Har du stort lastbehov? Tillryggalägger du avsevärda distanser både i jobbet och privat? Då kan det vara dags att titta lite närmare på Volkswagen Panamericana.

Första intrycket #38

Vi imponeras av Caravelle och Multivan, i detta äventyrsutförande blir Folkabussen en riktig besserwisser. Men nästan samma kvaliteter finns även hos VW Transporter Kombi 4Motion för 326 200 kr.

Trivselkänslan bakom ratten på en VW Multivan är inte bara bland de bästa i bussklassen, även jämfört med komfortkryssare i lyxbilsklassen rangordnar vi folkabussen högt. Fin gångkultur på motor, välbalanserat och säkert chassi och en kvalitet som verkar hålla för evigt gör att vi har överseende med det stundtals bruksiga utförandet och att modellen börjar bli till åren.

Nu lanserar Volkswagen Transportbilar ett extra äventyrspaket till Multivan. Namnet påminner om upptäcktsresande – Panamericana. Kors och tvärs över kontinenter är ändamålet.
Tre motoralternativ finns tillgängliga, två femcylindriga TDI-dieslar på 130 respektive 174 hästkrafter samt bensin 3,2 V6 på 235 hk. Bästa valet är definitivt den större TDI-maskinen, vridmomentet på 400 Newtonmeter är kraftfullt och passar perfekt. Den sexväxlade manuella växellådan är distinkt och lätt att sköta och enda alternativet till oljebrännaren.

Med full last och bråttom till målet går det att pressa upp förbrukningen på långdistanser till 1,4–1,5 l/mil. Lugnare tempo sänker ganska snart ner till litern. Formatet är känsligt för fart.
Haldex står som vanligt för Volkswagens fyrhjulsdrift och 4Motion-drivningen hos Panamericana är direkt, men en förhöjd markfrigång på två centimeter gör ingen terrängbil. En kortare sväng i terränglådan visar att bilen är konstruerad för sliriga vintervägar och långa distanser över vida vidder. Visst, framkomligheten är förbättrad men tyngden hos karossen gör att man lätt kan ta sig vatten över huvudet, hamna för långt ut i skogen och behöva bärgarassistans.

Bättre då att njuta av den robusta charmen som är ännu tydligare i denna vildmarksversion. Stolarna är läderklädda, golvet har aluminiumdurk och mellan sätena bak finns ett uppfällbart bord och förvaringslåda. Eluttag för datorer, spelmoduler och annan förströelse gör att passagerarna trivs länge. 
Trots merpriset för trivseln är det lätt att lasta på ännu mer utrustning. En snabb botanisering i den digra utrustningslistan skickar upp priset drygt 150 000 kronor. Men då får man en enastående vän för vägen.

Volkswagen Panamericana

Pris
434 800 kronor.

Motor
Diesel. 5-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, volym 2 460 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 3 500 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram hjälpram, fjäderben och nedre triangellänkar, bak snedlänkar med dubbla infästningar i bottenplattan.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,9 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/60 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 489, bredd 190, höjd 195, spårvidd fram/bak 163/163. Tjänstevikt ca 2 315, maxlast ca 550. Taklast 100. Släpvikt 2500. Tanken rymmer 80 liter.

Fartresurser
Acceleration 0–100 km/h 12,5 s, toppfart 184 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,18, landsväg 0,77, blandad körning 0,92 l/mil. CO2  243 g/km.

Skatt
7 890 kronor.

*Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer