Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid

Redovisad förbrukning kan vara missvisande och det är väl knappast någon hemlighet att den kan diffa ordentligt. Med en laddhybrid ställs alla siffror på ända, då den kan dra noll liter per mil. Eller en halvliter.

Första intrycket

En vanlig Prius, men med en annan typ av batteri som kan laddas via sladd i väggen. Räckvidd på el, i bästa fall 2,5 mil. I mitt fall 1,7 mil – och det är faktiskt tillräckligt för många pendlare.

El-ementär

7/10

Prisvärd

5/10

Det beror helt och hållet på hur långt man kör. Somliga åker kortare sträckor och därmed bara på el, och betalar således bara för detta, medan andra kör längre – tills batteriet tar slut och förbränningsmotorn tar vid.
Enligt Toyota ska Prius Plug-in Hybrid dra 0,21 liter milen vid blandad körning räknat på 100 kilometer. När strömmen är slut fungerar den precis som en vanlig Prius och går därmed delvis på elektricitet ändå. Då uppges bensinförbrukningen till 0,37 l/mil. Men det stämmer inte riktigt ändå, eftersom siffran är framtagen i en körcykel som inte efterliknar verkligheten. Räkna på 0,45 liter per mil så är sanningen närmare.

Bilen går på el, i bästa fall 2,5 mil, på sommaren. Nu med vinterdäck och värme i kupén är räckvidden enligt färddatorn i bästa fall 17,6 kilometer med fulladdat batteri. Från tomt till fulladdat tar det 1,5 timme med vanlig hushållsström. Undertecknad har drygt 45 kilometer till jobbet och kör Prius Plug-in Hybrid som pendlarbil under en vecka. Tankar fullt och laddar fullt, nollar trippmätare och färddator. Håller mitt vanliga tempo, det vill säga relativt lagligt som de flesta av medtrafikanterna. För att värmen ska sprida sig i kupén startar motorn för en stund men utan att driva bilen som då drivs av elmotor/batteri.
Med ett knapptryck kan man välja om bilen ska gå med batteridrift eller inte. Det går alltså att spara elektriciteten till stadstrafik, om man vill vara snäll mot stadsbor, men krasst sett spelar det mindre roll var koldioxidutsläppen hamnar.
Körningen ger en annan typ av körglädje, nämligen att tävla mot sig själv och verkligen försöka spara bensin. Att köra slut på plug-in-kraften varje gång och sedan ladda när man kommer fram. Laddningstiden kan man styra genom att välja laddningstid på instrumentpanelen. Att ladda upp batteriet 1,5 timme innan man ska åka ger ett batteri med högre temperatur och därmed bättre prestanda, framför allt under den kalla årstiden och i synnerhet om bilen står ute. Kör man riktigt snålt blir man via en display belönad med träd och även djur om man kör extremt bra/snålt. Dessutom kan man se fem månader tillbaka hur förbrukningen varit, och allt detta ger en annan form av körglädje än den vi vanligtvis åsyftar.
Förutom pendling till och från jobb kördes en längre sträcka på cirka tolv mil utan nätladdning och med en del snurrande inne i Stockholm, företrädelsevis på nätel.

Min körning under en vecka blev 64,5 mil och då gick det åt 23 liter bensin och 27,5 kWh. Bensinförbrukningen blev därmed 0,36 liter milen och totala elkostnaden för perioden cirka 27 kronor.
Men som sagt, kostnaden ändras betydligt beroende på hur långt man har till jobbet. Prius Plug-in Hybrid kostar 361 900 kronor minus supermiljöbilspremien på 40 000 kronor. En vanlig Prius kostar 270 900 kronor, och det ska verkligen mycket till för att köra ikapp skillnaden.

Rivaler

Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Är visserligen bra mycket dyrare men har betydligt bättre räckvidd på el. Likadant här, allt beror på hur långt man behöver åka varje dag.
Pris: 434 000 kronor.

Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Det svenska alternativet är också det starkaste och dyraste. Dieselmotor på 215 hästkrafter och elmotor på 70. Räckvidd på el ska vara fem mil.
Pris: 559 900 kronor.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Pris
361 900 kronor.


Motor
Bensin/el. 4-cyl tvärställd radmotor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 142 Nm vid 4 000 r/min.


Elmotor
202 Volt. Max effekt 82 hk (60 kW), max vridmoment 207 Nm. Max sammanlagd effekt 136 hk (100 kW).


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Individuell upphängning fram, bak halvstel axel.


Styrning
Kuggstångsstyrning med elservo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 5 tum, däck 195/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 448, bredd 174, höjd 149, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 500, maxlast 310, max släpvikt 0. Tank 45 liter.


Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,4 s.


Bränsleförbrukning*
0,21 liter/mil vid blandad körning. CO2 49 g/km.


Skatt
0 kronor I fem år.


Garantier
3 år/10 000 mil nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 5 år/10 000 mil hybrid, 3 år assistans.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid
NÄSTA Provkörning av Saab 9-5 SportCombi TTiD4