Basfakta

Motor
Tvärställd rak 4-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10:5. Borrning/slag 75/84,7 mm, 1 497cm3. Max effekt 106 hk (78 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 145 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 37,2 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel, längslänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 5,5 tum, däck 185/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 237, längd 364, bredd 166, höjd 149, spårvidd fram/bak 145/142 Tjänstevikt ca 1 090, maxlast 300, max släpvikt 900 kg. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 190 km/h.
Acceleration 0?100 km/h 9 s.

Bränsleförbrukning*
EU-norm blandad
körning 0,68 l/mil.

Köttbullig

Mer av det mesta i Toyota Yaris T Sport. En GTI-aspirant i den redan trånga småbilsklassen. Mer motor, mer prylar

Till det upphettade B-segmentet har nu en köttigare Toyota Yaris anslutit sig. Som ett eko av forntidens Golf GTI finns numera ett inferno med villiga småttingar, färdiga att riva loss vid rödljus och underblåsa infantilt beteende runt landets alla cirkulationsplatser. Lovvärda egenskaper. Ändå bör lillracerns ambitioner också omfatta hygglig komfort, säkerhet och ett pris som inte skrämmer bort 18-åringen – i den mån han längre står att finna bakom en bilratt.
Yaris T Sport är namnet på Toyotas bidrag. Den bulligaste bilen i klassen har fått en helt ny motor som erbjuder en hög teknisk nivå. Motorn på 1,5 liter har dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider på insugssidan (VVT-i) och direkttändningssystem. Motorblock, topplock och oljetråg är gjutna i aluminium. Enligt Toyota har stor möda lagts på att reducera friktionen i motorn, vilket gjort att förbrukningen pressats till 0,68 liter/mil.
Karossen är mer vridstyv vilket tillsammans med högre utrustningsnivå har drivit upp vikten till 1 100-kilosnivå. Kännbart mer än den magra 1,0-varianten som landar runt ett ton. Valkar runt midjan i den här typen av bil är alltid av ondo.
Yaris är ett högbygge vilket befrämjar innerutrymmena. Det är luftigt och stort även för en lång man. Smartness som flyttbart baksäte gör en glad och till nöds går det även att sitta där.
Stolen är greppigare, ändå något schizofren med ett vuxet ryggstöd men omotiverat kort dyna. Interiören har sportifierats med lite välkända tilltag; ärtiga mätare (äntligen slapp man åttiotalsfenomenet med digitala mätare), fetare ratt i läder (med silverfärgade fält minsann!) och mer maskulina ytmaterial här och var. Man förvånas dock över klonkigheten i materialen. Men det är klart: plast ska vara tunn om man ska vinna vikt.
Den danska landsbygden bildar fond. Vägen kurvar sig och jag hinner lagom konstatera att ”den fria lärarhögskolans” bilparkering mitt i byn är ytterst korrekt – Renault 4 Forgounette och Opel Rekord Caravan 1960 med plåtsidor – innan det är dags att accelera ut i HC Andersenland En ny väl vald växel och ett hyggligt rivigt motorljud som tillsammans med en tätstegad och alert låda gör framfarten – inte anmärkningsvärd – men rappt trevlig.
Trots att karossen sänkts två centimeter upplevs Yaris T Sport som ett höghus genom kurvorna. Jag sitter ”på” bilen istället för i den. Och efter lite tryggt understyrande längtar jag efter att sträcka ut, något som understryks av den i sammanhanget bekväma fjädringen. Glöm det. För att skapa den påpassliga känslan i motorn har utväxlingen gjorts besvärande låg. I motorvägsfart skriker T Sport bokstavligen efter en sjätte växel. Besvären börjar strax över 100 km/h.
Utrustningsnivån är hög och krockkuddarna många för biltypen; sidokuddar och dubbla vanliga. Utseendet pojkaktigt så som det ska vara. Priset hamnar någonstans mitt i fållan med 141 000 kronor, vilket är tusenlappar dyrare än både VW Polo GTI och Peugeot 206 GTI, vilka ligger närmare GTI-idealet där både underhållning samsas med komfort, karisma och möjlighet att drägligt färdas i över 100 km/h.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer