Provkörning av Volkswagen Golf Sportscombi R

Nu kommer nöjesbilen Golf R som kombi och med ens blir det lättare att övertyga familjen om ett köp. En kombi har man ju nytta av i alla lägen. Även på bana…

Första intrycket

Jag gillar Golf R väldigt mycket och känslorna försvagas inte det minsta av kombiversionen. Enklare att ”sälja in” hemma också. Fin dubbelnatur.

Praktisk racer

10/10

Prisvärd

8/10

Det är ju allom välbekant att vi är många som inte har mycket till övers för att åka till Ikea medan våra nära och kära tycker att det är hur kul som helst och kan stanna där i timtal.

Här ett förslag till en givande kompromiss: köp ett styck Volkswagen Golf Sportscombi R och du har inget alls emot att åka till Ikea. Släpp av din hjärtevän, bestäm en någorlunda tidpunkt för en återsamling och dra iväg på en nöjestur.
När du kommer tillbaka med en svettig och löddrig bil, och kanske också förare, kan du erbjuda ett bagageutrymme på 1 620 liter med nedfällt baksäte. Mycket Ikea-prylar blir det.

PeO Kjellström med det viktigaste nya på VW Golf R. Bakdelen.

PeO Kjellström med det viktigaste nya på VW Golf R. Bakdelen.

Golf R har vi hyllat sedan den kom i början av 2014. Den vann också ett test i nummer 11/14 där motståndet inte direkt var kattskit: Subaru WRX STI, Mercedes A 45 AMG och Audi S3.
Sportscombi R är utöver bagageutrymmet en likadan bil som vanliga Golf R så lovsången fortsätter här. Det som skiljer är 70 kg extra vikt vilket emellertid inte förtar något av körglädjen och bara höjer accelerationstiden från 0-100 km/h med 0,2 sekunder. Naturligtvis sitter det en likadan motor i Sportscombi R som i Golf R vilket innebär 300 turboladdade hästar.
Och just det, Sportscombi R går bara att få med dubbelkopplingslåda och det beror på att de allra flesta köparna av Golf R valt detta och ratat den 6-växlade manuella lådan.

Volkswagen Golf Sportscombi R

Det går att köra kombi fort på racerbana också, inte minst med denna. Antisladdsystemet går att koppla bort helt och Sportscombi R har precis som Golf R en elektronisk differentialbroms på båda axlarna.

Allt sammantaget har du här en bil som klarar det mesta, i alla fall från Ike-transport till bansmisk. 405 500 kronor är priset, 7 000 kronor dyrare än en vanlig Golf R.
Väl värt merkostnaden, rent av ett kap.

Volkswagen Golf Sportscombi R

Pris
405 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 984 cm3, 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/­min, 380 Nm vid 1 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 460, bredd 180, tjänstevikt 1 574, maxlast 506, tankvolym 55 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R 18.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,87, landsväg 0,61, blandad körning 0,70. CO2 164 g/km.


Skatt
1 526 kronor per år.

Rival

Seat Leon ST Cupra Nürburgring
Seat Leon ST Cupra
Saknar 20 hk och fyrhjulsdrift i jämförelse men är också 112 600 kr billigare. Går inte att nonchalera i sammanhanget.

Pris: 292 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer