Den har sett likadan ut i årtionden. Schweizerkniven alltså. Volkswagen Multivan har inte sett exakt likadan ut. Men nästan. Minimal förändring – men maximal funktion.

Det här är nytt!

Bränsleekonimin: Euro 6-klassade motorer ger lägre utsläpp.
Nytt infotainment-system: Mycket enkelt att koppla ihop telefon med bil. Både Android och iPhone.
Fler säkerhetssystem: Lane Assist, Emergency Brake System, City Safety. Ja. Allt finns faktist.

Du har två barn eller fler, en fru/man/kompis, en lånad hund och hur många cyklar som helst som ska transporteras. Inte en gång, utan ­alltid. Det är bara utrustningen som förändras i takt med årstiderna. Skidor på vintern. En grill och trädgårdsmöbler på våren. Loppisfynd på sommaren. You name it. Du behöver en skåpbil. Men du vill ju åka komfortabelt också. Och fort.

Engström framför ett av sina drömfordon.

Engström framför ett av sina drömfordon.

204 hästkrafter, fyrhjulsdrift och komfort som i en personbil. Det är rätt långt ifrån Volkwagen T1. Men nu skriver vi 2016 och generationen heter T6, och utrustning som adaptiv farthållare, autobroms samt helljus­assistans finns att tillgå. En specialversion kallad ”Generation SIX” finns också. Den är baserad på Multivan Comfortline och har LED-strålkastare, tonade rutor och extra kromdetaljer. Det går även att beställa denna version med tvåtons-lack och retroinspirerade 18-tumsfälgar.

Fortfarande bussvinkel på ratten, men det är en del av charmen.

Fortfarande bussvinkel på ratten, men det är en del av charmen.

Interiören kläs i alcantara och läder. Men det vill du inte ha, eftersom det är jättesvårt att få bort glass och motsvarande spill från alcantara. Och tvåtonslack är kul på bild, inte i verkligheten. De 204 hästkrafterna gör inte Multivan T6 till någon raket, men körningen är klart komfortabel och förbrukningen rimlig (0,89 l/mil vid lite för snabb motorvägskörning). Det som imponerar mest är interiören som går att ställa in efter behov. Med enkla handgrepp flyttar man stolsraderna framåt eller bakåt, i provkörningbilen satt två kaptensstolar och en tredje rad med tre platser – som naturligtvis går att lyfta ur om den inte behövs.

Volkswagen Multivan T6 TDI 4Motion

Förarmiljön är personbilslik, men ­ratten har fortfarande klassisk bussvinkel. Den tvära vindrutan och korta nosen gör körupplevelsen speciell, men ändå behaglig. Det enda problemet med Multivan är prislappen. Som vanligt är det dock efterfrågan som styr, och andrahandsvärdet är högt vilket gör köp av en Multivan till en säker affär.

Volkswagen Multivan T6 TDI 4Motion

Volkswagen Multivan 2,0 TDI 180 hk 4Motion

Pris
446 700 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 968 cm3, 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/­min, 400 Nm vid 1 500-2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 489, bredd 190, tjänstevikt 2 187, maxlast 893, tank­volym 80 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R16.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,04, landsväg 0,71, blandad körning 0,83. CO2 219 g/km.


Skatt
4 492 kronor per år.

Rival

Mercedes V 250 Bluetec V-klass

Foto: Hans Hedberg

Mercedes V 250 d 4Matic
Tyske ärkerivalen är avsevärd mycket dyrare med lika stark motor och 4Matic. Automatlåda är standard.

Pris: 524 625 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer