När Volkswagen presenterade New Beetle strax före millennieskiftet deklarerade den företagets föryngringskur. Ett par år senare dök hetsporren RSi upp, tillverkad i endast 250 ­exemplar. En dyrgrip och raritet redan som ny. Vi plockar ut en av den handfull bilar som kom till Sverige på rejält spinn i halkigt göteborgsregn.

K

onceptet skulle inte ha fått tillåtelse att lämna ritbordet om allt handlade om sunt förnuft och ren folktransport, så som grundtanken var med ur-Folkvagnen. Men vid millennieskiftet var världen betydligt annorlunda. Efter börsras och nybildande inom många sektorer – bland annat bilindustrin – behövde publiken livas upp. Redan 1994 visades konceptbilen Concept One upp som mer än hälsade till forntiden och klassiska Typ 1.

Det var Volkswagens designstudio i Kalifornien under ledning av den amerikanska topp-formgivarduon J Mays och Freeman Thomas som återskapade Bubblan i nydanande retrostil.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

Trots hög tjänstevikt 1,6 ton är RSi barnsligt lekfull. Stenhård konstruktionskänsla.

1997 kom produktionsbilen New Beetle, designansvaret att göra konceptbilen produktionsfärdig tilldelades Peter Schreyer. Om namnet känns bekant har han lett koreanska Hyundai-Kia upp till nuvarande nivå sedan hans start borta i öster år 2006.

Visste du att…

Redan 1972 fanns ”VW GT”. Det var den Salzburg-baserade Volkswagen/Porsche-handlaren som hottade upp 1302 S Super med passande dekaltrim och effekttrimmade 1600-motor (65 hk). Toppfarten var hela 145 km/h och ”Efta-Bulle” accelererade 0-100 km/h på raska 16 sekunder. I likhet med Beetle RSi var alla VW GT silverfärgade och produktionen låg, endast 210 exemplar.

Men det var inte stopp där. Motorsportdivisionen hemma i Tyskland – ”Volkswagen Racing” – fick order om att pumpa upp Ny-Bubblan ytterligare. Modellår 2002 presenterades så Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion – kär bil har långt modellnamn. Och hög prislapp – maffiga RSi kostade mastiga 610 000 kronor som ny! Endast 250 exemplar bestämdes det skulle tillverkas under knappt två år. Samtliga bilar fick en liten stålplåt med sitt specifika serienummer inne i kupén.

Provbilen på bilderna har nummer 127/250 instansat, har endast haft två ägare och rullat knappt 6 000 mil, nybilskänslan är ruggigt närvarande. Liksom de flesta tillverkade Beetle RSi lever provbilen ett stillsamt liv i en större bilsamling, ömt omvårdad av sin ägare. Men modellen är så långt ifrån ett stillastående museiobjekt man kan komma.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

Bakifrån märks RSi allra mest. Karosskärmarna är breddade åtta centimeter. Dubbla vingar!

De räcker med att spana in den jämfört med standardvarianten åtta centimeter breddade karossen som precis täcker de nio tum breda och 18 tum höga 16-ekrade aluminiumfälgarna i smäcker design, skodda med breda 235/40-profilsdäck. De nedre front- och bakpartierna är nästintill groteska med sina jättelika luftöppningar för ventilation samt fräckare utseende.

Taklinjen är mer än bågformad och högsta punkt tangeras av en snärtig spoiler. Lite längre ner över bakruta och bagagelucka finns en ännu större fågelbadsvinge nästan som på gamla Porsche 911 Turbo. Silver metalliclack var enda färgen som RSi begåvades med. Synintrycket denna dag är snabbfotad uppblåst silverfisk som ringlar sig fram över den regnvåta göteborgsasfalten.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

Det lekfulla hos vanliga New Beetle är förbytt till sportigare approach i allt.

Startproceduren är enkel, på Folka-vis. Fällknivsnyckeln i rattstångens startlås och vrid om, men sedan gäller det att trycka på den silvriga startknappen långt bakom den stubbiga växelspaken. Den kompakta tvärställda VR6-motorn på 3,2 liter brötar igång på ett högst omilt vis. Det lever om som om RSi var av riktigt gammal skola, inte bara en knappt 20 år ung särling. Tacka det dubbelpipiga Remus-avgassystemet för det mesta (o)väsendet.

En snabb blipp på gaspedalen röjer potentialen hos denna ystra tyska pralin. Växelspaken har ytterst korta och distinkta lägen, ettan faller på plats med en snabb handledsvickning. RSi var som ett skyltfönster för vad som skulle komma från VW med sin vassa motor och Haldex-fyrhjulsdrift. Förpackat i Beetle-skal fortfarande en skyltdocka med klös.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

Skalstolar från Recaro passar i en Skalbagge. Enbart skjutbara i längsled och lågt placerade.

Sittställningen är låg som i racerbil, förar- och passagerarstolarna (Recaro) är stumma samt saknar möjlighet att höjas eller justera ryggvinkel. Översta delen av vindrutan täcks av en decimeterhög påklistrad silverremsa. Jag tackar för att jag vänt min röda tjänstekeps bakochfram, rätt vänd och nerdragen hade jag knappt sett ut. Var den bulliga karossen slutar kan bara anas från förarplats, bra då att bilen endast är 4,1 meter lång. Det hjälper till när det ska köras busigt.

Visste du att…

Än saltare än VW GT 1972 var GSR, ”Gelb-Schwarzer Renner”, det vill säga den gul-svarta racern. VW 1303 S GSR lanserades i december 1972 och blev en succé, efter två månader sålde hela serien på totalt 3 500 GSR-bilar slut. GSR hade 50 hk, 15-tums fälgar, radialdäck och lättad inredning. På utsidan kände man igen 1303 S GSR på ”Saturngelb” kulör och mattsvart frontlucka och motorhuv. Senaste VW Beetle generation två gjordes 2014 i en hommage-version med 210 hk, i 3 500 exemplar.

Inredningen genomsyras av lågvolymsproduktionen, det mesta är exklusivt för versionen. Dörrinnersidorna är bakade i kolfiber och de manuella (!) fönstervevarna är frästa ur ett stycke aluminium. Handtaget framför passageraren längs med instrumentbrädan känns solid nog att bogsera bulldozers med. Säten fram och bak är klädda med sträckt läderklädsel i rödaste rött, anrättningen känns spartansk och välgjord. En rolig detalj är att stereon flyttat upp till taket strax bakom den inre backspegeln. Den fick inte plats nere bland de mer förarorienterade extra instrumenten som upplyser om VR6-motorns oljetemp, oljetryck samt batterispänning.

Utan krusiduller informeras man som aktiv förare på ett torrt sätt som inte längre görs. Kliv in i en sprillans ny Porsche eller BMW – som av hävd alltid haft förarorienterade rättframma infokluster – och du kommer att överväldigas av ett potpurri värre än nöjestemplens spelhallar. Ibland kan det bli för mycket av det goda.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

CD-stereon har fått ny placering uppe i taket, lite som i en flygplanscockpit. Givetvis inramad i stål.

Fem enkla runda lysdioder som toppas av en något större röd lampa räcker för att säga till RSi-chauffören när det är dags för uppväxling, snyggt och genialt på en och samma gång. Varvtalstoppet för 3,2-litaren är vid förhållandevis låga 6 200 r/­min.

Ryktet sa att Porsche hade varit med och utvecklat chassit hos Beetle RSi men det var VW-tekniker bakom verket. Grundämnet är Golf IV (typ 1J), baserad på den allmänt använda plattformen PQ34. När Beetle RSi togs ur produktion modellår 2003 dök Golf R32 upp högst lämpligt – tekniskt är VW-modellerna väldigt syskonnära. Drivlinan hämtades i det närmaste rakt av från första generationen Audi TT 3,2 FSI quattro, greppet är fint och resolut.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Foto: Glenn Lindberg

Drivlinan hämtades i det närmaste rakt av från första generationen Audi TT 3,2 FSI quattro.

Det krävs fart för att RSi ska komma till sin rätt men även då uppvisar chassit ytterst väldresserat uppförande. På nätet hittas exempel på tuningbilbyggare som mer än dubblat motoreffekten samt sett över drivlina, bromsutrustning och stötdämpare.

Endast fyra exemplar kom till Sverige 2002, några fler har rullat hit via privatimport. Men fortfarande är VW Beetle RSi en så udda typ att du knappast lär möta din like ute på vägarna. Gör du så är det säkert vid något VIP-event arrangerat av VW-sfären. Priser på runt en halv miljon kronor för en tjugo år gammal Bubbla betalas nämligen endast av verkliga bilkonnässörer som fattat tycke för dåtid och nutid i ett och samma slag.

Volkswagen Beetle RSi 3,2 FSI VR6 4Motion

Pris: Ursprungligt pris (2002): 610 000 kronor Uppskattat pris (2020): Fint brukskick med mellan 10 000 -15 000 mil på mätaren runt 300-400 000 kr. Riktigt fina lågmilare från 600 000 kr.
Motor: Bensin. 6-cylindrig tvärmonterad V-motor med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Insprutning. Cylindervolym 3 189 cm3. Max effekt 224 hk vid 6 200 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 3 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 9 tum, däck 235/40 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 251, längd 410, bredd 181, höjd 147, spårvidd f/b 156/156. Tjänstevikt 1 600, maxlast 220. Tank 63 liter.
Fartresurser: Acceleration 0–100 km/h 6,7 s. Toppfart 225 km/h.
Bränsleförbrukning: Blandad körning 1,19 l/mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer