Den senaste Toyotan är fransk. Toyotas nya, lilla transportbil är en Berlingo/Partner i kimono och byggs i Spanien, men vad gör väl det när slutresultatet övertygar. Häng med i sjusitsiga Proace City Verso!

Det här är nytt!

Teknikladdad.
Proace City kan utrustas med head up-display, CarPlay och trådlös mobilladdning.
PSA-konstruktion.
Proace City är en Toyota som är utvecklad av franska PSA-gruppen och byggs i spanska Vigo.
8 växlar.
Kan utrustas med en åttaväxlad, och välväxlande, automatlåda.

Den har adaptiv farthållare, automatiskt helljus, head up-display, trådlös mobilladdning, Apple CarPlay och Android Auto, backkamera, åttaväxlad automatlåda, den är ganska tyst och bekväm och när jag vänder på huvudet och tittar bakåt ser jag en nästan containerlik kupé med ändlösa utrymmen. Det här är inte Mercedes E-klass kombi, inte heller Tesla Model X (Tesla har ju inte CarPlay), utan den betydligt mindre, smidigare och billigare Toyota Proace City Verso. Låter den för bra för att vara sann? Låt oss ta reda på det!

Proace City kliver in som den minsta modellen i Toyotas transportbilsutbud som kallas Toyota Professional och är sprungen ur ett samarbete med PSA-gruppen. Precis som den lite större modellen Proace delar all teknik med Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller och Opel Vivaro är Proace City väldigt, väldigt nära släkt med Citroën Berlingo, Peugeot Partner/Rifter och Opel Combo. Alla byggs på PSA-gruppens EMP2-plattform som också ligger till grund för personbilarna Peugeot 308 och 3008 samt Citroën C4 Picasso och C5 Aircross med flera.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Foto: Hans Berggren

Körställningen är både bra och dålig. Bra på så sätt att man sitter högt med bra överblick och kan få ratten nära kroppen. Dålig på så sätt att pedalstället sitter så långt bak att jag måste fälla in benen som i en flygplansstol.

För att bredda sitt transportbilsutbud på enklaste och billigaste sätt har Toyota slagit sig i slang med fransmännen. Därför får vi nu stifta bekantskap med mellanstora skåpbilen Proace City och dess personbilsderivat Proace City Verso. Vi fokuserar på den senare som på papperet ser ut att kunna vara ett hett alternativ för den stora barnfamiljen som inte har en halv miljon kronor att lägga på en Volkswagen Multivan, eller en hel miljon på en Tesla Model X.

Att skåpbilar för yrkesfolk mer och mer närmar sig riktiga personbilar i fråga om komfort, säkerhet och utrustning är en tydlig och välkommen trend. Provkörningen börjar i skåpversionen och bortsett från att man faktiskt har ett skåp precis bakom ryggen så känns den inte som ett skåp att köra. Ännu starkare är personbilskänslan i familjebilsvarianten Verso som först och främst övertygar med bra fjädringskomfort. Inget slammer och inga hårda slag i hjulställen och bortsett från buller från framhjulen är det också tyst i kupén.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Foto: Hans Berggren

Skjutdörrar gör det enklare för barnfamiljen. Rutan i bakluckan kan öppnas separat, Lex BMW.

Körställningen är både bra och dålig. Bra på så sätt att man sitter högt med bra överblick och kan få ratten nära kroppen. Dålig på så sätt att pedalstället sitter så långt bak att jag måste fälla in benen som i en flygplansstol och att mittarmstödet som sitter fast i stolsryggen inte går att justera.

Toyota har inte tvingats till samma märkliga ratt/instrumenteringslösning som Peugeot Rifter, i Proace City sitter instrumentklustret där det brukar och ratten är av normal storlek. Det enda som avslöjar transportbilsgenerna är de framskjutna A-stolparna och den höga taklinjen som, när man tänker på det, får det att kännas som att man sitter i en busskur.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Foto: Hans Berggren

EnToyota-skärm som känns igen. Växelväljarvredet är av den krångligare och pillrigare sorten.

Sexväxlad manuell låda är standard men för en extra peng får man den åttaväxlade automatlådan som hämtas från PSA och motorn är en trecylindrig 1,2-litersbensinare, och ja, den kommer också från PSA. Skåpversionen kan bara fås med en 1,5-litersdiesel med effektuttag från 75-130 hästkrafter och Verso-bilen finns bara med bensinmotor, 110 eller 130 hästkrafter. En elversion kommer framöver. Det vet vi inte bara för att Toyota bekräftar det och att fransmännen har börjat rulla ut sina, utan även för att EMP2-plattformen är anpassad för eldrift. Lägger man sig under bakaxeln på Proace City så ser man ett stort hålrum där ett rejält batteripaket ska få plats.

Det hör inte till vanligheterna i det här segmentet, men motorn är en av bilens stora poänger. De 130 hästarna räcker mer än väl, den samarbetar bra med automatlådan och det trecylindriga ljudet är väl dämpat från kupén. Vid fullgas låter det som att någon har sänkt ner motorn i en vattenfylld hink och ställt några meter bort, på ett angenämt sätt.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Foto: Hans Berggren

De skrangliga flygplansborden gör ingen glad. Roligare är att utrymmet i baksätet är bra.

Medan skåpversionen går att få med 4,4- eller 4,7-meterskaross kommer Proace City Verso bara att säljas i det långa utförandet med sju sittplatser. Den tredje sätesraden duger bäst åt hunsade småsyskon men i den andra sitter man bättre. Upprätt och inte så bekvämt, men rymligt. De flesta kommer förmodligen att köra mestadels i femsitsigt utförande och för att få till det ska de två bakersta stolarna lyftas ur. De försvinner inte ner i golvet.

Urlyftningen går dock lätt eftersom stolarna är lätta att koppla loss och inte väger bly. När det är gjort har man ett bagageutrymme som generar alla kombibilar. Här ryms hela 912 VDA-liter och om man fäller ner den andra raden sväljer Proace City Verso 2 693 liter bagage.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Foto: Hans Berggren

Erik Wedberg ser att han lätt skulle få plats med sin trasiga båtmotor och dåliga cykel i Proace. Samtidigt.

Tuffaste konkurrenten för Proace City Verso ser ut att vara Citroën Berlingo XL som med likadan drivlina och utrustningsnivån Feel ger ungefär samma utrustningsdetaljer, men till ett lägre pris. I skrivande stund 275 800 kronor. Peugeot Rifter har ännu lite lägre pris men också skralare standardutrustning. Den fattiga kusinen från landet, Opel Combo, går inte att få med automatlåda eller den starka bensinmotorn, men kostar också från 219 000 kronor.

Toyota vill förstås hävda sin särställning genom att peka på sitt välrenommerade servicenätverk som man bara får tillgång till om man köper Proace City i stället för de franska kusinerna. Verkstäderna må hålla Toyota-nivå, men bilen är fortfarande fransk och glöm inte heller att den ingår i en skåpbilskvartett som bara har fått fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.

Toyota Proace City Verso 1,2 Turbo 130 hk

Pris: 309 900 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 600 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter. Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 215/65 R16.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 298, längd 475, bredd 185, höjd 181, spårvidd f/b 155/157. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 715, maxlast 555, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 209-2 693 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 173 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,54 l/mil. CO2 123 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt: 2 656 kronor per år de första tre åren. Därefter 624 kronor per år.

bilsida-volkswagen-caddy

Foto: Volkswagen

Volkswagen Caddy
Volkswagens lilla skåpbil Caddy kommer i ny generation senare i år. Kommer även som personbil, nu med helt digital instrumentering.
Pris: Ej fastställt.

Nissan e-NV200 Evalia

Foto: Glenn Lindberg

Nissan E-NV200 Evalia
Nissan har hunnit elektrifiera sitt sjusitsiga familjeskåp. Hemska köregenskaper och högt pris, men en av få sjusitsiga elbilar.
Pris: 444 150 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer