Auris byter namn till Corolla. Med vild design och sportmotor försöker man tvätta bort tråkstämpeln kring namnet.

Det här är nytt!

Större
Corolla är fyra centimeter längre än tidigare, och allt sitter mellan axlarna.
Snyggare
Toyota gör allt för att tvätta bort Corollans rykte som tråk-bil.
Starkare
En ny toppversion har en tvåliters hybriddrivlina på 180 hästkrafter.

För tolv år sedan tog Toyota bort Corolla från de flesta europeiska marknaderna. I stället kom Auris, en modell utvecklad speciellt för Europa. Tydligen var det ingen bra idé, för när dagens Auris ska ersättas får modellnamnet Auris stryka på foten. Corolla tas till heders igen. Förmodligen inte utan en viss vånda.

På plussidan: Det är världens vanligaste bilmodellnamn. 46 miljoner Corolla har hittills tillverkats. De flesta har hjälpt till att sprida Corolla-evangeliet om pålitlighet­ och byggkvalitet.  Baksidan: Det är världens tråkigaste bilar.  Men det ska 2019 års nya Corolla ändra på, menar Toyota-ingenjörerna jag träffar på provkörningen på Mallorca. Nya Corolla är körglad, dynamisk, sportig. Enligt pressinformationen i alla fall.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Foto: Toyota

Utväxlingen är bokstavligt talat steglös,­ och övergångarna mellan el- och bensin­motordrift är omöjliga att känna.

På programmet finns tre motorer.­ Instegsmodellen har en 1,2-liters fyra på 114 hästkrafter. Men försäljningsvolymerna kommer att ligga på de två hybridversionerna. Basmodellen som har samma drivlina som hybrid­kändisen­
Toyota Prius, en 1,8-liters fyra som tillsammans med en elmotor ger 122 hästkrafter. Men det är toppversionen som ska komma att stöpa om Corolla-ryktet. Den större tvåliters bensinmotorn ger med elassistans 180 hästkrafter.

PR-folket pratar på om ökad vridstyvhet, lägre vikt och floder av körglädje.  Men i verkligheten drunknar alla reklamlöften i hybridmotorns ylande redan i första omkörningen. Det är som vanligt med andra ord. Den steglösa automatlådan eliminerar alla kontaktförsök från maskinrummet. Jag trycker gaspedalen i botten, motorn brölar besinningslöst, men det händer liksom ingenting. Efter något ögonblick trillar förstås poletten ner, och bilen skottar iväg. För sent. Motorjournalisten i mig har redan hunnit formulera en passande rubrik.

LÄS OCKSÅ: Provkörning av Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Foto: Toyota

Det är många rynkor och veck i karossen. Toyota har gett Corolla ”attityd” – och dålig bakåtsikt!

Men vet du vad? Jag tycker inte det har någon större betydelse. Jag tror att de flesta Corolla-kunder kan leva med att drivlinan är så såsig att den skulle kunna serveras på Café Opera. Huvudsaken är att den är bekväm och pålitlig. Och det är den. Utväxlingen är bokstavligt talat steglös,­ och övergångarna mellan el- och bensin­motordrift är omöjliga att känna. Har Corolla-föraren hörapparaten påslagen kan han höra ingreppet – om han lyssnar mycket noga. Och medan Volkswagen kämpade med raserade DSG-automatlådor i flera år har Toyota-transmissionen ett grundmurat gott rykte. Många taxichaufförer vittnar om att de kör över 30 000 mil med sina hybrid-Toyotor utan att byta annat än radiokanal.

Hjulbasen har vuxit fyra centimeter i halvkombiversionen och sex centimeter­ i kombimodellen jämfört med utgående Auris-modellen. Hjulbasen är alltså hela 2,7 meter i kombin och det borde ge riktigt­ bra kupéutrymmen. Men man har slarvat­ med paketeringen, det är långt till volymerna som bjuds i till exempel Skoda Octavia. Kombiversionen är 4,65 meter lång och räcker förstås till för de flesta familjers behov. Baksätet är delat men saknar genomlastningslucka.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Foto: Toyota

Instrumenten är digitala och en smula röriga. Men bra att knapparna har fått vara kvar!

Instrumenten är heldigitala. Det är inget under av tydlighet, men med lite tillvänjning hittar man rätt i informationsvågen. Bildskärmen är stor och tryckkänslig. Bäst av allt, den automatiska klimatanläggningen styrs via direktknappar och temperatur­vred och man slipper knappa in sig i skärmmenyer. Baksätet är plant och gjort för att fyllas med tre personer. Ytterplatserna är inte särskilt skålade och golvet är platt, utan kardan­tunnel.

Den spanska asfalten är len som silke, den verkar ha polerats med slippapper 300. Något vägljud sipprar inte in i bilen. Toyota framhåller också att den har bättre ljudisolering än tidigare. Men osvuret är bäst, vi får lyssna in den på grov, svensk asfalt, det brukar låta helt annorlunda.

Utrustningen är blandad. Instegsversionen Corolla Life är en riktig hemtjänstmodell. Den har 15 tums plåtfälgar, men också all säkerhetsutrustning som brukar finnas i kommunernas kravlista. Den har autobroms som känner igen både cyklister och fotgängare, skyltigenkänning, filhållningsassistans och automatiskt helljus. Allt är standard för 219 900 kronor, med 1,8-liters hybridmotor.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Foto: Toyota

Under lastgolvet finns ett stort stuvutrymme, men annars imponerar inte lastkapaciteten.

Men det är i princip bara offentliga upphandlare som slår till på Life. Den stora merparten av kunderna väljer Active eller Style. Active kostar 239 900 kronor och bjuder på aluminium­fälgar, backkamera, rattvärme och den stora bildskärmen du ser på bild på sidan 15. Style har ännu mer utrustning för 257 900 kronor. Den som går in på den utrustningsnivån kan dessutom lägga till 20 000 kronor och få den stora tvålitersmotorn på 180 hästkrafter.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Foto: Toyota

Kombin är 4,65 meter lång och rymmer 1 606 liter.

Frågar du mig väljer jag helst den mindre 1,8-litersmotorn. Att känna skillnaden som tvåliters­motorn bjuder på är trots allt ingen större njutning. Och kanske är det min ålder som skiner igenom, men vad är det för fel på hemtjänst-Corollan? Den har ju allt man behöver!

Tre frågor

Vincent Dawaersegger

Foto: Mikael Stjerna

Vincent Dawaersegger – Produktspecialist, Toyota Europe.

Namnet Corolla har en baksida, modellen var ju känd som ovanligt tråkig och vardaglig. Hur har det påverkat beslutet?
– Förr hade vi flera plattformar och då kändes det motiverat med olika namn på europeiska Auris och övriga Corolla. Men nu har vi bara en global plattform, och då känns det fel att använda olika namn på bilarna. De är ju likadana. Vi är medvetna om att Corolla har en stark image, men vi menar att den inte är negativ. Det handlar om pålitlighet och ekonomi. Nu ska vi addera sportighet till bilens image.
Toyotas chef Akio Toyoda lovade för två år sedan att Toyota aldrig mer skulle släppa ut en tråkig bil på marknaden. Vad är det som gör Corolla rolig?
– För mig handlar det om bilens form. Den är bredare, längre och lägre, den har helt nya proportioner som är sportiga.­ Dels handlar det om köregenskaper. Corolla har fått ett styvare chassi och en ny motor i toppversionen. Med 180 hästkrafter har den helt nya prestanda. Den är kanske inte den mest sportiga bilen, men den är inte tråkig.
Hur länge ska vi vänta på laddhybridversionen?
– Vi menar att vi inte behöver en laddhybrid i programmet i dag. Med våra hybridmodeller kör man på elektricitet halva körtiden i stadstrafik. Efterfrågan på laddhybrider är något som styrs av politiker, inte av kundefterfrågan. När marknaden är mogen kommer vi att erbjuda laddhybrider, men när det blir kan jag inte säga i dag. Vi kan tekniken, det har vi visat med Prius Plug-In.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Active

Pris
239 900 kronor. Övriga: Life 219 900 kronor, Style 257 900 kronor, Executive 289 900 kronor. Säljs nu, första kundleverans mars 2019.
Samtliga priser och utrustningsnivåer, inklusive kombi, kan du ta del av här.


Motor
Bensin/El. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,1:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 5 200 r/­min, max vridmoment 142 Nm vid 3 600 r/­min. Elmotor 72 hk (53 kW), total effekt 122 hk (90 kW). Batterityp litium-jon.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 437, bredd 179, höjd 143, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång 13,5. Tjänstevikt 1 285-1 400, maxlast ca 450, max släpvagnsvikt 750. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 361-1 024 (kombi 1 606) liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,32 l/mil, landsväg 0,36 l/mil, blandad körning 0,33 l/mil. CO2 76 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Hybridgaranti 5 år/10 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Kia Niro Plugin Hybrid

Kia Niro Hybrid/Plug-In Hybrid
Bäst laddhybriden just nu är Kia Niro Plug-In Hybrid som låter dig köra fem mil i verkligheten på el, sedan tar bensinmotorn över. Med rätt körprofil­ är den ett lönsamt alternativ.
Kia Niro finns också som icke laddbar hybrid för 84 000 kronor mindre och är med det en mer naturlig konkurrent till Corolla Hybrid
Pris: 220 900 kronor (hybrid) 304 900 kronor (laddhybrid).

Volkswagen Golf 2017

Volkswagen Golf 1,5 TSI DSG Automat
Den naturliga konkurrenten till Corolla, som plötsligt inte framstår som dyr längre. Med 130 hk och automatlåda kostar Golf 260 400 kronor!
Pris: 260 400 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer