Passat av senaste generation har kommit halvvägs in i livscykeln och då är det dags för en uppdatering. I en lång rad av små detaljförändringar sticker laddhybridens nya batteri ut som den mest välkomna nyheten.

Det här är nytt!

Travel Assist
Passat får Volkswagens vassaste version av semiautonom körhjälp.

IQ Light
Passat kan nu fås med samma matrisstrålkastare som Touareg.

Räckvidd
Laddhybriden GTE har större batteri och längre räckvidd på el.

Trådlös Carplay
Nu går det att använda Apple CarPlay utan sladd.

Passaten sprang in i väggen. 2019 tog det stopp. Så här långt in på året har Volkswagen inte sålt mer än 80 bilar. Annat var det under 2018 då Passat GTE Sportscombi var Sveriges mest sålda laddhybrid. Volkswagen hann trycka ut drygt 4 000 bilar på svenska vägar. Det närmast totala stoppet i laddhybridförsäljningen kan förklaras med att Passat uppdateras och att försäljningen ofta viker när kunderna anar att nyheter är på gång. Men så dramatiska brukar inte verkningarna bli när en bilmodell lämnar över till en lite nyare. GTE-stoppet beror inte på kundernas ointresse, utan på tillgången av bilar. Om orsaken är batteribrist eller anpassning till WLTP-körcykeln låter vi vara osagt men vi kan konstatera att Volkswagen fortfarande inte har vare sig förbruknings- eller utsläppssiffror i WLTP-körcykeln att redovisa nu när uppdaterade Passat GTE visas upp.

Det är inte bara tjänstebilsfavoriten Passat GTE som uppdateras, ansiktslyfts eller vad man än vill kalla det för modellår 2020. Hela Passat-linjen fräschas upp och det är nästan omöjligt att se skillnaderna. Genom historien har Volkswagen förändrat Passat relativt rejält i de halva generationsskiftena. När generation B3 uppdaterades och blev av med sin näslösa front var förändringarna till exempel så stora att den växlade från generation B3 till B4. Så är det inte nu. ”Nya” Passat kallas generation 8,5 och är svår att skilja från generation 8. Den som vill hålla utkik efter den uppdaterade bilen ska titta på grillen och stötfångaren fram som har fått lite nya linjer. Bakifrån känner man igen den på väldigt försiktigt omdesignade, bakljus och texten PASSAT som nu står stort över bakluckan.

DB2019AU00617

Designförändringarna baktill är små. Ladd­hybriden GTE kan nu ta sig 5,5 mil på el.

Bakom ratten är det lättare att hitta nyheter. Den analoga klockan mitt på instrumentpanelen är ersatt av en liten plastbit, även den märkt med PASSAT-logga och ratten är ny, med en lite mjukare och kramigare design. Framför ratten finns andra generationens digitala instrumentering som kallas Active Info Display. Den fungerar ungefär som första generationen men ser lite annorlunda ut. Numera ingår också navigation och infotainmentsystem med en åtta tum stor pekskärm i standardutrustningen. Den digitala instrumenteringen är däremot tillval.

En liten men trevlig nyhet är det trådlösa laddfacket för mobiltelefonen som finns framför växelspaken. Dessutom går det numera att ansluta en Apple-telefon med CarPlay över blåtand i stället för med sladd. Ett i-landsproblem mindre. Samsung-telefonägare kan inte göra detsamma med Android Auto, men väl använda sin telefon som nyckel för att låsa upp och starta bilen. 1-1 i matchen Apple vs Android.

DB2019AU00626

Passat kan fås med den senaste versionen av det Volkswagen kallar Travel Assist. Det är en adaptiv farthållare med styrhjälp. Volkswagen påstår att Passat är den första modellen som delvis kan köra sig själv i marschfart. Det stämmer inte riktigt. Systemet kan förvisso följa inte bara vägmarkeringar, utan även omarkerade vägkanter och anpassa hastigheten efter vad som står på skyltarna. Det fungerar dock inte lika bra som konkurrerande system från BMW, Volvo, Tesla och Mercedes. Bilen vinglar mellan linjerna och känns inte alls lika trygg som konkurrenterna. För att Travel Assist ska fungera har Passat fått en ny ratt med kapacitiv teknik i kringlan. Det gör den beröringskänslig på ungefär samma sätt som en pekskärm. Det ska därmed räcka att lägga ett finger på ratten för att visa att man fortfarande lever och kan styra bilen, i stället för att rycka i ratten. I verkligheten fungerar det bara sådär, jag måste trots allt ge lite styrutslag för att systemet inte ska slå ifrån. Ratten känner inte av min handpåläggning.

IMG_4336

Händerna på ratten, Erik! Bra! Den autonoma körningen är inte lika bra som konkurrenternas system.

Den mest efterlängtade uppdateringen rör trots allt laddhybridmodellen GTE. Bara att Passat GTE kommer tillbaka från sitt uppehåll är nog så välkommet för många tjänstebilsköpare, att den gör det med ett större batteri gör det ännu bättre. Batteripaketet är inte större, det ryms fortfarande precis framför bakaxeln i anslutning till bensintanken, men cellerna är energitätare än tidigare. Varje cell har nu en kapacitet på 37 Ah i stället för tidigare 28. Den totala lagringskapaciteten har ökat från 9,9 till 13,0 kWh. Det gör att batteriet är tio kg tyngre än tidigare, men framför allt att den elektriska räckvidden ökar från 50 till 70 km om man mäter enligt NEDC-körcykeln.

IMG_4340

GTE-märket är viktigt för Volkswagen. Erik Wedberg hjälper till att trycka fast det lite extra.

Enligt den nyare och tuffare WLTP-körcykeln är elräckvidden 55 km och vid verklig körning kan man räkna med drygt 40 km elektrisk körning innan laddningen i batteriet tar slut. Elmotorn som är inbyggd i den sexväxlade dubbelkopplingslådan DQ400E är precis lika stark som förut och gör att Passat GTE är mer än tillräckligt snabb. Halvnya Passat GTE är precis som halvgamla Passat GTE mycket behaglig att köra. Ljudnivån i kupén är låg oavsett om bensinmotorn är igång eller inte och fjädringen är mjuk. Den som lägger till 18 900 kronor för att då den adaptiva stötdämpartekniken DCC får dessutom möjlighet att ställa in hårdheten i dämparna i fler steg än tidigare. Nu kan man ändra hårdheten genom att dra i ett skjutreglage på pekskärmen och även om det är svårt att känna varje steg så blir skillnaden stor mellan ändlägena. Mer så än tidigare.

Volkswagen har också bestämt sig för att ändra inställningsmöjligheterna i hybridsystemet. Körlägena Battery Charge och Hold som gjorde att man kunde ladda batteriet eller spara på den laddning som fanns kvar finns inte längre. Nu finns bara eldrivna E-Mode, sportiga GTE och Hybrid. Om bilen är ställd i Hybrid-läget går det att bestämma hur mycket laddning som ska finnas i batteriet, vilket på sätt och vis ersätter Charge- och Hold-läget.

IMG_4326

Batteripaketet är till yttermåtten lika stort som förut, men rymmer mer energi.

Det kvarstår dessvärre en del frågor gällande GTE-modellen. Volkswagen har inte presenterat vare sig utsläpps-/förbrukningssiffror eller pris för den uppdaterade bilen. Utsläppen av koldioxid kommer dock att bli lägre tack vare det större batteriet och Volkswagen lovar att priset inte ska bli högre än tidigare.

(Priset har blivit officiellt sedan pressläggningen för denna provkörning och ligger på 448 500 kronor för sedanmodellen och 458 500 kronor för kombimodellen, vilket är något högre än tidigare pris, reds anm).

DB2019AU00618

Passat kan nu extrautrustas med samma matrisstrålkastarteknik som Touareg.

Fakta: Så här mycket kostar nya Passat

1,5 TSI 150 EVO manuell:  från 319 900 kronor
1,5 TSI 150 EVO DSG:  från 339 800 kronor
2,0 TSI 190 DSG GT:  från 348 700 kronor
2,0 TDI 150 EVO DSG:  från 339 800 kronor
2,0 TDI 190 DSG GT:  från 348 700 kronor
2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT:  från 348 700 kronor
2,0 TDI 240 GTS:  från 424 900 kronor
GTE (laddhybrid): från 448 500 kronor (reds anm) 
Alltrack 2,0 TDI 190 DSG 4MOTION GT: från 348 700 kronor
Alltrack 2,0 TDI 240 DSG 4MOTION GTS: 
från 439 900 kronor
Alltrack 2,0 TSI 272 DSG 4MOTION GTS:  från 439 900 kronor

Volkswagen Passat GTE Sportscombi

Pris
458 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin/el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 r/­min. Elmotor 115 hk (85 kW), total effekt 218 hk, batterityp litiumjon, 13 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 152, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt i. u, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 483–1 613 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 225 km/h (130 km/h vid eldrift).


Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift. Räckvidd: 5,5 mil vid eldrift.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år

Rivaler

421999

Kia Optima SW Plug-in hybrid
Passatens ärkefiende i laddhybridsvängen. 5,3 mils elräckvidd i WLTP-körcykeln. I våra tester har den gått längre.
Pris: 415 700 kronor.

231027_New_Volvo_V60_R-Design

Volvo V60 T6 Twin Engine
Det svenska laddhybridalternativet är betydligt dyrare och starkare. Upp till 5,1 mils elräckvidd i WLTP-körcykeln.
Pris: 494 900 kronor.

Visa kommentarer