Toyota Land Cruiser tillhör favoriterna för många lantbrukare, jägare eller fritidsfolk. Nya 150-modellen axlar det snart 60-åriga modellnamnet, vi tar reda på hur bruksig nya Landkryssaren verkligen är.

Första intrycket #146

Stor som en vitval är det lätt att tro att nya Land Cruiser ska göra bort sig rejält. Totalt politisk inkorrekt 2010 men bakom ratten infinner sig en form av körglädje och dieselspisen är snålare än man kan tro. Perfekt vagn för den som har behov i stor skala.

Världens mest sålda terrängbil med drygt fem miljoner sålda bilar i 176 länder under snart 60 år ska givetvis bättras på med nya modellen som ska introduceras i ytterligare 12 länder.

Det yttre voluminösa formatet på nya 150 är faktiskt inte det största i Land Cruiser-serien. 200-modellen är ännu fetare, men gjorde bort sig rejält när vi hårdtestade under en längre kontinentkryssning för två år sedan (TV nr 9/2008). Nu är den större modellen borttagen på den svenska marknaden, nya Land Cruiser 150 är dock tillräckligt stor för de flestas behov.

Givetvis är Land Cruiser rambyggd, skam vore annars för en bil som ska stå pall för ett liv i terränglådan. Jämfört med den tidigare alldagsversionen – 200:an är ju lyxkryssare – 120-modellen, är nykomlingen helt nykonstruerad. Fram- och bakvagn har fortfarande lång fjädringsväg som kan kompletteras med aktivt chassi för bättre kontroll eller högre komfort.
Två motoralternativ finns tillgängliga och dieselmaskinen D-4D lär bli storsäljaren. Fyrcylindrig 3,0-liters­motor på i sammanhanget ynka 173 hästkrafter vid 3 400 r/min känns magert när huvudkonkurrenten Land Rover Discovery 4 erbjuder V6-oljebrännare på 190 respektive 245 hästkrafter. Vridmomentet hos Toyota är tillräckliga 410 newtonmeter redan vid 1 600 r/min.

Men under provkörningsperioden önskade vi oss sällan eller aldrig mer kraft eller fartprestanda. Skyll på halkig vintersäsong som inte kräver lika mycket mosande eller att biltypen knappast inbjuder till det som vanligtvis kallas körglädje. Eller, så är drivlinan bara så rätt uttänkt för nya Land Cruiser 150. Tjänstevikt på närmare 2,5 ton märks knappt tack vare ett chassi som har styrkänsla och även närvarokänsla med komfortläget inknappat. I normal- eller sporttrim ökar kommandot över ekipaget.
Sexväxlad manuell eller femväxlad automatlåda står för kraft­överföringen. Automatlådan gör Land Cruiser D-4D båda snabbare och snålare på dieselbränslet. Blandad förbrukning på 0,81 l/mil och 214 g/km i CO2-utsläpp är inte rekordlågt, men överraskande lite med tanke på bilstorleken. Hyfsad snabb motorvägskörning klaras av under litern– inte illa.

Omkörningspotentialen är i segaste laget med fullpackad bil, men den rappa växellådan gör ändå att man kommer om långtradare utan att sätta viltgrytan i halsen.
För den som har mer bråttom finns en bensinare, 4,0 V6 VVT-i på 282 hk med blandad förbrukning på 1,08 l/mil och 256 g/km i CO2-utsläpp.
Provbilen är maximalt utrustad vilket skickar upp priset, från inropspris 428 100 kronor för en manuellt växlad i standardutförande upp till närmare 700 000 kronor vilket också gör Land Cruiser till en verklig lyxkärra.

Konstant fyrhjulsdrift av Torsentyp är det som gäller, vanligtvis fördelade i 60/40 fram/bak men som kan växla till 70/30 eller låsas i konstant 50/50-förhållande. Lågväxel gör att det går riktigt bra att kravla fram i halvmeterdjup lössnö. Eller som Linus Pröjtz uttryckte saken när det skulle hämtas nyinköpt badkar till husbygget: ”Perfekt att korsa oplogade parkeringsplatser med när stans snöröjning glömt bort sig”. Givetvis rymdes emaljbaljan där bak i den vita valbuken.
Baksätet är förmånligt generöst med skjutbar sits och fällbar rygg vilket höjer komforten.
Tyvärr är bagageutrymmets golv förhöjt för att rymma tredje radens säten och den i högersida hängda ladu­gårdsdörren känns otidsenlig.

Svepytan på bakrutetorkaren är liten, torkararmen är hängd i överkant, i skitigt väder blir bakåtsikten i minsta laget. Redigt stora sidobackspeglar är en trygghet i krissituationer. Har du kryssat för backkamera och kameror runt om blir ändå överblicken näst intill hundraprocentig. Vare sig det är ett stenröse, en smal timmervägspassage eller storstadens hafsplogade innergator som ska forceras blir det en enkel match med påslagna tittlinser här och där.
Allvarligaste bristerna rör förar­ergonomin. Att gömma undan knappar till den aktiva fjädringen, antisladdsystem och strålkastarspolning i knähöjd gör numera endast asiatiska biltillverkare. Övriga reglage är ordentligt utmärkta och sittkomforten i förarsätet håller för 100-milapass.

Toyota Land Cruiser 150 D-4D

Pris
428 100 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,9:1. Borrning/slag 96,0/103,0 mm, cylindervolym 2 982 cm3. Max effekt 173 hk (127 kW) vid 3 400 r/min, max vridmoment 410 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. Lågväxel och låsbar mittdifferential. 6-växlad manuell eller 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och aktiva krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel med fyra stag.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel cirka 11,6 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 265/60 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 476, bredd 189, höjd 189, spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt 2 410, maxlast 580, max släpvikt 3 000. Taklast 80. Tank 87 liter. Frigångsvinkel f/m/b 32/22/25 grader. Stigning/sidolutningsvinkel 42 grader. Vaddjup 70.

Fartresurser*
Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,04, landsväg 0,67, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 214 g/km.

Skatt
6 520 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Visa kommentarer