Volkswagen Passat 2,0 TSI 280 4Motion GTR Sportscombi vinner härmed priset för längsta modellnamn någonsin och då har vi utelämnat DSG-beteckningen.

Det här är nytt!

Kraftuttaget. Den två liter stora fyrcylindriga bensin­motorn med turbo sparkar ur sig 280 hk och 350 Nm.
Adaptivt chassi. DCC adaptivt chassi ger föraren nya inställningsmöjligheter.
TFT-instrumentering. Lanserat samtidigt som senaste generationen av Passat hösten 2014, men första gången vi kör Passat med TFT på hemmaplan.

Bensindrivna TSI 280 GTR är den starkaste, dyraste och mest extrema version av Passat som Volkswagen erbjuder i dag. Den säljs bara med den sexväxlade DSG-växellådan liksom med R-Line-paket både interiört som exteriört. Den är alltid fyrhjulsdriven och den har DCC adaptivt chassi i standardutförande. Kort och gott en välutrustad pjäs som inte verkar sakna något – framförallt inte i det testade utförandet som är hyfsat extrautrustat dessutom.

Grundpriset har vi redan varit inne på, 436 000 kronor, och priset för den testade bilen ligger på 526 700 kronor med bland annat navigationssystem, panoramasoltak och en rad andra mer eller mindre intressanta utrustningsalternativ. Det är kort och gott riktigt mycket pengar, oavsett om det står Passat eller något annat på den. Men innan vi fortsätter djupare in i ämnet så ska vi backa ett par steg. Volkswagen Passat är en extremt populär bil i Sverige, allra mest som tjänstebil. Och då är det den två liter stora dieseln på 190 hästkrafter med 4Motion fyrhjulsdrift och DSG-växellåda som är det mest intressanta alternativet. Just för att den landar under 7,5 prisbasbelopp, vilket är gränsen för väldigt många som väljer tjänstebil.

Med 280-hästars bensinmotor blir Passat något helt annat. För tio år sedan var det bensinmotorerna som var herre på täppan – i alla fall om man ser till prestandainriktade familjebilar. Läs Volvo V70R, Saab 9-5 Aero och så sent som 2008 VW Passat R36. Men hur är det idag? Körbarheten och prestandan i dieselmotorerna har gjort att drivmedlet vunnit mycket mark. Å andra sidan har Volkswagens dieselgate-fusk straffat drivmedlet långt utanför det egna varumärket. Oavsett detta så känns TSI 280 spännande att närma sig, men inte fullt lika intressant att köra sett i ett vardagsperspektiv där vridmomentet är det viktiga. Visst, att köra hårt högre upp i varvtalsregistret visar tydligt att bilen har fina prestanda – inte minst i kombination med den snabbväxlande DSG-lådan.

Tydligheten är mycket god i TFT-instrumenteringen, liksom hos stora skärmen.

Tydligheten är mycket god i TFT-instrumenteringen, liksom hos stora skärmen.

Med Sport-läge valt stramas bilen upp och responsen blir riktigt bra. Men inte ens jag kör så under majoriteten av milen vi tillryggalägger. Det blir vardag och då behövs följsamheten, vrid­momentet och körbarheten. Och det finns där, inget snack om saken. Men det känns prestandamässigt mer som en vanlig Passat – inte som värstingmodellen i programmet. När Volkswagen byggde R36-versionen av Passat så lyckades man kombinera kraftfull körbarhet med spetsprestanda, och den kombinationen saknar jag litegrann i TSI 280 GTR. Den mindre motorvolymen tillsammans med turbo ger inte samma fina följsamhet i kraftutvecklingen som R36-versionens större V6-motor. Det blir mer på/av effektmässigt.

Bränsleförbrukningen ligger vid lugnare körning med landsväg och motorväg från 0,85 l/mil och uppåt. I övrigt fungerar Passat TSI 280 GTR bra. Viss kritik mot högt vägljud på grund av 18-tums dubbfria vinterhjul ska tilläggas, men bra sittkomfort i sportstolarna. TFT-intrumenteringen fungerar klockrent och ljusbilden från LED High-strålkastarna är mycket bra. Viss kritik riktar vi mot det automatiska helljuset som tar för lång tid att gå upp på helljus igen, det borde ske snabbare. Nedbländning fungerar däremot utmärkt. Summering? Den starkaste dieselmotorn fungerar bättre i vardagslag än TSI 280 GTR. Med den blir Passat en av marknadens bästa bilar, allsidig och stark. Nu? Inte lika flexibel och vardagsstark, dessutom törstig.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TSI 280 4Motion GTR

Pris
436 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) mellan 5 700-6 500 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 700-5 600 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 815, maxlast 435, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning: Stad 0,90, landsväg 0,62, blandad körning 0,72. CO2 164 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 526 kronor per år.

Rivaler

Volvo V60 T6 AWD R-Design
Volvo V60 T6 AWD R-Design
V60 T6 har fyrcylindrig motor, fast på 306 hk. Med 8-växlad automat och AWD fullt jämförbar, om än inte lika rymlig.
Pris: 433 900 kronor.

 

 

Opel-Insignia-OPC
Opel Insignia 2,8 4×4 OPC  automat
Opels vassaste vapen känns gammal nu, allra mest i jämförelse med Volkswagen Passat GTR. Tajtare innerutrymmen än Passat-kombin.
Pris: 461 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer