Sovjetunionens upplösning skedde redan i slutet av 1991 men fortfarande finns spår kvar från den pre-ryska tiden. Djupa hjulspår. Biltillverkaren Uaz envisas med att tillverka bilar från dåtid långt borta i öst. Fyrhjulsdrivna minibussen Bukhanka – ”Limpan” – är ett slående bevis på historie­skrivning i nutid och som slår ett slag för att allt verkligen var bättre förr.

O

m du har sett svensken Johan Rencks, tidigare känd som popsångaren Stakka Bo, fenomenala tv-drama ”Chernobyl” så har du omvärldsbilden klar för dig. Det är grått, kargt, oroligt och världsåskådningen filtreras ständigt genom centralkommitténs partitoppar. Dystopiska tankar hämtas lätt fram ur minnesbanken. Framför mina ögon, ut från dimhöljda höstskogar, rullar en gråbeige ovanligt rund farkost.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Åkarbrasa med lyft motorkåpa värmer när rysskylan slår till. Lättåtkomligt för service.

Ett övergivet urtidsdjur som korsats med mumintroll, frontgrillens tandlösa gap verkar outtröttligt sukta efter fler kvalster att sluka genom sitt dammsugartryne. Uppsynen är snäll, lite beskedlig av sig, samtidigt elakt färgad genom decennier av actionrullar där Warszawapaktens soldater oupphörligt aldrig slutade att jaga västspioner i biljakter där den engelskspråkige allt som oftast gick vinnande ur maktracet.

Uaz 452 heter rysstypen, just den närvarande kombi-modellen har tilltalsbeteckningen ”220695” vilket innebär persontransport. Men mest känd är bilen under sitt smeknamn Bukhanka, på kyrilliska det nästan lättlästa ”Буханка”. Ordet betyder “brödlimpa” och spelar an på karossens jästa former. Ambulansversionen av Bukhanka kallas i folkmun borta i öst för ”Таблетка” vilket betyder ”tabletten/pillret” för sitt vita, lättsvalda utseende.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Hedberg funderar på hur han ska övertyga chefredaktören om införskaffning av nytt tjänsteverktyg.

Många namn betyder kärt barn och att tycka illa om Bukhanka är svårt om man är bilälskare. Glöm kommunistsnacket, skyhöga koldioxidutsläpp eller ålderdomlig konstruktion – Bukhanka är en tidsmaskin här och nu.

Stegar fram till min nyfunna vän utan att slå på becquerelmätaren, chansar på att den gråbeigea limpan inte stått felparkerad i Pripjat sedan den ödesdigra dagen 26 april 1986 utan faktiskt är nytillverkad av Ulyanovsky Avtomobilny Zavod (”Ульяновский Автомобильный Завод”) – UAZ, i staden Uljanovsk som ligger längs med floden Volga cirka 70 mil öster om Moskva. Årligen producerar Uaz drygt 50 000 bilar av olika modeller, samtliga mer eller mindre håriga terrängbilar av det rätta virket.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

En riktig arbetsplats för långa körpass. Eluppvärmda säten är en välkommen komforthöjare.

Svingar upp det lätta dörrbladet och greppar direkt tag i ratten. Vänster fot högt upp på instegshyllan och skjuter ifrån med höger ben samtidigt som armen drar in kroppshyddan genom det lilla dörrhålet. Dörren blåser igen av sig själv, känslan av att sitta instängd i konservburk har aldrig varit lika påtaglig. Nätt plåtnyckel med svart plasttopp stoppas in i startlåset på vänster sida om den liggande gummiklädda ratten. Start- och dörrlåsnyckel är för övrigt olika, perfekt när man behöver låta motorn gå på tomgång men ändå kunna låsa när Sibirienvintern ylar. Efter värmande vodkalunch står då din säkrade Bukhanka varm och go för vidare färd.

Mellan förarstolen och passagerarsitsen fram finns en oformligt filtklädd kulle, under motorkåpan står maskinen redo att startas upp. En i sammanhanget modern fyrcylindrig 2,7-liters bensinsugmotor som stammar från koreanska SsangYong. Med uppfälld kåpkulle är åtkomligheten suverän.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Analog hastighetsmätare men tank- och trippmätare i digitalt utförande. Tryckvänliga vippbrytare.

Bukhanka är förankrad mot en separat ram som rullar på stela axlar, allt för bästa slitstyrka och terrängegenskaper. Bak- eller fyrhjulsdrift, det senare även med lågväxel. Tre pinniga metallspakar sköter den femväxlade drivlinan, funktionen är av den rediga sorten med långa slag.

Trycker i ettans växel och lyfter vänsterfoten nästan rakt upp, på grund av förarhyttens framskjutna placering blir det trångt nere vid pedalstället. Rattstångens golvfäste landar in mittemellan koppling- och bromspedal. Sittställningen liknar kyrkoorganistens med pinnrak rygg och sansat fotspel. Har man någon gång kört Volkswagen Typ 2 Transporter generation T1-T3 eller militärens Volvo-terrängbilar Tgb 903 och serien 11-20 vet man vad det innebär att ha de styrande hjulen rakt under sig.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Litteraturen är instruktionsbok, tryckt på bibeltunnt läskpapper. Kyrilliska hindrar inte läsförståelsen.

Över skogsdiken och mellan granar ypperligt, nästan lika enkelt som att gå, ute i modern asfaltstrafik aningen mer utsatt och ovant vingligt. Tack och lov har man rattat framfusigt framhängda vagnar förr och här bland hala höstlöv kommer hemkänslan fort.

Instrumentbrädan klaras av i en halv mening. Blinkerspak, tryckknappar och hastighetsmätare. Det var allt. Bukhanka går att få i nästan alla utföranden: som plåtren transportbil till minibuss för upp till elva personer, enkel- eller dubbelhytts pickup och i allehanda specialversioner som ambulans, polis eller i militärutförande med flygspaningslucka i taket. I som här sjusitsigt utförande är det fem sittplatser som gäller där bak. Två sittande med ryggen i färdriktningen med ett picknickbord mellan sig och tre sittplatser som är vända åt rätt håll.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Hur många liter rysk ”spolarvätska” får egentligen plats i bagagerummet? Hedberg ögonmåttar efter bästa förmåga.

Praktisk vägg bak mot separat bagageutrymme gör att man kan lasta alltifrån fällda jaktdjur eller last stor nog för en jordenruntresa. Att allt ryms inom totallängden 438 centimeter borde gett Nobelpris i fysik redan på 1960-talet, om ni frågar mig. Sa jag att Bukhanka tillverkats sedan 1965? Men grundkonstruktionen stammar ännu längre bak – från tidigt 1950-tal och terrängbilen GAZ-69.

Saxar oss fram genom den snåriga skånska skogen, kommer ut på asfalten och föser upp Bukhanka i landsvägstempo. Över det blir det bullrigt som i ett gammalt bombplan och jag misstänker starkt att bensinförbrukningen skjuter i höjden. Dubbla tankar om 50 plus 27 liter kan fyllas på från både vänster som höger sida, åtgången sägs vara 1,2 l/mil men med full besättning på väg ut till jaktmarker lär såsen ha strykande åtgång. Bättre då att hålla igen. Lugnt körd suger ”Limpan” i sig under litern, femte växeln sänker motorvarvet rejält och bäst rullar Bukhanka på i 80 km/h, då kommer man också en bit på de 77 literna bensin. Tillräckligt långt för att det är hög tid för en bensträckare och bullerfri paus.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Låt dig inte skrämmas av den arga uppsynen. Provryttare Hans Hedberg är snäll innerst inne. Bukhanka också.

Som klättrande bergsget är det mest förarens mod – eller dumdristighet – som sätter gränserna för Uaz. Hög markfrigång, lågväxel och korta överhäng gör i princip halva Sverige till en lekstuga för Bukhanka. Det vill säga den halva som är täckt av skog, men den svenska terrängkörningslagen sätter effektivt käppar i hjulen för sådana 4×4-övningar. Bra då att veta att Rysslimpan nästan är lika skoj på asfalt, grusväg för att inte tala i om i vinterväglag. Det alltid bruksiga tilltaget i allt gör att Uaz Bukhanka charmar en mest hela tiden. Om du har rätt läggning. Ogillas retro, gammelbilar i nyproduktion eller har allmän rysskräck har du helt enkelt läst för långt i denna text.

En av ytterst få svenska importörer av Uaz är Severin Autogroup i Hörby. De började med Lada Niva men fann snabbt en publik som önskade ännu tuffare tag. Uaz-bilarna är EU-homologerade genom transferexport via det tjeckiska ryssbilsspecialistföretaget AMC som även tillhandahåller en motoruppgradering som innebär tolv procent högre effekt, 18 procent mer vridmoment samt tio procent lägre bensinförbrukning. Severin Autogroup erbjuder såväl etanol- som biogaskonvertering i efterhand av både miljöskäl samt sänkning av den malus-höga årsskatten.

Uaz 452 Bukhanka

Foto: Glenn Lindberg

Vidare mot nya äventyr. Ännu vet ingen hur gammal Bukhanka kan bli. Eller ung.

Bland svenska Bukhanka-kunder finns bland andra lantbrukare, kraftföretag och hantverkare med högsta krav på framkomlighet och outtröttlig tillförlitlighet. Ett exempel är reseeventföretaget i norra Dalarna som speciellt riktar in sig på tyska turister med älgsafari, hiking och äventyrsupplevelser. De skjutsar runt gästerna i sina olika Bukhanka, där passar charmtrollet från öst in som handen i handsken. Då är det också snubblande lätt att ta även Fulufjället för ändlös sibirisk taiga.

Uaz 452 Bukhanka

Pris
Pris: 189 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 95,5/94,0 mm, cylindervolym 2 693 cm3. Max effekt 112 hk (82 kW) vid 4 250 r/­min, max vridmoment 198 Nm vid 2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. Femväxlad låda. Hög- och lågväxel.


Fjädring/hjulställ
Bladfjädring, stela axlar fram och bak.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 13,6 meter.


Bromsar
Skivor fram och trummor bak.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/75 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 230, längd 438, bredd 199, höjd 213, spårvidd f/b 148/149. Markfrigång 21. Ingångs-/avgångs-/rampvinkel 30/27/i. u. Vaddjup 50. Tjänstevikt 1 945, maxlast 885, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 50+27 liter. Bagagevolym (VDA-liter) i. u.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u. s, toppfart 127 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 1,74 l/mil, landsväg 0,93 l/mil, blandad körning 1,23 l/mil. CO2 285 g/km.


Garantier
Nybil 2 år. Skatt: 19 565 kronor per år de tre första åren, därefter 4 188 kr/år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer