Den sportiga rallyinspirerade GR Yaris har redan golvat stora delar av motorpressen men nu är det dags för den ordinarie Svensson-versionen att bekänna färg.

Det här är nytt

Bilen. Hela bilen är ny, den fjärde generationen av Yaris som är större och mindre än tidigare.
Hybrid. Visst har den funnits som hybrid förut men nu är hela drivlinan omarbetad med starkare elmotor, nytt batteri och en nyutvecklad trecylindrig bensinmotor.
Komfort. Med längre axelavstånd bredare spårvidd och mer påkostad hjulupphängning är Yaris mer komfortabel än tidigare.

För bara några månader sedan provkörde jag den hårigaste versionen av Yaris som någonsin tillverkats. GR Yaris, som den heter, har 261 hästkrafter, manuell låda och riktig fyrhjulsdrift. Nu är jag tillbaka på samma plats, i Cascais, Portugal, för att känna på den version som kommer att stå för volymförsäljningen. Hos denna hybrid är prestandasiffrorna klart mer sansade och fokus ligger på bränsleförbrukning och komfort. Helt nya Toyota Yaris kommer endast att säljas med femdörrarskaross och med hybriddrivlina i Sverige, till skillnad från GR Yaris som är den enda med tre dörrar. Den senare tillverkas i stort sett enbart för att Toyotas rallyteam ska kunna använda den karossen till rallybilarna.

Längs de smala bergsvägarna norr om Cascais känns det som att Yaris har vuxit upp, samtidigt som den är mer lekfull. Runtomsikten är riktigt bra tack vare att A-stolparna är smala, och sidospeglarnas placering gör att de inte skymmer lika mycket som i många andra bilar. Karaktären på vägen gör att Yaris upplevs som en storlek större än vad den är, på ett gott sätt. Något jag kan tacka det fem centimeter längre axelavståndet för och att bilen är lika många centimeter bredare. Gången är helt enkelt inte lika struttig som tidigare vilket brukar vara karaktäristiskt för bilar i B-segmentet.

Kupén känns luftig och stolarna i provbilen är riktigt bekväma med gott om stöd både i dyna och ryggstöd. Just dessa stolar är dock extrautrustning och ingår från utrustningsnivån Style som kostar från 219 900 kronor. Instegspris för nya Yaris är 184 900 kronor, men då är det verkligen en renskrapad bil, men de nya säkerhetssystemen är standard i alla versioner, som inte kommer att lagerföras i Sverige. Den är mer anpassad för kommuner eller landsting.

Toyota Safety Sense

Toyotas Safety Sense-system har vidareutvecklats och tack vare att sådan teknik blir allt billigare har Yaris fått ta del av teknik från större bilar som Lexus LS, detta är dessutom standard i samtliga versioner av Yaris. I föregående tredje generation användes kamera och laser till systemen men nu är laser utbytt mot radar. Tack vare det har nya Yaris mer avancerade säkerhetssystem som att autobroms fungerar i upp till 180 km/h, tidigare 40 km/h, samt känner av både fordon, cyklister och fotgängare. För de två sistnämnda gäller dock en maxfart på 80 km/h. Den adaptiva farthållaren är smartare och klarar nu kökörning och sköter stopp och start automatiskt om stoppen är kortare än tre sekunder. Är det längre måste föraren dutta till på gasen för att komma igång igen. Filkörningsassistenten är också smartare då den nu ska klara att hålla sig på vägen även om en sidolinje saknas. Den känner i stället av kontrast mellan exempelvis asfalt och gräs.
Utöver dessa säkerhetssystem har Yaris även en krockkudde monterad i taket som vid olycka blåser upp sig mellan förare och passagerare.

Du som privatköpare ska i stället rikta in dig på ett startpris om 199 900 kronor. Då får du även saker som Apple CarPlay och Android Auto – som nu finns i Sverige i och med att Android 10 har börjat rullas ut – något som krävs för att du ska kunna ha navigation i bilen. Toyotas egen navigator kommer nämligen inte att säljas till Yaris i Sverige och det ska vi vara glada för. Under i stort sett hela provturen som ligger förprogrammerad i navigationen tror bilen att vi befinner oss på en annan väg än vi faktiskt gör och uppmanar mig att vända.

Skillnaderna mot föregångaren är många och mest uppenbar är den mer aggressiva designen med ett stort gap i fronten och tydligt markerade hjulhus. Bortom designdetaljer är nya Yaris fem millimeter kortare än förut trots att axelavståndet är längre och höjden totalt 40 millimeter lägre. Trots det känns den fortfarande rymlig invändigt och jag kan sitta i baksätet bakom mig själv med godkänd komfort, fötterna får plats under förarstolen, huvudutrymmet är fullt tillräckligt för mig som är 176 centimeter lång, och sikten ut genom sidorutorna är god liksom att dynans skålning är bekväm. Det skaver dock att det är lite trångt mellan knä och ryggstöd.

Totalt levererar hybriddrivlinan 116 hästkrafter och ska klara av att köra enbart på eldrift i hastigheter upp till 130 km/h. Men det visar sig kräva en mycket lätt gasfot för att bensinmotorn inte ska sparka igång. Toyota utlovar en snittförbrukning, enligt den hårdare WLTP-körcykeln, på 0,37 liter per mil. Efter drygt åtta mils körning i stadstrafik, på motorväg och mindre landsvägar stannar färddatorn på 0,42 liter per mil.

Särskilt trevlig blir Yaris på de mindre landsvägarna då den visar sig vara ganska rolig att köra. Sittpositionen är lägre och längre bak än hos sin föregångare och Toyota skryter om att de flyttat ratten 77 millimeter lägre bak. Men då stolen också har flyttats 60 millimeter längre bak kommer ratten endast 17 millimeter närmare och det är enligt mig inte tillräckligt för att hitta en optimal körposition. Armarna blir allt för utsträckta när avståndet till pedalerna är bra.

Hybrid

Drivlinan består av en nyutvecklad trecylindrig 1,5-litersmotor som i grunden bygger på den fyrcylindriga tvålitersmaskinen i Toyota Corolla men med en cylinder mindre. Den levererar 91 hästkrafter och assisteras av en elmotor, hopbyggd med den steglösa automatlådan, som ger 79 hästkrafter. Sammanlagd effekt är 116 hästkrafter. Till skillnad från andra Toyota-hybrider har nya Yaris ett litiumjonbatteri i stället för nickelmetallhybrid.
Den fysiska storleken är densamma som förr men vikten är tolv kilogram lägre och placeringen är fortfarande under baksätet. Exakt batterikapacitet är Toyota som vanligt motvilliga att dela med sig av och hävdar att det kommer bli officiellt längre fram. Enligt Toyota ska denna drivlina vara 20 procent snålare och 15 procent starkare än föregångaren, samt ha en snittförbrukning om 0,37 liter per mil och släppa ut 86 gram koldioxid per kilometer.

Motorns trecylindriga morrande och elmotorns vinande gör sig växelvis påminda men det är inte lika påträngande som tidigare då Toyota har isolerat torpedväggen mer än förut. Övergången mellan bensin- och elmotor sker i stort sett obemärkt vilket är skönt då det enligt skärmen i instrumenteringen sker väldigt ofta. Styrkänslan är tydlig och kommunikativ och Yaris kränger inte nämnvärt i kurvorna, just styrkänslan hade dock troligtvis varit bättre med ratten närmare till hands. Instrumenteringen är helt digital och fördelad på tre skärmar framför ratten. Upplägget är tydligt och lätt att ta till sig vilket Toyota troligen har tänkt på då de säger att den primära målgruppen för Yaris är äldre par.

I Europa har Toyota totalt sålt drygt 1,2 miljoner exemplar av de tre tidigare generationerna Yaris och med denna nya fjärde generation kommer försäljningen troligen inte att dala. Nya Yaris har verkligen goda förutsättningar då den känns mer vuxen än tidigare och gör sig bättre även på motorväg. Kundgruppen är i första hand äldre personer men kanske kan nya Toyota Yaris gynnas av det sportiga syskonet GR Yaris och locka även yngre kunder.
De som inte riktigt har råd med värstingversionen GR Yaris kan i stället välja vanliga Yaris, som har en underhållande karaktär samtidigt som den är ett förnuftigt val för de som vill köra ekonomiskt.

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active

Pris: 199 900 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober 2020.
Motor: Bensin-el. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 490 cm3. Max effekt 91 hk (67 kW) vid 6 600 r/min, max vridmoment 120 Nm vid 4 800-5 200 r/min. Elmotor 79 hk (59 kW), total effekt 116 hk. Batterityp litiumjon.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 205/45 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 394, bredd 175, höjd 147, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 14,54. Tjänstevikt 1 070, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Tank 36 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 286-i.u liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 175 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg i.u l/mil, extra hög i.u l/mil, hög i.u l/mil, medium i.u l/mil, blandad körning 0,37 l/mil. CO2 86 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybrid 5 år.
Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Suzuki Swift 2018

Suzuki Swift 1,2 Hybrid
Lite billigare i inköp, lite lägre effekt och en högre skatt än för Toyota Yaris på grund av en högre förbrukning om 0,50 l/mil.
Pris: 182 900 kronor.

Peugeot 208 Allure PureTech 100 2020

Foto: Oskar Omne

Peugeot 208 Puretech 100
208 är drygt en decimeter längre än Yaris men saknar hybriddrivlina. Den finns dock som helt eldriven till ett högre pris.
Pris: 199 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer