sig några tjänstebilsförare som söker snål fraktare med roliga köregenskaper.

Glenn Lindberg med Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

C-HR finns faktiskt med ren eldrift, säljs i Kina under namnet IZOA EV. Glenn fick nöja sig med nya 2,0-hybriden med 184 hästkrafter.

Peugeot 308 (faktiskt nämns inte 3008) och Nissan Qashqai är de riktiga utmanarna säger de japanska Toyota-människorna på plats, och när någon försiktigt undrar vad som gör C-HR unik blir svaret kort: den aggressiva stilen.
2,0 Hybrid är samma drivlina som sitter i Toyota Corolla 2,0 Hybrid, men som här ger 184 hästkrafter. Hjärtat är en 2,0 liter stor bensinmotor som drivs enligt Atkinson-principen och som stöttas upp av en synkron-elmotor. Det lilla batteriet kopplat till elmotorn är av nickelmetalltyp, medan den svagare drivlinan (1,8 Hybrid med 122 hk) har ett nytt litiumjonbatteri. Anledning är till viss del stor efterfrågan, man är helt enkelt tvungna att ha olika lösningar för att kunna mäkta med i produktionen. Nickelmetall väger mer och hamnade således i den starkare versionen. Batterierna kommer från ett samägt företag med Panasonic, där Toyota äger 51 procent.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

LED-lamporna har fått en annan utforming, men vi känner fortfarande igen det arga utseendet.

I tät Lissabon-trafik är stöttningen från elmotorn galant. När jag på bästa europeiska bilmanér kvickt behöver klämma mig in i en rondell finns kraften där direkt. Faktum är att det är i lägre hastigheter, trafikkaos, som hybrid kommer till sin rätt. På motorväg kryper förbrukningen upp. Enligt analysföretaget JATO är Toyota Europas renaste märke med ett koldioxidutsläpp på i snitt 99,9 gram per kilometer 2018. Volkswagen hade samma år ett snitt på 118,8 gram per kilometer och Volvo 130,0 gram per kilometer. Att sälja några laddhybrider hjälper med andra ord föga när det kommer till det totala utsläppet över modellpaletten.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

Stora hybriddrivlinan är samma som återfinns i Toyota Corolla 2,0 Hybrid.

Letar mig ut från stadskärnan och slingrar mig längs den portugisiska silverkusten, en remsa kantad av vilda vågor och skattefri pension. Ett tag till. Undrar hur populär finansminister Andersson är i dessa trakter?
Nu är vägarna i Portugal erkänt fina, det ska sägas, men C-HR går tyst på motorvägen trots sina 18-tumshjul. I 120 km/h finns ett vindbrus kring backspeglarna. På mindre, rätt risiga vägar mellan byarna fortsätter den dock att imponera. Fjädringen känns hård men är komfortabelt satt och sväljer ojämnheter väl. På kringelkrokar är chassit oväntat fast och gör gott för körglädjen. Styrningen är tydlig och riktningssäker. 0-100 km/h-siffran är knappast pulshöjande, men 8,2 sekunder är inte illa. Accelerationen känns sugande, även om CVT-lådan förtar känslan. Vid full gas låter motorn vasst och aggressivt – för den som gillar det – men varvtalet går så klart upp på ihållande hög nivå vilket kan kännas ovant. Det gör lite ont, men i ärlighetens namn, hur mycket gör det? Detta är inte bilen att busköra med. Det gör en Mini bättre vilken dag som helst.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

Interiör som inte retar lika mycket som utsidan. Bra sittställning.

Själva sinnebilden för en hybrid är att den ska gå tyst och inga vinande ljud hörs från hybriddrivlinan vid acceleration, vilket är bra. Volvo har bland annat haft problem med det i sin XC40-laddhybrid.
Som alltid i en Toyota (och Lexus för den delen) finns en knapp för ren elkörning, en knapp som snabbt lär falla i glömska. Att köra på ren el kräver tungan rätt i mun. Trots fjäderlätt gasfot och krypkörning går bensinmotorn igång, Toyota själva säger att den ska hoppa igång först över 50 km/h. Att de ens bemödar sig…

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

På tiden! Till 2020 kommer äntligen Apple CarPlay och Android Auto. Även, fysiska knappar tillbaka!

Invändigt har inte mycket skett efter uppdateringen. Den största nyheten är uppkoppling genom mobilappen MyT och äntligen finns Apple CarPlay och Android Auto i en Toyota. Fanns i Kia redan för fyra år sedan, som jämförelse. En kul detalj, infotainmentsystemet har fått knappar igen, vilket måste betyda att vi nu gått varvet runt rent designmässigt. Snart är en riktigt rejäl fönstervev lyx igen…

Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

En knapp dömd att falla i glömska. EV-Mode låter bra, men är i verkligheten meningslöst.

På utsidan krävs en kännare för att ta nya C-HR. Det arga utseende består men med lite andra veck i fronten och annat utseende på lamporna. I baksätet får vuxna plats okej, men inte mer. Bakdörrarnas design skymmer sikten utåt då huvudet hamnar bakom bakdörren.

3 frågor

Stefan V Rocmaeker projektledare Toyota

Foto: Glenn Lindberg

Stefan V Rocmaeker – projektledare Toyota.

Vad är din favoritdetalj med nya C-HR?
– Jag älskar drivlinan. Balansen mellan vridmomentet, kraften och de låga utsläppen är otrolig. Vår tvålitersmotor är den mest effektiva massproducerade motorn som finns just nu.
Kan C-HR göras till en laddhybrid?
– Med plattformen den bygger på är det absolut möjligt. Tittar man på drivlinan finns allt redan där, tar man bort bensinmotorn har den redan en helt elektrisk komponent. Det handlar bara om att förstora batteristorleken och lägga till en laddare. Kommer vi göra det? Det får marknaden avgöra.
Nu finns det mer knappar interiört i C-HR…
– På ett vis kanske det är att gå bakåt, designmässigt, men med tanke på användarvänlighet är det ett steg framåt. När du kör kan du inte titta på en skärm, men med fysiska knappar kan du känna dem. En bättre taktil känsla.

I Sverige slopas 1,2-litersmotorn utan elstöttning och därmed valet av fyrhjulsdrift med den. Den stod å andra sidan bara för sex procent av försäljningen. Globalt räknar man med att 1,8-litershybriden fortsätter vara storsäljaren och att den nya starka 2,0-litershybriden ska stå för en fjärdedel. Prismässigt sparar du ungefär 50 000 kronor om du väljer 1,8-litershybriden. Den hade jag valt, den räcker, men inte för att den starkare gör bort sig.

Elbilarna då, Toyota? Faktum är att en helt eldriven C-HR visades under bilsalongen i Shanghai i april under namnet IZOA EV med lansering 2020 i Kina, men den kommer inte till våra breddgrader. Toyota ska erbjuda tre elbilar i Europa till 2021, en av dem är nyligen presenterade Lexus UX 300e. Till de olympiska spelen ska en elektrisk suv lanseras framtagen tillsammans med Subaru. Enligt rykten ska den ha ett solid-state-batteri, batteriernas heliga graal, med fast elektrolyt som bland annat ger bättre prestanda i kyla.

Glenn Lindberg i baksätet på Toyota C-HR 2,0 Hybrid 2020

Foto: Glenn Lindberg

180 centimeter är på gränsen. Sikten utåt är dålig.

Men nu handlar det ju fortfarande om bensin. Efter en hel dags körning landar den blandade förbrukningen kring 0,55 liter per mil, vilket är väl godkänt. Håller du dig mest på 70-vägar i normal lunk är det inga problem att hamna kring 0,48 liter per mil – ett bra betyg för en 184 hästkrafter stark bil.

Toyota C-HR 2,0 Hybrid X Edition

Pris
337 700 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem/ Cylinderavstängning. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5,/97,6 mm, cylindervolym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid mellan 4 400-5 299 r/min. Elmotor synkron 107 hk (80 kW), total effekt 184 hk, batterityp nickelmetallhybrid, i.u kWh, 216 volt.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 2 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/50 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 439, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 585, maxlast 345, max släpvagnsvikt 725. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 358 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Låg hastighet 0,49 l/mil, medium hastighet 0,43 l/mil, hög hastighet 0,47 l/mil, extra hög hastighet 0,65 l/mil, blandad körning 5,3 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
2 328 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 536 kronor per år.

Rivaler

Kia Niro Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Kia Niro Hybrid Advance Plus 2
Förnuftets och plånbokens val. Försöker inte på något vis vara körglad, och står för det. Priset gäller fullsmetad version.
Pris: 280 700 kronor.

Mini Countryman Plug-In Hybrid

Foto: Glenn Lindberg

Mini Countryman Plug-In Hybrid
Med lekfull design, lite bättre utrymmen och sladd i väggen charmar Countryman den miljö- och stilmedvetne. Rolig att ratta, men dyr, även i billigaste utförande!
Pris: 404 800 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer