Volkswagen Passat Alltrack har tidigare imponerat och vunnit test hos oss med den mer konventionella TDI 190. Nu provkör vi värstingen med 240 hästars diesel.

Det här är nytt!

Utvecklad motor. Volkswagen har pressat upp 2,0 liters dieseln till 240 hästar.
Ny utrustningsnivå. GTS innebär även mera utrustning, adaptiv chassi­reglering, LED- strålkastare med mera.

Med uppgift att provköra den starkaste Passat Alltrack från Volkswagen lämnar jag storstaden och styr loket norrut. Högre markfrigång, tåliga plastskärmar och hasplåtar gör att Alltrack verkar mer lämpad för körning på sämre vägar och underlag. Men mest av allt säljer den på sin look.

Bilen känns som ett lok. I grunden samma motor som TDI 190 GT, tvåliters dieselmotor, fast med 50 hästar och 100 Nm extra. Totalt 240 hästkrafter och 500 Nm. För de som bara vill ta sig från a till b räcker det gott och väl med den svagare dieseln, TDI 190 GT. För den som vill ha lite mera spänning är TDI 240 GTS absolut ett alternativ. Med starkare diesel är Passaten klart roligare att köra. Motorn är riktigt bra och samarbetar fint med den sjustegade dubbelkopplingslådan. Vridmomentet suger tag i kroppen, kraften finns alltid till hands.

Foto: Foto: Patrik Lindgren

Det är svårt att veta vilken Passat man sitter i tills gaspedalen trycks ner.

Trots att bilen är hög är vägegenskaperna roliga, mycket tack vare den adaptiva chassi­regleringen som är standard på TDI 240 GTS. Detta gör det möjligt att ställa bilen och chassit i olika lägen för hur man vill köra. Samtidigt är TDI 240 GTS lika bra och praktisk i vardagen som den mindre dieseln, bra komfort och rymlig.

Är då Alltrack 240 TDI GTS ett bättre köp än 190 TDI GT? Nej, självklart inte. Med ett merpris på 73 800kr jämfört med 190 TDI GT ligger priset på 406 000 kr. För 73 800 kr får du förutom extra kraften mera standardutrustning: Adaptiv chassireglering, LED-strålkastare, 18 tum lättmetallfälg, tonade rutor och stöldskyddslarm. Samtliga Alltrack-modeller har en hög standardutrustning med bland annat: 4Motion, DSG växellåda, App-Connect och adaptiv farthållare med autobroms. Volkswagen Passat Alltrack TDI 240 GTS är en härlig bil som passar in bra på det svenska nätverket. Men med det höga priset kommer den att bli en ovanlig syn på den svenska marknaden.

Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 7 GTS

Pris
405 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 968 cm3. 240 hk (176 kW) vid 4 000 r/­min, 500 Nm vid 1 750-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Mått/vikt (cm/kg) Längd 478, bredd 183, tjänstevikt 1 776, maxlast 584, tankvolym 66 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 234 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,66, landsväg 0,49, blandad körning 0,55. CO2 145 g/km.


Skatt
2 823 kronor per år.

Rival

Audi A4 allroad quattro

Foto: Patrik Lindgren

Audi A4 allroad quattro 3,0 TDI 272 hk
Audi har precis lanserat nya A4 Allroad. Dyr med stora treliters motorn men bra med kraft.
Pris: 489 600 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer