Europas mest sålda bil kommer i alla former. Men har VW e-Golf mindre problem än andra med räckvidden? 19 mil säger Volkswagen. Vi kollar om det är möjligt..

Första intrycket

Förutom att den går helt ljudlöst känns det som att köra vilken annan Golf som helst, bra med andra ord. Men räckviddsångest för elbilar kvarstår.

Golfkänsla

10/10

Prisvärd

6/10

Att Volkswagen skulle hoppa på elbilståget med Golf har varit känt länge, men nu är det på allvar.
Det sker med den mest sålda bilen i Europa som nu introduceras även som serietillverkad elbil. Det gör att det finns en Golf för alla smakriktningar.
VW e-Golf har alltså bara elmotor, ingen räckviddsförlängare erbjuds.
Elmotorn utvecklar 115 hästkrafter, 85 kW och ett maximalt vridmoment på 270 Nm. Det ger bilen bra prestanda. 0-60 km/h tar bara 4,2 sekunder. 0-100 km/h tar 10,4 sekunder. Toppfarten är dock maximerad till 140 km/h eftersom bilen i farter därutöver skulle tömma resurserna i ett nafs.
VW e-Golf är framhjulsdriven och har enväxlad, direktverkande växellåda, man petar i Drive och kör. Bilen är busenkel att köra och har alla företräden vi vant oss vid när det gäller Golf 7. Bra väghållning, hög kvalitet, användarvänlig.
Vad gäller väghållning möjligen ännu bättre än andra Golf eftersom hela batteripaketet (318 kilo) placerats mellan hjulaxlarna i botten av bilen vilket ger låg tyngdpunkt. En annan fördel med detta är att bagageutrymmet förblir i stort sett intakt. Med 341–1 231 VDA-liter tappar e-Golf bara 38 liter jämfört med en konventionell Golf.
Så långt, allt bra.

Volkswagen e-Golf

PeO Kjellström och e-Golf poserar på den gamla tyska storflygplatsen Tempelhof.

Men. Även Volkswagen har problem med att hålla vad de lovar när det gäller räckvidden.
De säger 19 mil, men för att uppnå detta är det många parametrar som förändras.
Som vi nämnde tidigare har elmotorn en effekt på 85 kW. Men för att det över huvud taget ska vara möjligt med 19 mils räckvidd måste motorns effekt tas ned till 55 kW (75 hk) vilket ger avsevärt sämre prestanda, för att inte säga usel respons på gaspådrag och en toppfart på 90 km/h i stället för 140 km/h. Då går också luftkonditioneringen ner i nolläge.
Allt detta sker med ett enkelt knapptryck på ”Eco +” och det är alltså först då man möjligen kan uppnå den låga energiförbrukningen på 12,7 kWh/100 km och den billiga driften på cirka 1,30 kr/mil.
I annonserna för e-Golf kommer det säkert att stå 115 hk, 0-60 km/h på 4,2 sekunder, toppfart 140 km/h, räckvidd 19 mil och allt detta till en kostnad av 1,30 kronor per mil.
Men det rimmar ju inte så bra med verkligheten.
Som en jämförelse anger BMW med i3 19,9 mil i Eco-läge men 13-16 mil i verklig körning. I vårt test (TV nr 26/2013) klarade BMW i3 som bäst elva mil på full laddning i fyra plusgrader, batteristyrkan är likvärdig men i3 med all sin kolfiber är 315 kilo lättare.
Golf känns ändå enklare att leva med tack vare ett rejält baksäte med plats för tre och enklare dörröppning bak.

Volkswagen e-Golf

Blir du stående med eltorsk i din Golf blir du bärgad till en laddstolpe gratis. Två gånger.

Båda bilarna kostar i stort sett lika mycket i Tyskland, cirka 35 000 euro. I Sverige kostar BMW i3 339 000 kronor, minus 40 000 kronor i supermiljöbilsrabatt så länge den nu varar. Golf måste ligga i de trakterna för att ha en chans.
Utöver lite andra mätare och knappar att trycka på invändigt är det inte mycket som skiljer e-Golf från en vanlig Golf.
Grillen i fronten är stängd för att minska luftmotståndet, däremot är lufthålen i nedre stötfångaren större för att förse batterierna med kylluft. Både grill och strålkastarhus har blå dekor. Varselljusen är C-formade för att tala om att det är en el- eller laddhybrid från VW som kommer.
Om man köper elbil från Volkswagen får man samtidigt 20 procent rabatt på hyrbil om man vet att resan kommer att bli lång.
Räckviddsångesten kan möjligen dämpas något av att det i priset ingår två fria bilbärgningar de två första åren. Bärgningen sker till närmaste laddstolpe…

Volkswagen e-Golf

Pris
374 900 kronor.


Motor
Elmotor 115 hk (85 kW), max vridmoment 270 Nm. Batterityp Litium-jon 323 V, 24,2 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad direktverkande växellåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 längsgående länkarmar


Styrning
Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 426, bredd 179, höjd 145, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 585, maxlast 375, max släpvagnsvikt 0. Tank 0 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 341-1 231 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,4 s, toppfart 140 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 1,27 kWh/mil. Räckvidd 19,0 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
0 kronor per år.

Rivaler

Nissan Leaf

Foto: Patrik Lindgren

Nissan Leaf
Finns i olika utrustningsnivåer och det går även att köpa Leaf utan batteri och i stället leasa det. Ska klara 19,9 mil enligt Nissan. Knappast säger vi.

Pris: från 314 900 kronor.


BMW i3
BMW i3
Tuffaste motståndaren som dock bara har plats för fyra. Räckviddsförlängare går att köpa till. Bara fyra stjärnor i Euro NCAP.

Pris: 339 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer