Första intrycket #89

Corolla Verso och nya dieselmotorn D4-D lirar utmärkt bra ihop. Den starkaste (177 hk) versionen är ensam i klassen med sitt kraftfulla effekttillskott. Merkostnaden för de extra 41 kusarna inkluderar även en hel del lull-lull. Ett smakfullt, men kostsamt, familjebilskoncept.

Basfakta

Pris
246 700 kronor.

Motor
Tvärställd 4-cyl. radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Cylindervolym 2 231 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 3600 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2000-2600 r/min.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 436, bredd 177, höjd 166 (inkl.rails). Tjänstevikt ca 1 600, maxlast ca 500, släpvagnsvikt ca 1 100, taklast 100. Tankrymd 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 205 km/h, 0-100 km/h 9,0 sekunder.

Förbrukning *
Blandad körning 0,66, landsväg 0,57, stad 0,83 liter/mil.

*Enligt tillverkaren


Familjefraktare med knuff

Behovet av stark motor i kombination med mycket last i bilen är något som var och en som upptäckt när man pressat sig förbi långtradare vid omkörning. Toyota har lösningen – nya Corolla Verso D-4D.

Kraften är tilltalande. Utan att vare sig behöva växla ner, eller oroa sig alltför mycket, skjuter sjusitsiga dieseldrivna Corolla Verso ordentligt med fart när det är dags att köra om den långsamma lastbilen framför. Snabbare än du anar – och framförallt är van vid från mindre familjebussar – är både långtradare och omkörningsoron ett minne blott. Den nya drivlinan i Corolla Verso 2,2 D-4D kamperar bra ihop med bilens övriga familjevänliga koncept. Ett maffigt vridmoment på 400 Nm redan vid 2 000 r/min gör Corolla Verso D-4D lite till en dräpare resursmässigt. I familjebilsklassen finns ingen direkt konkurrent till Corolla Verso D-4D med största motorn, titulerad ”180”. Hetsen i körningen uteblir, och ett mer harmoniskt flyt infinner sig jämfört med Corolla Verso i bensinversion. Samtidigt skall man veta att tjänstevikten ökat med dryga 100 kilo i samband med införande av oljebrännarmaskin.
Med hjälp av en kombinerad enhet som innehåller katalysator (kallad D-cat) och partikelfilter har Toyota lyckats sänka både andelen utsläppta kväveoxider (NOx) och partiklar. Faktiskt är D-4D-motorn nästan lika ”ren” som en bensinbil när det gäller halten av NOx.
Motorn finns i två effektlägen, 136 respektive 177 hästkrafter, och endast i kombination med en sexväxlad manuell växellåda.

Manövreringskameror som fanns i provbilen borde vara standard, men ingår endast tillsammans med navigeringssystemet ”Full map” i Businessutförande för en merkostnad av 29 900 kronor.
Finurligheterna när baksätena ska fällas är imponerande, Toyotas tekniker har löst packningsproblematiken ytterst väl. Visserligen tillhör inte Corolla Verso de allra rymligaste i familjebussklassen, men är man van vid vanlig kombibil förbluffas man över möjligheten/flexibilteten att ta med sig ytterligare två passagerare. Låt gå för att de helst inte ska vara längre än en och halv meter långa för trivas på långfärd..

Att Toyota vill att Corolla Verso skall uppfattas mer som en personbil än buss är tydligt. Tillsammans med urstark dieselmotor är personbilslikheten definitivt närvarande. Särskilt i omkörningsfilen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer