Provkörning av Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 184

Volkswagen gör det mesta rätt just nu och Golf Alltrack har förutsättningar att bli en av årets största försäljningsframgångar. Vi kör den på väg och i terräng.

Första intrycket

Redan stillastående imponerar Golf Alltrack med sin starka utstrålning. Det blir inte sämre när vi tar plats bakom ratten. Tvärtom! Vi är imponerade.

Karismatisk

9/10

Prisvärd

7/10

Golf är Volkswagenkoncernens stora kassa­ko och de gör verkligen allt för att mjölka så mycket som möjligt ur den. De senaste 24 månaderna har det presenterats inte mindre än tolv nya versioner av modellen.
Det handlar om olika drivmedel, drivlinor och halvkombi eller kombikaross.
Fyrhjulsdrift är ingen nyhet för vare sig Volkswagen eller Golf. Men detta är första gången som Golf kommer i Alltrackutförande, seriöst utvecklad för att klara alla de utmaningar den kan tänkas utstå under sin livstid.
Det är ingen terrängbil i ordets rätta bemärkelse men klarar ändå relativt tuff offroad-körning samtidigt som den är minst lika bekväm på vägen som vilken annan Golf som helst. En dubbelnatur i ordets rätta bemärkelse.

PeO Kjellström med Volkswagen Golf Alltrack 2015

PeO Kjellström har provkört många Golfar och nu är han imponerad på riktigt.

Vad Volkswagen gjort är att de höjt markfrigången på en Sportscombi med 20 millimeter, adderat 4Motion (Haldex 5), valt DSG-låda som standard­utrustning och smetat på skogsmullelook.
Det är det sistnämnda man först lägger märke till och det är riktigt snyggt utformat. Många tillverkare väljer att göra all offroadutrustning i trist svart plast, men Volkswagen har gått den glittrigare vägen med silverutstyrsel.
Det som allra först slår betraktaren är det tvärstag som löper över hela den ­nydesignade stötfångaren och flankerar dimljusen. En kromlist i den övre av de två grillarna (bikakeform) och en hasplåt i silver kompletterar fronten.
Från sidan är det 17-tumsfälgarna och de mattsvarta skärmbreddarna som drar till sig uppmärksamhet, men även de silverfärgade dörrtrösklarna. Samma kulör återfinns på backspegelhus och takreling.

Golf Alltrack klarar terrängkörning bättre än flera andra bilar som skogsmullefierats.

Golf Alltrack klarar terrängkörning bättre än flera andra bilar som skogsmullefierats.

Bakdelen domineras av mörkröda bakljus och en silverfärgad diffuser. På den bil vi provkör, 2,0 TDI 184, återfinns dubbla kromade ändrör till avgassystemet på vänster sida. Bensinversionen 1,8 TSI 180 har i stället ett utblås på vardera sida diffusern.
Normalt sett är Golf Alltrack framhjulsdriven. Så länge inte ett hjul tappar fäste driver inte bakhjulen alls, och det behöver de heller inte göra och det sparar bränsle. Dieselmodellen knallar runt på 0,50 liter per mil blandad körning.
Men så fort ett hjul börjar spinna kliver en flerlamellskoppling in i bilden, den aktiveras av en oljepump som applicerar det tryck som krävs för stunden.
Haldexkopplingen fungerar alltså som en längsgående spärr medan delar av anti­sladdsystemet agerar tvärgående elektronisk differentialspärr.

Utöver den högre markfrigången är det främst fronten som drar blickarna till sig.

Utöver den högre markfrigången är det främst fronten som drar blickarna till sig.

Golf Alltrack är försedd med Hill Descent Control som effektivt, och på eget bevåg, bromsar bilen i nedförsbacke. Systemet återfanns redan i första generationen Skoda Yeti 4×4 och man kan väl se det som att Volkswagen låtit lillebror utveckla systemet till fulländning. Det hade ju skadat mindre om HDC fallerat i en Skoda än i en Volkswagen.
Trots de dugliga offroad-egenskaperna har inte Golf Alltrack tappat något av sin kunnighet på landsväg. Även om Volkswagen säger att fjädring och stötdämpning har samma hårdhet som i en vanlig Golf känns det faktiskt mera mjukt och komfortabelt utan att för den delen bli svampigt.
Möjligen kan styrningen ha blivit aningen mer diffus på grund av den högre markfrigången men det är inget stort problem. Om det verkligen är så kan enbart ett direkt jämförande test mellan de två bilarna fastställa.

Vill du ha dieselmotor i Alltrack är det 184 hästar som gäller, inget annat.

Vill du ha dieselmotor i Alltrack är det 184 hästar som gäller, inget annat.

När det gäller motoralternativ i Alltrack gör Volkswagen det lätt för kunderna, det finns bara två alternativ.
Dieseln är på 184 hästkrafter och återfinns även i vanliga Golf (GTD). En stark och tämligen tyst motor som gör sitt jobb väl. 0-100 km/h fixas på 7,8 sekunder och toppfarten är 219 km/h.
Svenska Volkswagen gör en liten fuling här och tar inte hem vanliga Sportscombi med denna motor och det är ganska uppenbart att de på det sättet ”tvingar” kombiaspiranter som vill ha denna motor över till den dyrare Alltrack. Inte för att jag tror kunderna kommer att bli missnöjda med det, men i alla fall värt att notera. Dieseln börjar på 291 900 kronor men det finns förstås en mängd olika paket och tillbehör att välja på.
Ett ”måste” är dragpaket för cirka 7 500 kronor. Inte bara för att det även innehåller backkamera utan för att denna bil får dra en 2 000 kilo tung släpvagn och husvagns/hästsläps-förare kommer att älska bilen enbart för det. Med B-körkort får du köra bil och släp om det inte överstiger en sammanlagd vikt på 3 500 kilo. Golf Alltrack 2,0 TDI 184 har en tjänstevikt på 1 584 och kan alltså nästan till fullo utnyttja detta.

Alltrack har en egen sätesklädsel med ett märke i sätesryggen. Annars – Golf!

Alltrack har en egen sätesklädsel med ett märke i sätesryggen. Annars – Golf!

1,8 TSI 180 är en bensinmotor som i dag återfinns hos Seat och Skoda men nu för första gången hamnar i en Golf. Som namnet avslöjar ger den 180 hästkrafter och ett vridmoment på 280 Nm. Likvärdiga prestanda med 2,0 TDI men drar 0,66 liter per mil vid blandad körning. Och släpvagnsvikten är begränsad till 1 500 kilo. Prislappen är satt till 269 900 kronor.
För sin storlek lastar Golf Alltrack förvånansvärt mycket och med 1 620 liters bagageutrymme är den bara aningen mindre än storebror Passat Alltrack som tar 1 730 liter.
Viss risk för kannibalism finnes med andra ord.

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 184

Pris
291 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 81,0/96,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 3 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 458, bredd 180, höjd 152, spårvidd f/b 155/152. Markfrigång 17,5. Tjänstevikt 1 584, maxlast 571, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605 – 1 620 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 219 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57, landsväg 0,46, blandad körning 0,50. CO2 132 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
2 198 kronor per år.

Rivaler

Nya Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout TDI 184
Bygger på samma chassi och princip som Golf Alltrack. Lite billigare men sämre andrahandsvärde. Intressant i alla fall.

Pris: cirka 284 100 kronor.


Seat Leon X-Perience
Seat Leon X-Perience TDI 184 4drive
Pånyttfödda Seat har även den samma förutsättningar som Golf Alltrack men liksom Skoda ett sämre andrahandsvärde.

Pris: cirka 282 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer