Golf Sportsvan ersätter i sommar gamla Golf Plus. Med den äran, för bättre Golf finns inte.

Första intrycket

Ger ett helt annat intryck än gamla Golf Plus. Den högre karossen underlättar vardagskörningen. En smartare och mer praktisk Golf som tyvärr också är dyr.

Vardagsbekväm

9/10

Prisvärd

6/10

I Sverige sålde gamla Plus inte särskilt bra, en på tio kunder valde den högbyggda, praktiska Golf-versionen. Kanske för att den av många ansågs som pensionärsalternativet. Och inte ens pensionärer vill köra en sådan bil.

Den bilden försöker Volkswagen sudda bort dels genom namnbytet – Sportsvan låter ju ungdomligare än Plus – dels genom ny design. Resultatet är tilltalande, och personligen tycker jag Sportsvan är den bästa Golf-modellen av alla.
För det första. Insteget. Golf Sportsvan är 158 centimeter hög. 13 centimeter högre än vanliga Golf. Men den har inte högre markfrigång, skillnaden sitter i kupéutrymmet. Man slipper böja på sig när man kliver in och stolen sitter sex centimeter högre än den gör i vanliga Golf-modellen.

Volkswagen Golf Sportsvan

Ryggstöden har fällbara brickbord med glashållare i baksätet.

För det andra. Komforten bak. Baksätet är skjutbart 18 centimeter. I normalpositionen, med dynan helt tillbakaskjuten, kan man sitta med benen i kors i baksätet. Sittdynan är för övrigt delad 60/40, och delarna är individuellt skjutbara. Utrymmestrolleriet beror inte bara på att dynan går att flytta. Hjulbasen för Sportsvan är 268 centimeter, fem centimeter mer än i Golf och Golf Sportscombi, och längden är 4,34 meter, åtta centimeter längre än vanliga Golf.

För det tredje. Flexibelt bagageutrymme. Ryggstödet är tredelat, delat 40/20/40. Det gör det lätt att få med skidor och ändå utnyttja ytterplatserna i baksätet. Dessutom rymmer Sportsvan mer än Golf halvkombi. Med baksätet uppfällt kan man få med 500 lådliter, med baksätet nedfällt ryms 1 520 liter.

Volkswagen Golf Sportsvan

Luftigt och ljust. Den mest utmärkande egenskapen för Sportsvan är att stolarna är placerade sex centimeter högre än i vanliga Golf.

För det fjärde. Snygg. Det är upp till var och en att bedöma designen, men visst ser den rasande bra ut? Sportsvan har förskönats med ett skarpt veck längs sidan, i linje med dörrhandtagen. De fem sidorutorna ramas in av en kromkant. Biltypen kan se en smula skåpbilsaktig ut, men nya Sportsvan har en profil som ger ett elegant intryck. Jämfört med gamla Golf Plus är Sportsvan 13 centimeter längre och fem centimeter bredare, och det gör att bilen får annorlunda proportioner.
Sportsvan känns som en vanlig Golf att köra, med samma fina åkkomfort och distinkta styrning. Någon busskänsla infinner sig inte. Speciellt i stadstrafik uppskattar jag den förträffliga runtomsikten. De många rutorna ger dessutom ett bra ljusinsläpp, kupén är både ljus och rymlig.

Skulle man ändå ha problem med att backa ut ur en parkeringsruta får man hjälp av den nya finessen ”Blind Spot Monitor”. Systemet varnar inte bara för upphinnande bilar i döda vinkeln, utan också för bilar som närmar sig när man håller på att backa ut i gatan från en parkeringsruta. Systemet introduceras även i vanliga Golf.

Volkswagen Golf Sportsvan

Lastutrymmet är stort för klassen, med bra plats på höjden. Extra plus för tredelat ryggstöd bak.

Golf Sportsvan börjar levereras till köparna i augusti. Två bensinmotorer kommer att marknadsföras, på 1,2 och 1,4 liter, med tre olika effektuttag. Dessutom finns en etanolversion och tre olika dieselmodeller där den snålaste, 110 hästkrafter starka 1,6 TDI Bluemotion, nöjer sig med 0,36 liter i EU-körcykeln.

Motorerna är uppdaterade versioner av de gamla beprövade enheterna. Förutom att de numer klarar avgaskraven enligt EU6-normen (utom den snålaste Bluemotion-versionen) har de överlag blivit snålare och även några enstaka hästkrafter starkare. Värt att notera är att kamkedjan på 1,4 liters-motorn är utbytt mot en kamrem. Kamkedjorna på dessa motorer har tidigare inneburit ett problem, de har sträckt sig och krävt förtida byten. Enligt Volkswagens tekniker finns inget föreskrivet bytesintervall, men skicket på kamremmen ska kontrolleras vid service.
Som jag ser det är största invändningen man kan göra mot Sportsvan priset. Billigaste modellen kostar 194 900 kronor, och det är 18 000 kronor mer än en jämförbar Golf halvkombi med fem dörrar, och 8 000 kronor mer än en Golf kombi.

Volkswagen Golf Sportsvan GT 1,4 TSI BlueMotion Technology

Pris
233 200 kronor, säljstart juni, första kundleverans i augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 000-6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid mellan 1 500-3 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda (DSG dubbelkopplingslåda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 434, bredd 181, höjd 158, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 362, maxlast 593, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 50 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 500-1 520 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 212 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,56 l/mil. CO2 130 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
700 kronor per år.

Rivaler

Ford C-Max
Ford C-Max 1,6T 150 hk
Ford C-max är Focus högbyggda tvilling och säljs till lägre pris än Golf Sportsvan. C-max med 150 hästkrafter kostar lika mycket som Sportsvan 1,2 TSI. Finns även 7-sitsig.

Pris: 196 500 kronor.


Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso VTI 120
Högbyggda bilar är en fransk specialitet. Citroën C4 Picasso är en direkt konkurrent till Golf Sportsvan och erbjuder modern design med bra utrymmen.

Pris: 194 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer