Touran 1,9 TDI

Plus

Smidiga stolar att ta ut och in. Modernare än Caddy.

 

Minus

Högt pris, dåligt tredjesäte.

 

Touran 1,9 TDI

Pris
219400 kr (mars 2005)

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, cylindervolym 1896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 9800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, och undre triangellänkar, bak fyra länkarmar på varje sida.

Styrning
Kuggstång med servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11.2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 196/65 HR 15

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 439, bredd 179, höjd 165, spårvidd f/b 154/152. Tjänstevikt ca 1610, maxlast ca 520 , max släpvikt 1500 (7-sits 1350). Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,74, landsväg 0,52, blandad körning 0,59 l/mil.

*tillverkarens uppgifter

Caddy

Plus

Rymlig, tål tung last bra, billigt baspris

 

Minus

Dålig komfort på dåliga vägar, inte så bra säten

 

Basfakta

Pris
187200 kr (mars 2005)

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, cylindervolym 1896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 9800 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben, skruvfjädring och undre triangellänkar, bak stel axel, bladfjädring. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11.3 meter.

Bromsar
Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 196/65 HR 15

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 441, bredd 180, höjd 183, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1605, maxlast ca 520, max släpvikt 1500 (7-sits 1 350). Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 166 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,3 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,75, landsväg 0,53, blandad körning 0,61 l/mil.

*tillverkarens uppgifter.


Sjustjärnor för familjen

Touran och Caddy Life kan bägge två lasta sju personer. De har samma motorer och dessutom kommer de bägge två från Volkswagen. Den största skillnaden på pappret – 32000 i utgångspris. Vi ställer de två familjeslukarna mot varandra i en tuff duell.

Av PeO Kjellström (text och foto)

loningen i bilvärlden blir allt mer påtaglig. Har tillverkaren bara en plattform (chassi) att stå på förefaller inget vara omöjligt.
VW Touran och VW Caddy Life är de senaste exemplen.
Under de olikformade karosserna vilar samma chassi, det ser likadant ut från framvagn till bakaxel, först där märks skillnader.
Medan Touran har skruvfjädring och ett flerlänksystem hyser Caddy Life en gammaldags stel bakaxel med längsgående bladfjädrar. Detta eftersom Caddy i grund och botten är ett bruksfordon, flitigt använt av mindre företag med trängande behov av stora ytor och att lasta tungt.
Har man en sådan bil i modellfloran är det i dag ett måste att göra personfraktare av den. Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner och Opel Combo är andra exempel.
Frågeställningen här är givetvis, kan Caddy matcha Touran?
Storleksmässigt är de i stort sett likvärdiga. Axelavståndet är detsamma, 268 cm. På längden skiljer det två cm till Caddys fördel (441 mot 439). På bredden är det jämt så det förslår, Caddy mäter 180 cm, Touran 179.
Men så var det höjden, där är det en markant skillnad. Caddy är ett höghus med sina 183 cm och har till och med problem i vissa garage. Touran med sina 163 cm är normalhög för att vara en MPV.
En annan skillnad är att Caddy har skjutdörrar för inträde till baksätesraderna, Touran har vanliga dörrar.
Baksätesrader var det ja, båda två går att beställa som sjusitsiga och det gjorde vi till den här duellen.
Den här biltypen köps förstås av de som antingen behöver forsla mycket folk eller skrymmande last. Eller både och. Fast inte samtidigt. Därför går vi en inre husesyn först.
Det märks direkt vilket ursprung VW Caddy har. Det finns utöver lastutrymme annars ingen anledning till den höga takhöjden. Fram märks den inte så mycket eftersom det i taket sitter en stor förvaringslåda. De som sitter bak har däremot ett hav av luft ovanför huvudet.
En annan sak som avslöjar att Caddy är en transporter i grunden är de visserligen lackerade men nakna plåtytorna längs sidorna. För att inte tala om lastbilsbackspeglarna.
I mittenraden av stolar i Caddy går det dels att fälla ryggstöden helt framåt, men även ett halvt varv framåt för att utöka lastvolymen. Stolarna är däremot inte urlyftningsbara med mindre än att man använder verktyg.
Tredje stolsraden (8200 kr inklusive förberedelsearbete) väljer man att ha på plats eller inte. Det är ett tungt jobb att lyfta stolarna in och ut. En vuxen man klarar det nätt och jämt. Framför allt är det insättningen som ställer till problem eftersom stolsarrangemanget (två stolar i ett) måste hamna exakt rätt.
Bakre stolsraden får dock plus av testlaget för att den var betydligt trevligare att sitta på än Tourans, stoppningen är mycket tjockare.
Passagerare över 150 cm vill dock inte sitta där någon längre stund. Mindre, som testlagets flickor Caroline och Julia (båda 140 cm) hade inga problem att trivas.
Benutrymmet för de som åker i mittensätet går inte att klaga på. En 180 cm lång person har inga som helst problem att få plats med benen bakom en lika lång som sitter i framsätet.
Körställningen fram är upprätt. Snålt nog är inte höjdjustering av framstolarna standardutrustning utan kostar 1700 kronor. Stolarna är hårda i stoppningen och håller förmodligen formen länge.
Trots de nästan identiska yttermåtten är VW Caddy betydligt större invändigt än Touran. Siffror säger inte så mycket, titta i stället på jämförelsebilderna/siffror.
Caddy är enklare att lasta eftersom lastöppningen är fyrkantig och bredast där det bäst behövs, nedtill.
Utöver lastutrymme finns sex stora fack i dörrar och sidor, ett lönnfack under förarstolen och som extra utrustning (400 kr) löjligt små nätfickor i takkanten.
Skjutdörrarna är idealiska vid parkering eftersom det knappt behövs någon plats alls intill bilen för in eller -utsteg. Skjutfönster på höger sida ingår och du kan beställa ett likadant på vänster sida för 2500 kronor.
Om skjutdörrarna är praktiska är bakluckan det inte eftersom det krävs nästan två meters utrymme bakåt för att öppna den helt. Under bakluckan kan en tvåmetersman stå obehindrat. Som alternativ finns två bakdörrar med genomsikt (1900 kr).
VW Touran är mindre invändigt, men smartare och modernare.
Om vi börjar framifrån är högerstolens ryggstöd fällbart framåt för att få in lång (smal) last. Båda framstolarna är justerbara i höjdled. Stolarna i sig, både fram- och i mellansätet, upplevdes av testlaget som ett par klasser bekvämare än Caddys.
Mellansätet består av tre separata stolar som är fällbara och urtagbara med enkla handgrepp. Det tar bara några smärtfria minuter att förvandla Touran till en storlastare.
De två separata stolarna längst bak fälls upp och ner i golvet med ett handgrepp. De är dock i tunnaste laget både i dyna och ryggstöd. 6500 kronor i merkostnad.
Benutrymmet för mittpassagerarna är lika gott som i Caddy, och det är lika trångt för de där bak. Men, Touran har en finess som Caddy saknar: mittsätets stolar är justerbara även i längsled vilket gör att man kan minska benutrymmet något i mittraden men göra livet någorlunda drägligt för dem längst bak.
Dörrfacken är mindre än i Caddy, det finns ett lönnfack under båda framstolarna, tre håligheter att gömma saker i taket och inte mindre än tio mugghållare. En smart detalj är att insyningsskyddet bak har två infästningslägen så att det kan följa med även om det är sju i bilen.
Om det är sju i bilen är dock lastförmågan begränsad i båda bilarna. En eller två mindre trunkar och det är fullt, en barnvagn eller ens ett barnvagnsunderrede är bara att glömma.
På vägen är ingen av bilarna direkt några nöjesmaskiner. De ligger förvisso fint och stadigt på långa färden, men börjar man pressa dem ligger understyrning nära till hands.
Båda klarar undanmanöverprov med stjärna i kanten, med och utan last. Underlaget var fuktigt, bilarna rullade på odubbade vinterdäck. Med ESP inkopplat klarar Caddy konbanan i 65 km/h, Touran 64 km/h. Med sju personer i bilarna förändrades hastigheten knappt alls.
Touran har bättre fjädringskomfort framförallt på dålig väg där Caddy lider av sin bladfjädring. Båda mår bra av lite last och Caddy allra mest. Maxlast för båda två är cirka 520 kg.
Caddy har fem växlar, Touran sex, den matchen vinner Touran enkelt. I Caddy är det dessutom lätt att fel växel hamnar i läge.
Motormässigt är det oerhört jämt, vilket förstås beror på att det sitter identiska dieselturbomotorer i båda. Det handlar om 1,9 liter stora maskiner med 105 hästkrafter. I båda fallen räcker de till alldeles förträffligt och bilarna upplevs närmast som pigga. Dieselknattret är mer besvärande i Caddy på grund av sämre isolering.
Ekonomin är en viktig del i valet mellan dessa två bilar. Touran lider av ett högt inköpspris. Basversionen Conceptline kostar 219400 kr. I det läget framstår Caddy Life med sitt pris på 187200 kr som rena fyndet.
Men det är inte hela sanningen eftersom VW Touran är mycket mer välutrustad från start än VW Caddy.
För att få en någorlunda likvärdig Caddy ska den utrustas med följande:
Antisladdsystem: 4100
Luftkonditionering: 7900
Färddator/farthållare 4500
Strålkastarspolning 2400
Höj/sänkbara framstolar 1900
Öppningsbar sidoruta, vänster bak 1900
Summa 22700 kr

Plötsligt är Touran bara 9300 kr dyrare. Att få bilen sjusitsig är 1700 kr billigare i Touran. Nu skiljer 7600 kr.
I ärlighetens namn säljs det dock väldigt få topputrustade VW Caddy. De flesta väljer bara luftkonditionering och kanske antisladdsystem.
VW Touran är en modernare, aptitligare, tystare bil och andrahandsvärdet torde vara högre än för Caddy. Så vad talar egentligen för Caddy?
Först och främst detta: Bilen kan registreras som lastbil på firman och köparen får då dra av momsen. Därmed tillåts inga passagerare bak och det krävs lastnät bakom framstolarna. Så det är en samvetesfråga om baksätet används i alla fall. Det blir dyrt om du åker fast, skatten får betalas in i efterhand och bilen måste registreringsbesiktigas som personbil.
Men, Caddy är inte mycket sämre än Touran och kör du ofta höga krukväxter är den rätt val.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer