VW dominerar sedan några år transportbilsmarknaden i Sverige. En orsak är den sedan i höstas omgjorda Transporter-serien.

Första intrycket #430

Fyrhjulsdriften i kombination med DSG-automat gör Multivan och Caravelle till den ultimata vintersportbussen. Bra framkomlighet och smidig vändradie.

Med 460 olika varianter har Volk­swagen sett till att de kan erbjuda en transportlösning för alla behov. Nu lanseras den sista pusselbiten, ­bussen som kör gästerna från järnvägs­stationen till fjällhotellet i Åre. 

Vi talar alltså om Multivan 4­Motion. Den nya fyrhjulsdriften är – som övriga Haldex-system från senare år – inte beroende av att hastighetsskillnader påverkar oljans viskositet. Nu påverkas fyrhjulsdriften genom en pump som bygger upp tryck i ­hydraulsystemet. En elektroniskt styrd ventil reglerar trycket på kopplings­lamellerna.

Systemet fungerar till synes oklanderligt, vi klättrar bekymmerslöst uppför en isklädd stig vid gränsen mot Österrike. Vid behov kan 100 procent av drivningen skickas till fram- respektive bakaxeln. Normalt driver främst framhjulen. Det här är drömmen för bussföretag som operarar i fjällen och hotell och turistanläggningar i norra Sverige. Nackdelen är att systemet orsakar en viss bränsletörst. I EU-cykeln drar fyrhjulsdriften sex till åtta centiliter extra per mil. Anledningen är mervikten om 130 kilo och den extra friktionen. Ett ­annat minus är att systemet kostar 21 000 kronor extra.

Nytt är också att fyrhjulsdriften kan kombineras med automatlåda. Volkswagens sjustegade DSG-låda växlar sekundsnabbt och utan att öka bränsleförbrukningen. Fyrhjulsdriften finns att få med båda dieselmotorerna på 140 samt 180 hk, ska du både ha 4WD och DSG-låda måste du välja den starka motorn.

Volkswagen Multivan 4Motion DSG

Pris
419 000 kronor.

Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, ­fyrhjulsdrift. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram hjälpram, fjäderben och nedre triangellänkar, bak tvärlänkar.

Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/60-17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 489, bredd 190, höjd 197, spårvidd f/b 163/163. Tjänstevikt från 2 284, maxlast ca 800, max släpvikt 2 500. Tank 80 liter.

Fartresurser*
Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,11, landsväg 0,75, blandad körning 0,88 l/mil. CO2 233. 

Skatt
7 418 kr.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer