Volkswagens transportavdelning gör en Golf! Det vill säga de modifierar den befintliga Multivan och kallar det en helt ny modell. Inte helt sant, men resultatet är bra.

Första intrycket #178

Det är så här man ska färdas om man har stor familj, då blir det uthärdligt. Transporten alltså.

Fronten är helt ny och ansluter till Volkswagen personbilars nya ”design-DNA”. Annars är de yttre förändringarna på nya Multivan små. Under skalet finns dock en del nytt. Viktigast är nya motorer som är snålare, starkare och ger bättre miljö och fartprestanda.

Den viktigaste nyheten är de nya fyrcylindriga turbodieselmotorerna (ersätter de mysiga men törstiga femmorna) med direktinsprutning à la common rail.
De nya TDI-motorerna är i grunden samma 2,0-litersmaskin, men olika programvara i motorstyrning och olika laddtryck och turbotyper ger fyra olika effektuttag, från 84 till 180 hk och i en mängd konfigurationer.

Bensinmotorn på 2,0 liter och 115 hk är uppgraderad för att  klara avgaskraven i Euro 5, men är annars i princip oförändrad. Detsamma gäller samma motor i gasdrivet utförande. Den stora V6-motorn utgår och ersätts inte. Bluemotion-versioner av vissa motorer är på gång.
Bland övriga förändringar märks ny instrumentering, luftkonditionering, stereo och navigation, nytt förarassistentsystem, ny klädsel, nya rattar och servotronicstyrning, nya bakljus, strålkastare och backspeglar, ny motorhuv, nytt färgprogram samt nya 17- och 18-tums fälgar.

En kul detalj är att VW på presskonferensen fick frågan varför de inte monterat körriktningsvisare i backspeglarna om de nu ville att Multivan skulle smälta in i övriga modellprogrammet.
VW-folket föreföll helt ställda och svaret blev helt enkelt att ”vi har inte tänkt på det!”
Nytt är också att ESP är standard på alla nya Multivan. Det har förvisso suttit antisladdsystem på de allra flesta som sålts tidigare men nu går det inte att komma undan och det är bra!

Multivan är bilen för familjer med stort matkonto och kan beställas med det antal stolar man behöver upp till sju totalt, inklusive chaufförens. Stolarna går att flytta omkring lite hur som helst men de är tunga att hantera.
Bilen har två stora fördelar.
Dels är den sin storlek och vikt till trots en kurvkramare av rang och väldigt svår att få att tappa fattningen.

Vi rastade den rätt hårt på slingriga bergsvägar ovanför Rom och har på känn att med rätt behandling står Multivan inte långt efter betydligt mindre och modernare personfraktare.
Däremot fungerar den nya DSG-lådan (sjuväxlad) inte lika smidigt som den gör i personbilsprogrammet. Mycket långsammare och lite tveksam vid växlingar. Multivan upplevs aldrig som trång även om det är fullt med folk i den. Det går att ta sig en promenad genom kupén för att snyta till en snorig unge även med sju i bilen. Prova det i en konkurrerande bil på marknaden!

En Multivan kan också utrustas med mycket som gör livet enklare. Elektriska skjutdörrar på sidorna och kylbox är två trevliga exempel utöver all annan mer normal utrustning.
Långt och kort axelavstånd går att välja beroende på vilket lastutrymme du behöver och ser man till hela programmet, inklusive Transportsidan, går det att få bilen i 460 utföranden!
Nackdelen är förstås att Multivan blir dyr jämfört med en mer konventionell sjusitsig mpv.
För att öka försäljningen i Tyskland sänker VW priserna på instegsversionen Startline med 1 500 euro (ca 15 000 kronor) jämfört med nuvarande version.
Det är inte aktuellt i Sverige där priserna startar på 303 800 för bensinmotorn på 115 hk och avslutas med 526 300 för förlängda 180 TDI.

Volkswagen Multivan 180 TDI

Pris

från 373   700 kronor. 

Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Två turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1   968 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4   000 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1   500 och 2   200 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, fram-alt fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad DSG. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram hjälpram, fjäderben och nedre triangellänkar, bak snedlänkar med dubbla infästningar i bottenplattan. 

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter. 

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/60 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 489, bredd 190, höjd 197, spårvidd f/b 163/163. Tjänstevikt mellan 2   169–2   487, maxlast mellan 513–831, max släpvikt 2   500. Tank 80 liter. 

Fartresurser*
Toppfart 191 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,4 s. 

Bränsleförbrukning*
Stad 0,98, landsväg 0,67, blandad körning 0,78 l/mil. CO2 205 g/km. 

Skatt
6   095 kronor. 

*   Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer