Toyota Camry gör comeback! Enligt Toyota har scenen ändrats i och med dieselgate och försäljningen av dieseldrivna bilar gått ner markant. Detta faktum banar väg för snåla, bensindrivna bilar, och i förhållande till sin storlek är nya Camry Hybrid mycket snål.

Det här är nytt!

Kaross
Hela bilen är ny jämfört med förra generationen, som inte sålts i Europa.
Motor
2,5-liters bensinmotorn är uppgraderad och har en bränsleeffektivitet som kan jämföras med dieselmotorns.
CVT-lådan
Optimerad för att mer likna en konventionell automatlåda. Försedd med frihjulsfunktion.
Bagageutrymme
524 liter är bättre än Volvo S90.

Men riktigt så ny är den inte eftersom den sålts i USA sedan slutet av 2017. Camry är för övrigt världens bäst säljande sedan i storbilssegmentet med över 700 000 exemplar årligen. I Sverige har det historiskt sålts över 35 000 Camry. Nu, 2019 är den däremot helt ny för oss européer.

Camry har genom åren varit en populär, rymlig och pålitlig bil alltsedan första generationen som kom 1982. Bäst sålde generation två och tre där det även fanns en kombiversion, något som tycks tilltala überpraktiska svenskar mer än andra. Nu med generation åtta är ingen kombi aktuell men väl en mycket rymlig sedan där framför allt baksäte och bagageutrymme är väl tilltagna. Dessutom att Camry Hybrid i kraft av sin snåla men ändå kraftfulla drivlina hamnar på småbilsnivå rent skattemässigt är ytterligare en viktig bit för sönderskattade svenskar. Vägtrafikskatten de första tre ”malus”-åren ligger på låga 606 kronor om året för att efter detta bli skrattretande billig.

Toyota Camry Hybrid Active

Foto: Toyota

Körpositionen är lägre än tidigare och både ratt och stol har bra justeringsmöjligheter. Bra stolar.

Den officiella förbrukningssiffran för blandad körning är 0,43 liter milen enligt den utgående mätningsnormen NEDC och omräknad till nya WLTP är siffran 0,52 vilket motsvarar 119 gram koldioxid per kilometer enligt samma mätningsförfarande. Ganska enastående med tanke på storlek (489 centimeter lång), vikt (ca 1 600 kg) och effekt på 218 hästkrafter. Toppfart 180 km/ och 0-100 km/h ska klaras av på 8,3 sekunder.

Förbränningsmotorn på 2,5 liter och 177 hästkrafter har både indirekt och direkt insprutning samt variabla ventiltider både för insug- och avgasventilerna. Motorn har dessutom elektrisk olje- och kylvätskepump för att optimera snabbare uppvärmning. Allt sammantaget ger denna bensinmotor en världsledande termisk effektivitet på 41 procent.

Toyota Camry Hybrid Active

Foto: Toyota

Med lite fantasi skulle detta kunna vara en BMW eller något annat ”fint”. Snyggt jobbat, Toyota.

Även hybridsystemet är förbättrat med 20 procent lägre friktionsförluster och växlingsmönster i den sexväxlade CVT-lådan påminner mer om en vanlig automatlåda. En märkbar förbättring. Komponenterna tar också mindre plats vilket medfört lägre vikt och en lägre motorhuv. CVT-lådan har också försetts med Auto Glide Control, eller frihjul som tillåter bilen att rulla med minskad motorbroms. Ett lätt tryck på bromsen eller körning i nedförsbacke aktiverar dock motorbroms vilket framgår av en lampa på panelen.

Batteriet (Ni-MH) är nytt och undanstoppat under baksätet där det inte stjäl någon bagageplats. Elmotorn utvecklar 88 kW och den sammanlagda effekten är 218 hästkrafter.

Så, då är många av teknikaliteterna avhandlade. Det som återstår är körintryck. Jag minns Camry som en ganska intetsägande apparat, men bra. Den tog folk dit den skulle utan känsla eller finess men tämligen bekvämt. Nya Camry Hybrid är ingen sportig typ vilket man heller inte påstår. Den bygger på samma arkitektur (TNGA) som nya RAV4 och Corolla som båda fått fin kritik för köregenskaper. Camry gör inte bort sig heller när den sätts på prov.

Toyota Camry Hybrid Active

Foto: Toyota

Modernt och inte lika plastigt som tidigare. Materialen är nästan i premiumklass.

Den har ett sportläge förutom normal och eco. I sport är gasresponsen klart piggare medan fjädring och styrning inte påverkas. Det gör inget eftersom fjädring och styrning duger precis som de är satta. Bilen är klart mer underhållande att ratta än tidigare modeller, utan att man för den delen försöker slå några rekord. Den är bara – vardagsduglig, i positiv bemärkelse. Den rullar också väldigt tyst på de kroatiska vägarna, som nog fått en skaplig EU-slant för att bli bättre – än svenska vägar.

Körpositionen är lägre än tidigare (hela bilen är lägre än föregångaren, som inte sålts i Europa) och både ratt och stol har bra justeringsmöjligheter. Bra stolar. Instrumentbrädan är modernt formgiven med riktigt bra material. Snyggt och lättbegripligt. Den enklaste modellen Active är mycket bra utrustad och har till och med läderklädsel som standard, dessutom eljusterbara stolar, aktiv farthållare, filhållning, automatiskt helljus, skyltigenkänning samt Toyota Touch 2 med 7-tumsskärm. Priset är satt till 334 900 kronor.

Toyota Camry Hybrid Active

Foto: Toyota

Stort och rymligt, faktiskt bättre än stora Volvo S90.

För 25 000 mer köper du Executive med bi-LED strålkastare, dödavinkelvarnare, parkeringssensorer med autobroms vid backning, 18-tumshjul, 8-tumsskärm med Toyota Touch 2, navigation och trådlös telefonladdning. Executive kostar 359 900 kronor och går att merutrusta för ytterligare 25 000 kronor med Premiumpaketet som bland annat innehåller eljusterbart baksäte, JBL ljudsystem, solskyddsgardiner i sidorutor och bakruta samt head up-display.

Bäst mår både bil och förare i måttligt tempo vilket också håller förbrukningen i schack. Som bäst avlästes 0,48 liter på displayen, men drygt 0,5 är en realistisk siffra vid lugn körning. Från avfärd i Split, ut på tomma landsvägar i ett fantastiskt vackert landskap. Märkligt få människor syns till, däremot märken efter skottsalvor i murar och hus. Då, under början och mitten av 1990-talet var det ingen dans på rosor här i det självständighetskrig som utkämpades. Nu framstår det mer som en idyll, framför allt längs kusten som hör till den finaste man sett.

Toyota Camry Hybrid Active

Foto: Toyota

Läderklädsel som standard och baksätet är mycket rymligt.

Efter dagens körning nås Sibenik och hotellet vid vattnet. Frågan är. Vem köper en Camry? Kanske de som haft en tidigare, eller vem som helst som vill ha en större, bekväm sedan och vill betala bränsle och skatt som för en småbil. Taxi som kör på Arlanda? Alla gånger. Nackdelar? Navigationskartan ser tio år gammal ut och Apple Car Play/Android Auto finns inte – än. När det kommer vet man i dagsläget inte och det går inte att implementera i efterhand. För den som överlever utan detta finns ingen anledning att vänta längre är till lanseringen 30 augusti. Redan nu går den att beställa.

Tre frågor

Tommy Andersson Toyota

Tommy Andersson, produktchef Toyota Sverige.

Hur kommer det sig att ni tar in Camry igen?
– Det är lite ”gambling” om man så säger. Vi tror att nu när dieslar är på nedåtgående finns efterfrågan på annat, bland annat en snål, stor hybridbil.
Men avsaknad av kombi lär väl knappast få svenskar att gå igång?
– Faktum är att det finns en nisch för sedaner, bara de är stora nog. Vi är övertygade om att produkten är mycket stark för rätt kundgrupp. Exempelvis tjänstebilsförare.
Om du får räkna upp några fördelar, vilka är de?
– Jag tror att när folk börjar räkna på vad en bil kostar att köra och att äga så ligger Camry Hybrid riktigt bra till. Den drar inte mer än en småbil och skatten ligger också väldigt bra till.

Toyota Camry Hybrid Active

Pris
334 900 kronor, säljstart 26 april, första kundleverans 30 augusti.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14:1. Borrning/slag 87,5/103,5 mm, cylindervolym 2 487 cm3. Max effekt 177 hk (131 kW) vid 5 700 r/­min, max vridmoment 221 Nm mellan 3 600-5 200 r/­min. Elmotor 120 hk (88 kW), total effekt 218 hk, batterityp Nickel-metall hydrid, 244,8 V.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 489, bredd 184, höjd 145, spårvidd f/b 159/162. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 665, maxlast 435, max släpvagnsvikt ej dragkrok. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 524 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 180 km/h. Bränsleförbrukning (NEDC): Stad 0,48 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 98 g/km.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Blandad körning 0,52 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, hybrid 5 år, assistans 3 år.


Skatt
606 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Lexus ES 300h

Foto: Robin Törnros

Lexus ES 300h
Vill man ha lite mer flärd och ett högre pris men samma storlek och drivlina som i Camry Hybrid är Lexus ES en nära konkurrent.
Pris: Från 417 900 kronor.

BMW 530e iPerformance

BMW 530e iPerformance
Till skillnad från den självladdande tekniken i Camry/Lexus är BMW en laddhybrid. Går cirka fem mil på el, sedan kickar bensinmotorn in.
Pris: Från 533 500 kronor.

Visa kommentarer