Volkswagen Golf GTE stormar in på hybridmarknaden och gör det med bravur. En av de bästa laddbara hybridbilarna på marknaden, det vågar jag säga redan nu.

Första intrycket

Känns som en Golf och går som en Golf – fast mycket tystare och snålare. Håller nästan vad den lovar och Volkswagen har en ny vinnare. Snyggt jobbat!

Återvinning

9/10

Prisvärd

6/10

Om man vill köra Volkswagen Golf ska man få göra det. Drivmedlet är inga problem, Golf täcker i stort sett alla kommersiella bränslen: bensin, diesel, etanol, gas, el och nu plug-in hybrid. Vätgas finns inte på programmet. Ännu.
Det finns med andra ord en anledning till att Golf är en av världens mest sålda bilmodeller. Det går inte att komma undan den.
Och varför skulle man?
Golf i sin sjunde reinkarnation är inte bara en storsäljare, det är en av världens allra bästa, om inte bästa, mellanklassbilar. Nya Golf GTE (E för Electric) gör ingen besviken. Det är som att köra vilken annan Golf som helst.
Öppna dörren, kliv in, bälte på, starta och kör. Inga märkvärdigheter. Du måste emellertid dra ur laddkabeln som suttit i kontakten under natten.
Det går bra med ett vanligt vägguttag, det tar 3 timmar och 45 minuter att ladda fullt, så efter en natt är din GTE teoretiskt redo för cirka fem mils ren elkörning. Om så önskas.

Volkswagen Golf GTE PeO

PeO deklarerar nu att det är höst. Kortbyxorna är på vinden så det blir inga bara ben på ett tag.

Det går att ställa in bilens humör i fem olika lägen och känner du att du vill spara eldriften till stadskörning går det utmärkt. Bilen startar alltid i E-mode, ren el. Med enkla knapptryckningar kan du skifta till:
GTE-mode: Bensinmotor och elmotor i symbios. Rivigare egenskaper för gaspådrag, växellåda och styrning. Elmotorn alltid med, aldrig någonsin enbart bensinmotor.
Battery Hold: Bilen växlar mellan el- och bensindrift och laddar batteriet vid inbromsning.
Hybrid Auto: Batteriet stöttar TSI-motorn.
Battery Charge: Batterierna laddas med hjälp av motorn.
Det som imponerar mest på mig är inte bilens prestanda men väl kapacitet att ta hand om överskottsenergin och ladda upp ström så att bilen kan gå i E-läge igen. Det går snabbt och fungerar effektivt.

Volkswagen Golf GTE

En klar och tydlig flirt med det pepitamönstriga som fanns redan i den allra första Golf GTI.

Volkswagen säger att GTE ska klara fem mil på enbart el. Det kanske den gör en riktigt bra dag med mycket nedförsbackar, hög temperatur och välfyllda däck.
Jag körde ut GTE från Zürich Airport och då indikerade den att bilen skulle klara 48 km på el. Då jag satte på luftkonditioneringen minskade detta direkt till 46 km.
Vid dagens slut noterades 39 kilometers färd på el innan bensinmotorn brummade igång. Det hade blivit mer om inte provkörningsrutten i slutet innehöll ett riktigt, riktigt brant uppförsparti som formligen sög musten ur batteriet.
Jag bor i Södertälje och har enligt vägskyltarna 36 km till Stockholm. Under sommarhalvåret skulle jag med andra ord klara mig till och från jobbet enbart på el, förutsatt att jag laddar under dagen på arbetet.
Vintertid med minusgrader, vinterdäck, tyngre före, värme i kupén och annat är det en annan sak. Ja, utan att ens ha provat skulle det inte gå, det är jag övertygad om.
Volkswagen vill gärna att Golf GTE ska förknippas med det övriga GT-programmet, och främst då GTI.
All den dekor som i dag är röd på Golf GTI är blå på GTE, det innebär sömmar i inredningen, logotyper. När dörrarna öppnas sprider sig ett blått sken i kupén.
Prestandan är väl inte riktigt på GTI-nivå, men väl GTD. 0-100 km/h på 7,6 sekunder och en toppfart på 222 km/h. Hyfsat för en bil som också går att köra på ren eldrift i fem mil.
Men långt ifrån Volvo S60 Plug-in Hybrid som klarar nämnda sprint på 6,1 sekunder och toppar 230 km/h. Så har den också 283 hästkrafter och kostar en bra bit över halvmiljonen.
VW Golf GTE kostar 369 900 kronor, ett pris som inte tar hänsyn till att bilen är supermiljöklassad vilket hittills inneburit en statlig subvention på 40 000 kronor. Vad som händer med den efter valet vet ingen i skrivande stund.
Priset är i alla fall konkurrenskraftigt och utrustningsnivån är hög både på komfort- och säkerhetssidan.
Sugen? Tyvärr får du vänta till första kvartalet 2015. Värd väntan?
Det tycker jag!

Volkswagen Golf GTE

Pris
369 900 kronor, säljs nu, första kundleverans första kvartalet 2015.


Motor
Bensin. Tvärställd 4 cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 500 r/min. Elmotor 102 hk (75 kW), total effekt 204 hk, batterityp litiumjon, 8,7 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/50 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 426, bredd 179, höjd 145, spårvidd f/b 155/152. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 600, maxlast 420, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 272 – 1 162 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 222 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,15 l/mil. CO2 35 g/km. Elförbrukning 0,11 kWh/mil. Räckvidd 5 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3år.


Skatt
Skattebefriad de fem första åren.

Rivaler

Opel Ampera

Foto: Patrik Lindgren

Opel Ampera
Kvick från start. Maskerad bensindrift, motorn driver elmotorn. Drygt sex mils eldrift räcker för mångas dagliga behov.

Pris: 379 900 kronor


Toyota Prius Plug-in Hybrid TRD på Nürburgring
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Som en vanlig Prius men med ett annat batteri och en kabel som går att stoppa in i en kontakt. Låg räckvidd på el, typ 2,5 mil.

Pris: 364 400 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer