Provkörning av Volkswagen e-Up

Sveriges billigaste elbil kostar 266 500 kronor. Dra av supermiljöbilspremien och du har en modern elbil för 226 500 kronor. Billigt, men andrahandsvärdet är en högriskfaktor.

Första intrycket

Volkswagen e-Up ger ett lika vuxet intryck som de andra Up-versionerna. Men priset gör den till ett dyrt bilalternativ, om du inte har den som tjänstebil.

Citymiljösmart

9/10

Prisvärd

6/10

Varje gång jag är på en ­elbilspresentation blir jag frälst. Sammanlagt har jag blivit omvänd ett tiotal gånger, och pressvisningen av e-Up hos Volkswagen i Stockholm är inte annorlunda än de andra gångerna.
Omvändelsen brukar ske i två steg. Normalt intas scenen först av en världsförbättrare som hamrar in insikten att det är bråttom, glaciärerna smälter och isbjörnarna svälter. Jag måste ändra mitt beteende. Helst igår, i morgon är det försent.
Efter tio minuter är jag beredd att lägga om livsstil. Miljön är en öm tå.
Sedan brukar de slipade bilhandlarna komma in på produkten. Elbil, inget avgasrör, ren och skär livskvalitet. Hur stora är problemen – egentligen? Räckvidden räcker ju till, hur ofta kör man mer än 16 mil? Och laddtiden är inget bekymmer, i med kontakten på kvällen, på morgonen är bilen laddad för nya äventyr.

Det är i den andan jag sätter mig i eldrivna e-Up på Norrmalmstorg, mitt i centrala Stockholm, redo för en första provtur.
Redan i höjd med Slussen undrar jag varför inte alla har en elektrisk Volkswagen Up. Den känns precis så solid som en vanlig Up. Som en stor bil i pytteliten förpackning. Paketeringen är smart, batteriet är gömt under baksätet och kupé- och bagageutrymme är lika stort som i vanliga Up.
Bekväma stolar fram och vettiga instrument och reglage skänker en modern Bror Duktig-atmosfär. Det finns de som säger att Tesla, den stora elbilsklumpen från Kalifornien, är Apple-generationens bil. Med över två ton tjänstevikt tycker jag den är lika modern som NMT 450. Då känns e-Up mer äpplig, mer iPhone.
Litenheten och lättvikten talar för e-Up. Med 1 214 kilo i tjänstevikt är den lika lätt som ­kolfiber- och aluminiumklädda BMW i3. Det betyder låg elförbrukning och med det lång räckvidd.

Jag kan välja mellan tre körlägen, Normal, Eco och Eco+. I Eco+ går den 16 mil i EU-körcykeln. I en vanlig väggkontakt laddar du drygt två kWh per timme, och med en förbrukning på 1,2 kWh per mil betyder det att du teoretiskt kommer 1,8 mil på en timmes laddning. En hygglig siffra. Fulladdat blir batteriet på nio timmar. Snabbladdare laddar batteriet med 15 kWh på 30 minuter. De är dock fortfarande sällsynta.
Men efter en timmes körning börjar man inse två saker.
För det första: Jösses så lite räckvidd det är kvar. 16 mil i räckvidd förutsätter att värmen är avslagen. Själv satte jag klimatanläggningen på 20 grader. Gamla ovanor från bensinbiltiden gör att jag fortfarande inte klär på mig ordentligt när jag ska ut och köra bil. Med värme och full gas på motorvägen till Saltsjöbaden töms batteriet snabbt. En rimlig räckvidd är förmodligen 12 mil sommartid och åtta mil vintertid. Vilket också innebär att du vintertid bara kommer knappt en mil på en timmes laddning.
För det andra: Visst är 266 500 kronor billigt för att vara en elbil. Men vanliga Up startar på 109 900 kronor. Merpriset på 110 000 kronor, efter avdrag för supermiljöbilspremien, kan förstås tjänas in genom att kostnaden för elkörning stannar på 1 krona per mil.
Men det kommer att ta 19 000 mil.
Plötsligt är man bensin-hedning igen. Det var kul att vara frälst ett tag, men el-kyrkan tar för bra betalt för medlemskap – 150 000 kronor! Vad är det som kostar så mycket pengar?

Rivaler

Mitsubishi i MiEV
Mitsubishi i-MiEV
Den första moderna elbilen är i dag akterseglad, trots prissänkning på 70 000 kronor. Kommunerna som köpte de första bilarna fick beröm av Gröna Bilister men har betalat dyrt för nöjet.
Pris: 289 900 kronor.

Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf har uppdaterats och prissänkts. Är två snäpp större än E-up, har större batteri men samma räckvidd. Knappt 50 000 kronor dyrare.
Pris: 314 890 kronor.

Volkswagen E-up

Pris
266 500 kronor, säljs nu.


Motor
Elmotor 82 hk (60 kW), vridmoment 210 Nm, batteri litium-jon, 18,7 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Skivor (ventilerade) fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Aluminiumfälg. Fälgbredd 5,0 tum, däck 165/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 242, längd 354, bredd 164, höjd 149, spårvidd f/b 143/142. Tjänstevikt 1 214, maxlast 286, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 250–923 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,4 s, toppfart 130 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning blandad körning 1,17 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 16,0 mil (avstängd värme).


Garantier
Nybil 2 år, batteri 8 år, vagnskada
3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
Skattefri i 5 år.

Visa kommentarer