Provkörning av Volkswagen Golf GTI Performance

Sjunde generation Golf kommer nu med efterlängtad GTI-kostym. 230 pigga hästkrafter, diffbroms och progressiv styrning gör skillnad.

Första intrycket

En äkta GTI. Lättkörd i stadstrafik, rymlig och bekväm. Samtidigt mer GTI än någonsin tidigare, med diffbroms och 230 hästkrafter på framhjulen. Bra jobbat!

Sportvagn

9/10

Prisvärd

7/10

När Golf GTI första gången lanserade 1976 trodde Volkswagen att det skulle bli en ­nischbil för ett fåtal. Man planerade en serie på 5 000 bilar. Gissningen skulle visa sig vara i underkant. I dag har 1,9 miljoner Golf GTI ­tillverkats och modellbeteckningen har
precis som mamma Golf gett namn åt ett segment.
Den bakgrunden sätter höga förväntningar på varje ny modell med GTI-emblem på bakluckan. Men när en vanlig Golf 1,6 med 122 hästkrafter faktiskt gör 203 km/h och går som ett troll på vägen är det klart att man undrar om en ny GTI-version verkligen kan sticka ut så att det märks.
Pressgenomgången i ett tält på flygplatsen i Nice är snabbt avklarad. Alla vet ju vad det är för bil. En Golf med rutig klädsel och golfboll på växelspaken. Men två nyheter framhöll Volkswagens pressfolk särskilt. Progressiv styrning och en diffbroms på framaxeln. Men kan det verkligen göra så stor skillnad?
Jag kör ut på motorvägen, riktning Cannes. Målet är route Napoleon, bergsvägen som bär hela vägen till Grenoble. Här traskade Napoleon och hans armé efter landstigningen 15 mars 1815, på väg att återta makten efter fångenskapen på Elba.

I dag är det däremot folktomt på vägen, och de många kurvorna sätter Golf GTI på prov. Som den klarar med bravur. Den elektroniskt styrda diffbromsen på framaxeln ger kraft till det hjul som har bäst grepp. När man accelererar ut ur en kurva har innerhjulet mindre grepp och ytterhjulet mer grepp. Diffbromsen skickar därför mer kraft till ytterhjulet. Resultat: Golf GTI kan gasas ut ur kurvan i högre fart, utan tendenser till understyrning. Diffbromsen är så stark att den kan lägga upp till 100 procent av vridmomenten på det ena hjulet.
Ärligt talat kör jag inte så hårt att diffbromsen på framaxeln kan göra riktig nytta – då är det säkrast att befinna sig på en avlyst bana och inte på en väg med bergstup på ena sidan. 
Men helt klart är att Volkswagens chassifolk har gjort ett fantastiskt jobb. Alternativet till en diffbroms är att låta bromssystemet bromsa ned hjulet med minst grepp, men då tar man ju bort motoreffekt, och hur kul är det?
Den gamla hederliga tvålitersmotorn är fintrimmad och ger 230 hästkrafter i toppmodellen GTI Performance, den enda version som kommer att säljas i Sverige. Nog för att toppfarten ska bli den i Tyskland så viktiga 250 km/h. Trots effektuttaget har bränsleförbrukningen kunnat sänkas med 18 procent, och nu drar GTI bara 0,6 liter per mil i EU-körcykeln. Den är körbar som få andra sportbilar, med fantastiska 350 newtonmeter som är på jobbet redan vid 1 500 r/min.
Provbilen har en sexstegad DSG-låda med oljekylda lameller. Växlingarna går snabbt och distinkt, och förhoppningsvis är lådan mer hållbar än den enklare lådan med torrlameller som vållat taxi så stora problem.
Jag kan ställa in bilen efter tycke och smak. Vill jag ha ännu mer GTI-känsla kan jag välja sportigare växlingsmönster, hårdare stötdämpning och mer avgasknallar vid gasuppsläpp, ett måste för den sportigt lagde föraren. Men i gammal god GTI-tradition kan också bilen köras lika snällt som vilken annan Golf som helst.

I stadstrafik är den mer behändig än någonsin. Den nya progressiva styrningen, som bara finns på Golf GTI, har bara extrema 2,1 rattvarv mellan ändlägena. Kring mittläget reagerar styrningen ”normalt”, men när ratten vrids mot ytterlägena reagerar hjulen desto mer. Utväxling är alltså inte konstant, vilket beror på att kuggstångens kuggar har olika avstånd.
Styrningen gör GTI lättparkerad som få. På extremt kurviga vägar märker man också skillnad, bilen blir mer direktstyrd, och vid höga farter känns den mer stabil.
Golf GTI kan beställas redan nu, och kommer till svenska handlare till midsommar. Svenska Volkswagen tar bara in toppversionen GTI Performance med 230 hästkrafter och diffbroms som standard. Pris 284 900 kronor. Utomlands finns även en basmodell med 220 hästkrafter, utan diffbroms.
Volkswagen tror att ungefär 200 bilar per år kommer att hitta svenska köpare. De får en klassisk Golf GTI. Utanpå diskret och intill förväxling lik en vanlig Golf. Men under skalet något väldigt annorlunda.

Rivaler

Seat Leon 1,8 TSI DSG FR
Seat Leon 1,8 TSI DSG FR
Seat Leon delar bottenplatta med Golf och i FR-versionen får du också en hel del GTI-känsla. Toppmodellen har 180 hk och DSG-låda.
Pris: 226 400 kronor.

Volvo V40 T5
Volvo V40 T5
Volvo V40 i T5-upplaga erbjuder kralliga 254 hästkrafter från en 2,5 liter, femcylindrig turbomotor. Dubbelkopplingslåda (automat) är standard, vilket lägger den på samma pris som Golf GTI.
Pris: 301 900 kronor.

Volkswagen Golf GTI Performance

Pris
284 900 kronor, säljstart nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,1:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 4 700–6 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 500–4 600 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda eller 6-växlad manuell.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 427, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 154/152. Markfrigång 12,7. Tjänstevikt 1 382, maxlast 543, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 270 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,75, landsväg 0,51, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, Assistansgarantin förnyas vid varje service utförd av märkesverkstad.


Skatt
1 000 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer