Basfakta

MOTOR:
Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/73,5 mm, volym, 1 299 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 124 Nm vid 4 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING:
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL:
Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar, torsionsbakaxel.

STYRNING:
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,2 m.

BROMSAR:
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning (EDB).

HJUL OCH DÄCK:
Fälgbredd 4,5 tum. Däck 175/65 R 14.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg):
Axelavstånd 250, längd 386, bredd 169, höjd 168, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt ca 1 100. Maxlast ca 400. Tanken rymmer 45 liter.

PRESTANDA
(fabriksuppgifter): Toppfart 165 km/h. Acceleration 0 – 100 km/h 12,5 s. Förbrukning i blandad körning 0,67 l/mil.


Liten blir stor

Toyota Yaris växer och blir Verso

Skyltfönstren hos Toyotas återförsäljare kommer att översvämmas av nya modeller det närmaste året. Den kanske intressantaste för folk med normala plånböcker är en familjevänligare upplaga av Toyota Yaris.
Den kallas Verso och skiljer sig betydligt från lilla Yaris genom längre axelavstånd och betydligt större kaross. Medan Yaris är minimalistisk sväller Verso ut på alla håll men mest på höjden: bilen är 168 cm hög. Längden har ökat med 25 cm och vagnen är tre cm bredare.
Verso är alltså mer än bara en kombiversion, här har vi det japans-ka svaret på de franska ”höghusen” med Citroën Berlingo och Renault Kangoo i spetsen. Målgruppen är uttryckligen unga familjer som berikar sig med fler medlemmar. Men naturligtvis kan Verso också användas som kombinerad transport- och familjebil av till exempel småföretagare.
I motorrummet och framsätet ser det ut som i vanliga Yaris, men sedan stöter vi på en inredning med nästan otroliga variationsmöjligheter. Baksätet, som har plats för tre personer, går att vika och fälla både hit och dit och av och an. De bakre stolarna kan ”trollas bort” utan att nackskydden behöver flyttas. Bilen har nämligen dubbelt golv och ”övervåningen” kan enkelt lyftas ut.
Utrymmet mellan de två golven kan normalt användas som förvaringsutrymme – och säkert också som utrymme för batterier och/eller andra alternativa drivkällor i kommande versioner.
Hyllan vid bakfönstret, det så kallade insynsskyddet, kan placeras på olika höjd för att möta olika lastningsbehov. Mittstolen i baksätet har flera funktioner, bland annat som picknickbord.
Stolarna kan flyttas i inte mindre än sex olika kombinationer.
Verso har konventionella sidodörrar, men bakdörren öppnas inte uppåt utan åt sidan. Man kan nämligen också stiga ut och in den vägen.
Dörren är upphängd i högerkant och kräver ordentligt utrymme, omkring en och en halv meter. Bra i alla lägen utom när någon parkerat alldeles bakom Verso, då blir det problem att få in barnvagnen igen.
Digital instrumentering -en fråga om tillvänjning?
Instrumenteringen är lika udda som i vanliga Yaris med djupt försänkta, digitala instrument som är vinklade mot förarplatsen. En bra detalj för skandinaviska förhållanden är att instrumentbelysningen har två spänningslägen: i många bilar brukar instrumentbelysningen ”blända av” när halvljuset tänds, men här är det bara att trycka på en knapp så lyser allt med full styrka igen.
Många med mig tycker att informationen från en vanlig analog instrumenttavla är lättare att snabbt absorbera, men visst vänjer man sig även vid den lite tivoliaktiga instrumenteringen i Toyota Yaris.
Inredningen är åt det futuristiska hållet men praktisk med massor av förvaringsfack i kupén – och väl fungerande reglage. Radio är standard liksom en enkel färddator, navigationsutrustning kan beställas som tillbehör.
Textilierna i den bil jag provkörde gjorde ett något torftigt intryck både i materialval och sadelmakeriarbete. Förhoppningsvis blir det mera snits på interiören när serietillverkningen kommer i gång.
Kraftigare motor med samma avancerade teknik
Verso är ett par hundra kilo tyngre än den vanliga Yaris och har därför begåvats med en kraftigare motor. Enlitersmotorn på 68 hästkrafter hade fått det ganska jobbigt i den här bilen så därför har Verso 1,3-litersmotorn på 86 hk. Den har bättre segdragning och ger åtminstone med lätt last tillräckliga fartresurser. Den kraftigare motorn finns snart även till vanliga Yaris, även om den där känns inte fullt så angelägen.
Yaris-motorerna är oerhört kompakta och instuvade på minimalt utrymme mellan framhjulen. De har redan VTT-i, den teknik för variabel ventilstyrning som undan för undan införs på alla Toyotas bensinmotorer. Maskinen är inte direkt spännande till karaktären men fungerar smidigt och klarar sig utan många växlingar.
Umgänget med den femväxlade manuella lådan är på det hela taget odramatiskt, men Verso kommer även med en fyrstegad automatlåda.
Bra bränsleekonomi förväntas naturligtvis av en småbil. Verso ligger enligt tillverkaren på 0,67 l/mil i blandad körning att jämföra med 0,59 för samma motor i vanliga Yaris och 0,5 för den snålaste bilen i serien, Yaris Linea Eco med enlitersmotor. När jag riktigt ansträngde mig för att snålköra lyckades jag nästan komma ned till 0,4 l/mil på landsväg (enligt bilens färddator).
Ute på vägen knallar Verso på riktigt bra och inger inte alls någon känsla av att vara ute och köra dubbeldäckare. Man har lyckats hålla låg tyngdpunkt trots karossens ansenliga höjd. Den förlängda hjulbasen bidrar till att både åkkomforten och stabiliteten snarast förbättrats.
I ett undanmanöverprov med last imponerar ingen av Yaris-versionerna, fjädringen är som på snart sagt varje Toyota mer anpassad för komfort än maximal stabilitet. Det innebär att bilen sviker i gränsområdet och att den simulerade panikgiren gärna slutar med att bilen ställer sig på tvären eller snurrar runt, dock utan att välta. Men Yaris klarar sig ändå lite bättre än basmodellen.
Styrningen är också komfortanpassad och avsedd att ge så kallad storbilskänsla. Men en del förare uppfattar den som ”död” och med dålig vägkontakt.
Redskap för närtransport, knappast för långfärd
Utrymmena går som sagt inte att klaga på och både ljud- och fjäd-ringskomfort får mer än godkänt (även om vindbruset är klart märkbart). Att stolarna är relativt små tycker jag man får acceptera. Yaris är ingen långfärdsvagn utan ett typiskt redskap för närtransporter. Det där med fem sittplatser är egentligen inte mycket att ta på allvar, men om så skulle vara finns det i alla fall trepunktsbälte och nackskydd även åt den som klämt in sig i mitten.
Har den begagnade Volvokombin gjort sitt?
Två krockkuddar och sidokrockkuddar lär bli standard i Sverige även om tillverkaren egentligen lutar åt att sidokuddarna inte behövs: en lätt bil som Yaris föses vanligen undan och glider på vägbanan vid en påkörning från sidan.
Verso är bara en av fler små familjevänliga bilar som är på väg in på marknaden. Aldrig har slaget om barnfamiljernas pengar rasar mer intensivt än nu. Inte utan att man anar det slutgiltiga nederlaget för ”Sveriges populäraste bil”, den rejäla men törstiga begagnade herrgårdsvagnen från rikets framsida.

Visa kommentarer