Åttonde generationens Passat har knappt nått marknaden och redan har den skördat framgångar. Vi provkör förväntade storsäljaren Passat 4Motion med 190-hästarsdisel.

Första intrycket

Nya Volkswagen Passat har trots små utseende­förändringar tagit bilsverige med storm, det är svårt att blunda för en säker hit.

Tjänstebil

9/10

Prisvärd

9/10

Nya Passat har redan hunnit kamma hem Teknikens Världs Stora Bilpris 2015 och blivit utsedd till testvinnare bland huvudkonkurrenterna Volvo V70 och nya Ford Mondeo. Nu har Passat fått fyrhjulsdrift och en ny 190-hästars dieselmotor som kopplas samman med en sexväxlad DSG-låda.
De senaste åren har antalet fyrhjulsdrivna Volkswagen-modeller fullkomligt exploderat från 15 procent 2009 till 42 procent 2014. Efterfrågan är med andra ord stor och Passat 4Motion är en ytterst viktig modell på den svenska marknaden, särskilt på tjänstebilsmarknaden.
Volkswagen är säkra på att detta blir storsäljaren bland tjänstebilsförarna och de har dessutom pressat ned priset till 332 900 kronor, vilket gör att den hamnar under den viktiga gränsen på 7,5 basbelopp.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI DSG 4Motion GT

Foto: Robin Törnros

Robin är nöjd med dagens övningar, på isbana kan man ha galet roligt med helt vanliga bilar.

Visserligen aningen dyrare än motsvarande Ford Mondeo, men även cirka 30 000 kronor billigare än huvudkonkurrenten Volvo V70 D4 AWD som nu har några år på nacken och snart sitter utbytt på avbytarbänken.
Volkswagen drog för några veckor sedan igång försäljningen av Passat 4Motion och redan innan bilen officiellt kommit till Sverige har drygt 4 000 kunder lagt en beställning. Volkswagen är så säkra på att Passat kommer att sälja bra att de redan nu förutspår att 2015 blir ett nytt rekordår.

Interiören är liksom bilen helt nyutvecklad, men allt känns igen från föregångaren.

Foto: Simon Hamelius

Interiören är liksom bilen helt nyutvecklad, men allt känns igen från föregångaren.

Provkörningen är lämpligt nog förlagd på svensk mark, närmare bestämt ett vinterklätt Åre. En miljö många fyrhjulsdrivna Passat kommer att få bekanta sig med de kommande åren.
Vi startar från hotellet alldeles intill Zlatans nya fjällstuga, ett hus där arkitekten tagit ut svängarna rejält. Särskilt om vi jämför med linjerna på nya Passat. Hela bilen är visserligen ny men allt ser i stort sett likadant ut som tidigare. Det kanske är bäst att inte göra så omfattande förändringar i ett recept som bevisligen går hem i stugorna.
I frontpartiet syns största förändringen, överhänget är nästan sju centimeter kortare, den hajnosliknande grillen sammankopplas med strålkastarna av en kromlist som löper längs fronten och ger ett mer exklusivt intryck. Bakifrån är det dock lätt att förväxla nya Passat med den gamla, eller till och med lillebror Golf Sportscombi.
Jämför vi måtten med föregående B7-modell har hjulbasen ökat med 79 millimeter, höjden har minskat från 151 till 146 centimeter och nya Passat är tre centimeter bredare. Det sistnämnda och förstnämnda märks tydligt då det är mer utrymme för axlar och ben i baksätet.

De små baklyktorna gör att Passat Sportscombi lätt förväxlas med lillebror Golf Sportscombi.

Foto: Simon Hamelius

De små baklyktorna gör att Passat Sportscombi lätt förväxlas med lillebror Golf Sportscombi.

Vi kör längs landsvägen över Björnen med sikte på Kallsjön. Den nyutvecklade 190-hästarsdieseln på 2,0 liter ger 400 newtonmeter och känns perfekt lämpad för bilen. Bra bottendrag och mycket kraft. Ihop med den sexstegade DSG-lådan är körningen bekymmerslös och fyrhjulsdriften av Haldex 5-typ håller oss på vägen.
Volkswagen utlovar en snittförbrukning på 0,51 liter per mil samt koldioxidutsläpp på 134 gram per kilometer. Förbrukningssiffror för samma motor utan fyrhjulsdrift är 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer. I EU-körcykeln alltså. För 379 400 kronor får du en 240-hästarsdiesel som levererar drivkraften men efter dagens provkörning tycker jag att 190-hästaren gott och väl räcker till.
När vi forcerar det tunna snötäcket på landsvägen längs Kallsjön stöter vi dock på ett problem. Snö packas i fälgen och orsakar obalans vilket leder till en del stopp. Ett problem som jag vanligtvis inte drabbas av, kanske kan fälgens design göra att det lättare sugs in snö där. Bilen rullar på de 17-tumsfälgar som är standard i GT-utförande.
Trots växelvis snö – och istäcke ligger bilen tryggt och stadigt längs vägbanan och det är inga problem att hålla de aktuella hastigheterna trots att det är halt. Visst släpper det en aning vid provocering, men Haldex 5-systemet förflyttar snabbt drivkraften mellan hjulen för att ge optimalt grepp igen.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI DSG 4Motion GT

Foto: Robin Törnros

Det blev även en del varv med bilen i bakgrunden, Snowareg.

Vi anländer till delmålet vid Kvarntjärnen med en plogad bana för så kallad hopp och lek. Första varvet körs med alla säkerhetssystem inkopplade. Bakvagnen tillåts vandra ut en del innan systemen griper in och styr tillbaka allt igen, när bilen tror att jag tappat kontrollen spänns även säkerhetsbältet åt. När jag bekantat mig med banan kopplas säkerhetssystemen ur och jag kan känna hur bilens balans är utan assistans.
Jag känner tydligt när baken är på väg ut och med små rattrörelser är det lätt att balansera bilen dit jag vill, allt känns riktigt städat och förutsägbart trots att jag nästan kommer med arslet före in i vissa kurvor.
Efter nöjeskörningen passar jag även på att testa det för Passat världsunika Trailer Assist. En skänk från ovan för de med släpvagnsskräck. Med hjälp av backkameran styr bilen automatiskt släpvagnen dit du vill ha den. På den lilla bildskärmen mellan mätartavlorna syns en bil med släp och via backspegelvredet på dörrsidan ställer du in vilken vinkel du vill att släpet ska hamna i. Sedan är det bara att släppa ratten och gasa försiktigt, kör du över 4 km/h avbryts parkeringshjälpen. Trailer Assist ingår i Easy Park-paketet som kostar 11 500 kronor.

190-hästarsdieseln blir troligtvis den bästsäljande versionen.

Foto: Robin Törnros

190-hästarsdieseln blir troligtvis den bästsäljande versionen.

Just nu erbjuds Passat med 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter, en bensinare på 220 hästar och tre dieselmotorer på 2,0 liter med antingen 150, 190 eller 240 hästkrafter. Samtliga motorer utom bensinmotorn på 220 hästkrafter går att få med antingen framhjulsdrift eller 4Motion.
Till sommaren ansluter även en 280 hästars bensinmotor med fyrhjulsdrift och miljöbilsklassade snåldieseln TDI 120 BlueMotion. Passat GTE med hybriddrivlina kommer inte förrän till hösten.
Förmånsvärdet för just denna version är
46 300 kronor per år.  Kombitillägget är 10 000 kronor och det är modellen majoriteten kommer att köpa. Och av dem kommer de flesta att välja denna – 190-hästars diesel, fyrhjulsdrift och kombi. Den gyllene medelvägen helt enkelt.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT

Pris
332 900 kronor.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500-4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 674, maxlast 621, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 228 km/h.


Bränsleförbrukning
Landsväg 0,45, stad 0,61, blandad körning 0,51. CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 990 kronor per år.

Rivaler

Volvo V70 D4 Sport
Volvo V70 D4 AWD
En stark kandidat på tjänstebilsmarknaden, dock aningen dyrare än både Ford och Volkswagen samt har några år på nacken.

Pris: 364 900 kronor.


Nya Ford Mondeo 2015
Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 hk AWD
Efter lång försening lanserades till slut nya Mondeo, till sommaren kommer även fyrhjulsdrivna versionen som ska konkurrera med Volvo och Volkswagen.

Pris: 323 500 kronor.

Visa kommentarer