Toyota skickar in nya sportbilen GR Supra i sitt modellprogram där körglädje ska ta allt större plats. Utvecklad hand i hand med BMW Z4 är nya GR Supra en renlärig tvåsitig kompakt sportvagn som gärna utmanar självaste Porsche. Vi tar tempen på Japans just nu hetaste bil på racerbana och landsväg.

Det här är nytt!

BMW
Supra byggs hos Magna Steyr i Österrike tillsammans med BMW Z4.

GR
Grrr…, så snabb är nya Supra, men GR står för Gazoo Racing.

Sexcylindrig
Precis som föregångaren har nya GR Supra rak sexcylindrig motor.

Nakamura-san
Högtidsnamnet av designern Nobuo Nakamura som dragit riktlinjerna för nya GR Supra.

Att Toyota återupplivar det sedan 18 år nedlagda modellnamnet Supra med en helt ny version har att göra med att man delvis önskar mejsla om kundernas och omvärldens syn på varumärket – från grunden. Självaste vd Akio Toyoda har beordrat att företagets framtida bilmodeller ska genomsyras av mer körglädje och att då ge ”go ahead” för en sportbil framstår som självklart. Även om satsningen på den mer folkliga GT86 – som byggs tillsammans med Subaru BRZ – inte slagit väl ut kommersiellt attraherade den nya och gamla kunder som förstod värdet av bilkörning så som den var förr i tiden. Underhållande med många glädjekickar tillbaka till sin förare.

_DSC5212

Hedberg lägger en rökare i tron av att ”Snabb och Rasande” ska komma som svensk actionrulle.

Ett ytterligare steg i körglädjens tecken är Toyota Gazoo Racing, en underavdelning som har till uppgift att förstärka identitet och teknikinnehåll på liknande vis som BMW M och Mercedes-AMG. Gazoo Racing ska bidra med mer flinka Toyota-bilar, sporra den egna Toyota-personalen samt öka antalet Toyota-fans runtom i världen. Det ska bli hett att digga Toyota – en tanke som tidigare var svår att genomföra med ett modellprogram där all form av spirit var minst sagt bottenlåg. Modellnamnet för femte generationen är just ”GR Supra” – för att ytterligare höja den sportiga GR-statusen och leda Toyota in i en roligare framtid.

Supra 2019 Yellow_46

50/50 i viktbalans fram/bak och perfekt förhållande mellan hjulbas och spårvidd har gett resultat.

Supra är synonymt med raka sexcylindriga motorer och därför sökte Toyota tidigt efter lämplig samarbetspartner. BMW låg nära till hands eftersom man redan hade ingått kunskapsutväxling vad gäller bland annat vätgasteknik. Redan 2012 startade­ tyska och japanska utvecklingsteam att tala med varandra om en gemensam sportbilsplattform. För BMW var en ny generation Z4 uppenbar men Toyota ville åstadkomma en än mer aggressiv Supra – efter ett par år var man nöjda med kompromisser och delade lösningar där drivlinor från BMW användes men Toyotas input vad gäller chassikonfiguration var avgörande för set-upen väghållningsmässigt. När väl ramarna hade spikats återgick man till att slutföra sina olika sportbilsprojekt var för sig. Steyr Magna i österrikiska Graz valdes som gemensam underleverantör­ för själva slutproduktionen, nya GR Supra är alltså tillverkad i Europa!

Supra 2019 Yellow_33

Siluetten är spänstigt knubbig. Det är nästintill omöjligt att spåra länken till Z4 i karosslinjerna.

Fenomenet att samköra bilmodeller har Toyota gjort tidigare, förutom tidigare nämnda GT86 så var Aston Martin Cygnet en Toyota iQ och Citroën C1/Peugeot 107 är i grunden en Aygo. Bara för att nämna några exempel. BMW har till och med en egen internkod för Toyota GR Supra! Modellen som är aktuell för Sverige kallas ”J29 DB43” där första kombinationen tar rygg på BMW Z4 (internkod G29) och övriga bokstav/sifferkombinationen märker ut att bilen är vänsterstyrd med största motorbestyckningen. Toyota använder koden ”A90” som knyter an till de fyra föregående Supra-generationerna (A40-A80). Kan vara bra nördkunskap vid kommande släktkalas TP-rundor.

_DSC5003

Delat arvegods från BMW. Sidobackspeglarna har lämnats orörda i samband med Supra-operationen.

Design blir allt viktigare för bilindustrin och när jättar som BMW och Toyota samordnar utvecklingsprojekt är styling samt varumärkes­identitet extra intressant. Z4 har betydligt kortare livstid på sitt form-DNA än Supra men eftersom den senare har varit ifrån sportbilsmarknaden i närmare två decennier­ var fältet fritt för nytolkningar. I BMW:s fall ser nya Z4 ur vissa vinklar ut som en – om ni frågar undertecknad – tilltryckt näbbgädda medan Toyota GR Supra hälsar till äldre versioner men även flörtar med designhus som klassiska Zagato. Det är något med det hoptrycka kompakta formatet i kombination med muskulösa karossutbuktningar som gör att tankarna går till italienska sportvagnar från det charmiga 1950-talet. Inte illa! Skummar man lite med svenskblicken syns även lånat linjespel från Saabs konceptbilar Aero X och Phoenix. Ett tydligt exempel på att GR Supra kan bli just den viktiga halo-produkten för Toyota som man önskar.

Supra 2019_8

Vadderade sidor för benen är bra vid kurvtagning. Passagaren har inget handtag att hålla fast i.

Kollega Berggren provkörde nya BMW Z4 sDrive30i i Teknikens Värld nummer­ 11/2019 men redan i Teknikens Värld nummer 22/2018 körde före-detta-chefredaktör-i-exil Frodin en kraftigt maskerad förserietillverkad­ GR Supra som ett första smakprov. De bådas rapporter skiljer sig en hel del åt men ett är i alla fall säkert – Toyotas vilja att åstadkomma en verklig sportbil tvingade den tyskjapanska kunskapspakten att tänka till ordentligt.

Supra 2019 Yellow_3

Ljudsystem från JBL är standard. Helgbagage för två är inga som helst problem.

Precis som vid prototypkörningen har vi Jarama-banan strax utanför Madrid till vårt förfogande för slutbedömning, plus allehanda kurviga bergsvägar men även kökörning i och runt ett trafikhetsigt Madrid. Jarama passar­ GR Supra som handen i handsken. Spårvalet är knixigt och tekniskt, en kort kompakt bil är bra att ha i de tvära kurvkombinationerna.­ Chassit är förlåtande i Sport-läget, slår du av antisladdsystemet kan dock baken komma farande fortare än du anar på grund av det korta axelavståndet, men då har du kört felaktigt. Greppet om asfalten är formidabelt, de breda Michelin Pilot Sport 4-däcken tillsammans med en dubbel differentialfunktion som både styr och skjuter på framåt ger en känsla av att nog nästan vem som helst kan känna sig som en racerstjärna bakom den blekt formgivna Toyota-ratten, styrkänslan påminner en hel del om Alfa Romeo Giulia.

_DSC5306

En fokuserad Hans Hedberg håller hårt i ratten på Toyota Supra. Har han släppt den än?

Men GR Supra är ingen renodlad sportbil, mer en sportvagn av traditionellt GT-stuk. Efter tre snabba varv runt Jarama börjar bromsarna svettas, dags för ett välbehövligt avkylningsvarv för att sedan rulla i depå. Allra bäst mår bilen i aktiv sportig vardagskörning, då stämmer konceptet. Eller kurvig landsväg en ledig söndagsmorgon med inget annat mål än att föraren ska rensa sina tankar. Men tänk på att om din favoritslinga består av grovkornig asfalt av gammalt snitt, då finns det risk för att du inte ens hör dina egna tankar. GR Supra bullrar om däcken på dåligt underlag. Men bilen väcker helt klart känslor och livslust – precis som vd:n Toyoda önskade sig.

Treliters rak sexcylindrig maskin på fullt ut 340 hästkrafter men än mer utmärkande är det kraftfulla vridmomentet 500 newtonmeter­ som gör grovjobbet åt dig. Gör dock inget buller­ (o)väsen för sig. Tyvärr, lite mer motorbröl hade inte skadat.

_DSC4987

Lättar man på locket syns M40i-sexan från BMW. 20i- och 30i-versioner är på gång.

Automatisk växellåda köps från ZF, åttastegad så som vi känner igen från diverse BMW-bilar, men även andra bilmärken. Skiftar kuggar tillräckligt snabbt, om än lite könlöst perfekt. Något manuellt alternativ är inte aktuellt i dagsläget. En fördel är att automatlådan inte växlar upp eller ner om man valt manuellt körläge, perfekt när man handskas med en kraftfull turbosexa som matar på mest hela tiden.

Hur är det då med BMW-känslan? Jo, den finns där, i stort som smått. Kanske har Toyota till och med låtit vissa lösningar gå rakt genom sin egen briefing för att påskina det starka tysk-japanska släktbandet extra mycket, som en kvalitetshöjare? Värsta carry-over-detaljen är gränssnittet på infotainment- och navigationssystemet som är identiskt med Z4:ans, här borde Toyotas UX-designer fått mer att säga till om. Även inredningsdetaljer som växel­spak, rattspakar och knappuppsättning är av bayerskt utförande. Inga dåliga grejer, men kanske lite uddlöst idémässigt. Särskilt när karossens yttre är så starkt och personligt utformad.

_DSC5265

Infotainmentsystemet (som pratar svenska) är också en del av samarbetet med BMW-tyskarna.

Priset för modellår 2019 är hyggliga 680 900 kronor, men det kan du glömma. De ynka tio exemplaren som tilldelades Sverige är sedan länge slutsålda och redan köar fler än 130 sugna kunder för nästkommande modellår, orderböckerna öppnar på nytt vid halvårsskiftet. Bara till att rätta sig in i ledet och börja köa. Alternativt försöka fiska upp ett redan ingånget köpekontrakt ute i Europa eller USA och importera sin alldeles egen pralin för att stilla ett akut Supra-sug.

Toyota GR Supra

Pris
680 900 kronor, säljs nu (modellår 2019 slutsåld), leverans november.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 2 998 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) mellan 5 000- 6 500 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 600-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 7,5 tum, bak 8,5 tum. Däck fram 255/35 R19, bak 275/35 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 438, bredd 185, höjd 129, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 1 570, maxlast ca 245. Taklast i.u. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 290.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 250 km/h (begränsad).


Bränsleförbrukning (NEDC)
Blandad körning 0,75 l/mil. CO2 170 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
7 260 kronor per år de tre första åren, därefter 1 658 kr per år.

Rivaler

P90328296_highRes_the-new-bmw-z4-m40i-

BMW Z4 M40i
Kusin till Supra GR är BMW Z4 som delar underrede med Toyotan. Vill man åka cab är BMW enda alternativet men i övrigt plockar Supra poäng när det gäller karaktär och prestanda.
Pris: 662 600 kronor.

P16_0240_a4_rgb

Porsche 718 Cayman S
Alla Porsche 718 har fyrcylindrig boxermotor, S-versionens 2,5-liters spottar ur sig hela 350 hästkrafter vilket skickar iväg Baby-Porschen fortare än storebror 911.
Pris: 672 000 kronor.

Visa kommentarer