Basfakta

Teknik
R3, 1 198 cm3. 55 hk vid 4 750 r/min. Max vridmoment 106 Nm vid 3 000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 390, bredd 165. Tjänstevikt 1 100, maxlast 410, släpvikt 900.

Fartresurser*
Toppfart 152 km/h, 0-100 km/h 17,5 s.

Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,59 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Tre cylindrar räcker långt

1,2 liters cylindervolym är inte mycket, inte heller 55 hk. Men i en liten och lätt bil som VW Polo räcker det rätt långt. Är inte andemeningen med små bilar som just Polo att de ska ha små, bränslesnåla motorer? Att montera en vass GTI-motor i en liten Polo är förstås kul, men…

Den drygt litern stora motorn i Polo är trecylindrig. Det ger ett motorljud man antingen älskar eller avskyr. Alla som någon gång kört trepips-Daihatsu känner omedelbart igen sig.

I stadstrafik känns motorn helt rätt och gör heller inte bort sig helt på långfärd. Tvärtom gör den föraren lugn och avspänd. 110 km/h känns lagom. I 130 km/h börjar det leva om för mycket.

Nu tror jag också att de som köper just den här modellen är mycket nöjda med 110 km/h som maxfart, prioriteringen ligger troligen på att bilen är snålare och billigare. Det lär inte bli många sportkepsar bakom ratten i VW Polo 1,2.

Det är dock inte kul att göra en omkörning av en 24-meters långtradare. Då önskar man sig mera effekt. 0-100 km/h tar också en evighet, heller 17,5 sekunder. Toppfarten är 152 km/h.

Polos yttre har vuxit sedan förra generationen och börjar nu anta rena Golf-dimensionerna. Axelavståndet är bara fem cm kortare och innerutrymmena nästan lika stora, men nästa generation Golf lär ju svälla för att hävda sig i konkurrensen.

Tillägget 4 000 kronor för ytterligare två dörrar kan nog vara väl investerade pengar, i alla fall om man ofta skall ha passagerare med sig.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer