När Volkswagen Beetle kom som cabriolet 2003 föll bitarna på plats för de flesta belackarna av nyretroismen. Lik originalet i stil och form och därmed en riktig personlighet. Vi tar den sista årsmodellen på en tur i skalbaggetäta San Francisco.

Första intrycket #132

Intet nytt under solen – en öppen Folkabubbla är en stark personlighet som snart går ur tiden som modern klassiker. Femcylindrig 2,5-motor med automatlåda är långt ifrån originalets luftkylda boxersmatter!

Första embryot till VW Beetle var Concept 1 som visades på Detroitsalongen 1994. 1999 var det dags för produktionsmodellen och nu har Volkswagen annonserat bilmodellens avsked. Provbilen är en variant av ”Final edition”, som alla är i ljusblå metallic. 

I Sverige kostar likvärdiga Beetle cabriolet 1,8T (med 150 hk) 287 500 kronor, provbilens amerikanska listpris mer förmånliga 25 990 dollar (drygt 180 000 kr).

Under huven, ja där fram, finner vi en riktig slitvarg – en femcylindrig 2,5-liters sugmotor hämtad från VW Transporter. Orsaken är att i USA krigar Beetle i lågprissegmentet och då gäller det att ha en bil som fixar även de allra lägsta oktantalen. Något som knappast de fina europeiska TSI-maskinerna matchar. Växellådan som erbjuds är sexväxlad automat Tiptronic, bara att skicka ner taket över bagageluckan bak och hänga ut vänster armbåge över dörrsidan!

Jämfört med koncernkusinen VW Eos är Beetle betydligt rangligare över motorvägen, det märks att bilen baseras på äldre VW Golf IV-teknik.
Baksätet är ynkligt, men framsätet rymligt. 2011 kommer en ny VW Beetle halvkombi, cabrioletmodellen dröjer ytterligare något år.

Volkswagen Beetle 2,5 Cabriolet

Pris
Cirka 185 000 kronor (i USA).

Motor
Bensin. 5-cyl rak tvärställd med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 2 480 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 228 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel. Antisladdsystem.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck
Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

Mått&vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 409, bredd 172, höjd 150. Spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt ca 1 480 kg, maxlast ca 350 kg. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h ca 9,1 s, toppfart ca 200 km/h. 

Bränsleförbrukning*
Blandad körning ca 1,00 liter/mil. CO2 ca 200 g/km.

Skatt
Cirka 1 860 kronor per år.

* Enligt tillverkaren. 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer