Nu är den här! Bilen som har hamnat helt i skuggan av sitt eldrivna syskon. Alla pratar om elbilen ID.3, men glöm inte bort att Volkswagen Golf är en av världens mest sålda bilmodeller. Nu kör vi den åttonde upplagan som är sprängfylld med ny teknik.

Det här är nytt!

Car2X
Nya Golf är först ut med systemet som samlar in information från andra bilar och objekt i trafiken för att meddela föraren om eventuella faror.
Travel Assist
Tillåter bilen att styra, gasa och bromsa på egen hand.
LED
LED-strålkastare är standard på nya Golf och finns i tre olika utföranden.
Laddhybrider
Nya Golf kommer i fem hybridutföranden – tre mildhybrider och två laddhybrider.

Det kan inte vara lätt när det har kommit en ny favorit i familjen, en färgglad, inställsam och eldriven liten typ som alla pratar om och glömmer bort att Golf har kommit i ett helt nytt utförande.
Det får den stå ut med. Under sina dryga 45 år som modell har Golf alltid stått i centrum som Volkswagens mest sålda bilmodell. Varje generationsskifte har varit en världshändelse. Nu är det dags för det sjunde skiftet och ingenting är som förut. Världen är förändrad. En ny Golf väcker inte samma uppståndelse. Allt är den där ID.3:s fel.
Nej, det är det förstås inte. Det är Volkswagens fel. Hade det inte varit för dieselgate hade Volkswagen ID.3 inte skyndats fram och lanserats så hårt, och åttonde generationen Golf hade sannolikt fortfarande spelat huvudrollen i familjen.

Likväl är det här Volkswagens kärna finns. Volkswagen har sålt cirka 35 miljoner exemplar av Golf sedan första lanseringen 1974 och plattformen som Golf bygger på – MQB – producerar drygt 3,4 miljoner sålda bilar fördelat på olika modeller. Varje år. Tro alltså inte att Golf har förpassats till att spela andrafiol riktigt än. Alla kanske pratar om ID.3, men det är Golf som säljer. Den utgående, sjunde upplagan av Golf, har till dags dato sålts i dryga sju miljoner exemplar.

Erik Wedberg i nya Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Erik Wedberg bredvid den åttonde generationen av Golf. Själv är han den första generationen i sin släkt som inte spelar golf.

Motorer

Vid lansering
1,5 TSI 150 hk, 6-växlad manuell: 273 900 kronor (släpps i slutet av vecka 50).
1,5 eTSI 150 hk, 7-växlad DSG: 299 400 kronor (släpps i slutet av vecka 51).
2,0 TDI 115 hk, 6-växlad manuell: 274 900 kronor (släpps i slutet av vecka 51).
1,0 TSI 110 hk, 6 växlad manuell: 236 900 kronor (släpps preliminärt under första kvartalet 2020).

Kommer senare under 2020
1,0 eTSI 110 hk (bensin, mildhybrid), DSG.
1,4 TSI 204 hk (bensin, laddhybrid).
1,4 TSI 245 hk GTE (bensin, laddhybrid).
1,5 TGI 130 hk (fordonsgas, bensin som reservbränsle), manuell och DSG.
2,0 TDI 115 hk (diesel), DSG.
GTI (bensin).
R (bensin).

Den nya Golfen då, är den helt ny? Både ja och nej. Golf Mk VIII byggs på samma MQB-arkitektur som den utgående modellen. Hjulupphängningarna fram är av MacPherson-typ och bak är det multilänkaxel på de bilar som har 140 hästkrafter eller mer och torsionsaxel på de svagare modellversionerna. Precis som förr. Enligt Volkswagen tar Golfen ändå sitt största utvecklingskliv sedan debuten.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

GOLF står centrerat med stolta bokstäver på bakluckan. Ny logotyp också.

Att klivet är riktigt så stort är svårt att se direkt. Utseendemässigt är det mesta sig likt, med de karaktäristiska C-stolparna som har haft samma form på alla Golf-generationer och endast marginellt omstöpta strålkastare och baklampor. Numera är det för övrigt enbart LED som gäller, oavsett utrustningsnivå är det genomgående LED-teknik i strålkastarna och baklamporna. Om man lägger till extra pengar kan man få LED-matrix med 22 ljuspunkter som anpassar ljusbilden – en teknik vi först såg i Audis lyxmodeller men som nu har filtrerats genom jordlagren ända ner till Golf. Toppvarianten får till och med flytande blinkers à la Audi.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Knappfritt! Invändigt regerar de dubbla skärmarna. Kräver tillvänjning.

Tycker du att det låter nyhetsfattigt så här långt? Då är det dags att vi tar plats bakom ratten och fokuserar på allt nytt, för här är verkligen allting nytt och det finns fog för att prata om nyheterna som de största och mest genomgripande i Golfs historia. Först och främst: knapparna är borta. Det finns en startknapp och ett gäng knappar på ratten, men det är i stort sett allt. I nya Golf kommer man som förare att titta på en helt digital instrumentering och en pekskärm strax till höger om den, även om man har köpt en basutrustad Golf. Volkswagen kallar den nya förarmiljön Innovision och hävdar att Golf är den första i sin klass att ha en helt digital förarmiljö som standard. I standardutförande är infotainmentskärmen 8,25 tum stor och betalar man extra för tillvalet Discover Pro växer den till tio tum.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Ljudvolymen ändras på en tryckkänslig list under bildskärmen. Inte optimalt.

Finns det inte ens några enkla klimatvred? Nej, och det här kan vara den mest svårsmälta detaljen i nya Golf. Temperaturen och ljudvolymen ställs in på en smal touchlist under infotainmentskärmen, inte med runda vred. Det fungerar inte smidigt som med traditionella reglage, inte ens lika enkelt som hos Volvo. Volkswagens massutrotning av fysiska knappar har gått ett steg för långt, och tänk på att de orden kommer från en motorreporter som redan har låtit sig frälsas av pekskärmens evangelium.

Erik Wedberg i nya Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Baksätet är precis lika stort som i förra Golf. Bra, men inte bäst i klassen.

Mellan friskluftutblåsen finns en samling touchknappar som ger snabbåtkomst till de viktigaste menyerna i infotainmentsystemet. Till vänster om ratten finns knapparna som styr belysningen, och även de har blivit touchknappar och samlas i en högblank panel. Framför växelspaken finns ett mobilförvaringsfack med trådlös laddning och Android Auto och Apple CarPlay finns som standard. Det senare systemet funkar numera trådlöst. Head up-display finns också. Och den är inte av budgetsorten som projicerar informationen på en liten plastskiva som kommer upp ur instrumentpanelen, utan direkt på vindrutan.

Allt sammantaget ger en stark nyhetskänsla. Nya Golfen tar ett stort kliv från sin föregångare i fråga om förarplatsens utformning och det kommer att bli en vattendelare. Långt ifrån alla har hunnit acceptera den knappfria förarmiljön. Ingen borde dock kunna förneka faktumet att Volkswagen kan bygga bilar, kvalitetskänslan har höjts ytterligare ett snäpp. Alla paneler sitter oklanderligt monterade och det finns inte tillstymmelse till budgetkänsla.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Baksätet delbart i 40/60, men kompenseras av en stor lastlucka i mitten.

En av de mest intressanta nyheterna är svår att lägga märke till så länge inget går på tok. Nya Golf blir den första bilen från Volkswagen att utrustas med det så kallade Car2X-systemet. Det innebär, i korthet, att bilen kommunicerar med omgivningen, framför allt andra bilar som också har Car2X. Genom branschstandarden som heter Wi-Fi p/ITS G5 kan en bil varna en annan inom 800 meters radie om olyckor, halka, köbildning eller utryckningsfordon. Under provkörningen gör sig systemet lyckligtvis inte påmint, men idén är bra och det här är något vi sannolikt kommer att se i de flesta bilar framöver.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Endast ett dieselalternativ tas till Sverige. Bland bensinarna finns en uppsjö.

Med några av de många knapparna på ratten ställer jag in farthållaren. Det fungerar precis på samma sätt som i alla andra nya VW-modeller men nytt för Golf är att farthållaren är smart. Den kan inte bara hjälpa till att hålla bilen i sin fil, utan även “se bortom nästa kurva”. Med information från navigationsenheten förstår bilen att det är smart om den bromsar lite inför den där 90-graderskurvan som den annars inte skulle klara utan att gnugga sig mot räcket. Det fungerar bra.

Körupplevelsen i nya Golf kan sammanfattas kort: välpolerad och inte alls sensationell. Det kommer fortfarande lite för mycket buller från däcken men fjädringskomforten är bra och det finns en tydlig skärpa i styrningen, utan att den är nervös eller ryckig. Har du kört en MQB-bil från Volkswagen så kommer du att känna igen dig. I standardutrustningen ingår vanliga stålfjädrar med helt vanliga stötdämpare och den uppsättningen är mjuk, kanske i mjukaste laget för många. Som tillval finns adaptiva dämpare som har ett brett spann mellan hårdaste och mjukaste läget. Det är ett tillval som är att rekommendera.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

Bokstaven e före TSI ska signalera elektrisk, miljövänlig framtid. Det rör sig om mildhybrid.

Motorn beter sig inte som förr. Provkörningsbilen har motoralternativet som heter 1,5 eTSI. Den lilla bokstaven e avslöjar att det här är en mildhybrid och att det i grunden är samma fyrcylindriga 1,5-litersmotor vi känner sedan tidigare. Bensinmotorn får lite, med betoning på lite, hjälp av en kombinerad startmotor/generator som gör att bensinmotorn kan stängas av tidigare inför ett stopp och startas senare och snabbare när man ska köra iväg igen. Mildhybridsystemet, som är på 48 volt, gör det också möjligt att frirulla med bensinmotorn helt avstängd, även det en funktion som känns igen från större och dyrare Audi-modeller. 1,5 eTSI-motorn har en viss spets och de 150 hästarna måste jagas högt upp i varvtalsregistret. Något vidare bottendrag finns inte att tala om. Växellådan, antingen manuell eller dubbelkopplad, måste användas flitigt.

Erik Wedberg i nya Volkswagen Golf 1,5 eTSI 2020

I motorutbudet har det blivit slagsida åt bensin. Volkswagen har, av förklarliga skäl, lagt mindre krut på diesel och till svenska marknaden kommer endast en dieselmotor: 2,0 TDI med 115 hästkrafter. Bensinare finns det däremot gott om, från lilla 1,0 TSI med 110 hk till 1,5 TSI med 150 hk och med eller utan mildhybridsystem. Laddhybrider blir det två av. 1,4 TSI eHybrid har 204 hk och lite mer prestandainriktade GTE har 245 hk. Båda får det nya 13 kWh-batteriet som redan finns i uppdaterade Passat GTE och Skoda Superb iV.

Det är mer än tydligt att Volkswagen försöker lyfta Golf. I det senaste utförandet får den teknik som inte finns i något modellsyskon och gör att den konkurrerar med golfklassare såsom Mercedes A-klass och BMW 1-serie snarare än Kia Ceed och Ford Focus.

MISSA INTE: Allt om nya Volkswagen Golf

Volkswagen Golf 1,5 eTSI

Pris
299 400 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid mellan 1 500–3 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 428, bredd 179, höjd 146, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt i. u, maxlast i. u, max släpvagnsvikt i. u. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 237 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 224 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ej fastställt.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
Ej fastställt.

Rivaler

BMW 1-serie 2020

BMW 118i Steptronic
I och med att 1-serie nu mer är framhjulsdriven tar ett steg närmre de slätstruka bilarna i klassen. Fortfarande det busiga valet.
Pris: 276 500 kronor.

Kia Ceed 2020

Kia Ceed 1,4 T-GDi DCT
På ett vis arvtagaren till hur Golf var förut. Ceed är en riktigt bra bil i klassen som inte spelar på några känslomässiga strängar.
Pris: 224 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer