Volkswagen Polo har tillverkats i över tio miljoner exemplar sedan 1975. Nu kommer generation fem som storleksmässigt är uppe i Golfnivå. Släktdragen till storebror går inte att missa.

Första intrycket #7

Polo har blivit fullvuxen. Växer den ännu mer blir det klassbyte. Det är en riktigt bra bil med fin komfort, bra säkerhet, goda utrymmen som är hyfsat snäll mot miljön. Kommer att bli dyrare än alla andra i klassen.

Volkswagen Polo har vuxit på alla ledder utom på höjden och vid en första titt är det omöjligt att inte associera till storebror Golf av senaste generationen – den sjätte.

En närmare detaljstudie gör att man upptäcker skillnader, men klart är att designchefen Walter da Silva sneglat en hel del på Golf. Det behöver inte vara negativt eftersom Golf genom alla år varit mer eller mindre klassledande vid något tillfälle per generation.
Men om Volkswagen varit framgångsrika med Golf har succén inte varit allom given med Polo. Det är ingen dålig bil men konkurrensen strax under fyrametersklassen är knivskarp. Har man dessutom som Volkswagen låtit generationsväxlingarna dröja innebär det att konkurrenterna förr eller senare sprintat förbi.

Nya Volkswagen Polo är 3 952 mm lång (+ 36 mm mot nuvarande generation) och 1 682 mm bred (+ 32 mm). Däremot är den 1 454 mm hög vilket är minus 13 mm och det ger bilen en sportigare framtoning vilket också var meningen.
I samband med förändringarna har spårvidden fram och bak ökats med 30 mm vilket är en avsevärd skillnad som också betyder mycket för bilens vägegenskaper.
Trots ökade dimensioner har bilens vikt minskats. Karossens grundvikt har sjunkit med 7,5 procent men tjänsteviktens sänkning kommer att stanna vid runt 20 kilo. Det är framför allt mer säkerhetsutrustning som gör att Polo i princip behåller matchvikten.
Som standardutrustning ingår låsningsfria bromsar och krockkuddar fram, vid sidan och bak (gardiner). Som sig bör på en modern bil i dag med andra ord.
Nya Polo har whiplashoptimerade nackstöd fram och tre nackstöd bak och detta är en bil som är fullt möjlig att leva med för en familj på fem personer. Utrymmet för knän och axlar i baksätet har ökats med 8 respektive 22 mm. Beroende på hur du positionerar baksätesryggen ryms från 280 till 952 liter bagage. Men i ärlighetens namn är det ganska lite utrymme med baksätet i funktionellt läge.
Motormässigt erbjuds VW Polo inledningsvis med fyra olika motoralternativ: 1,2 TSI, 1,4, 1,6 TDI och 1,6 TDI (läs mer om motorerna i faktarutan på nästa uppslag).
Frågan är dock om inte det allra intressantaste alternativet är den Blue­Motion-version som kommer nästa vår. En nyutvecklad trecylindrig TDI-motor med start/stopp-system samt bromsenergiåtervinning. 75 hästkrafter och en bränsleförbrukning på 0,33 l/mil och ett CO2-utsläpp på 87 gram per km.
Världsklass! För en stund i alla fall. Utvecklingen skenar vidare.
VW Polo har växt till den milda grad att den är på väg ur klassen (fyra meters längd) men det kommer förstås inte Volkswagen att tillåta, det vore urbota dumt eftersom förste utmanare i nästa segment heter – Golf!

Det är, för bilklassen, slösande gott om utrymme i bilen och aldrig någonsin känns det trångt. Utom möjligen i höjdled där man inte ska vara basketbollspelare direkt.
Vägegenskaperna är inte underhållande, men känns väldigt säkra och Polo ligger tajt på vägen även i kurviga partier. Fjädringen är kanske i mjukaste laget, det märks inte minst vid håligheter där det slår och rister rejält. Men om du inte har för avsikt att attackera grusvägar dagligen eller tänker använda Polo till banträffar fungerar fjädring/stötdämpning perfekt.
Att vara vacker och tilltalande på insidan har aldrig varit Volkswagens paradnummer. Det är svart och trist, och ska så tydligen förbli. Att instrumenttavlorna delvis lyser vitt är inget som lyser upp tillvaron nämnvärt. Men, det är som brukligt, funktionellt och enkelt att begripa. Enda missen är mittarmstödet och handbromsspaken som hela tiden går på kollisionskurs mellan framsätena.
Den lilla 1,2-litersmotorn vi provkört är det intressantaste motoralternativet när Polo introduceras. Att krama 105 hästkrafter ur så liten motor, om än med hjälp av turbo, är bra. Och det blir än mer imponerande i ljuset av den fina prestandan och bränsleekonomin.

Motorn svarar rappt på gaspådrag och som sin något större bror på 1,4 liter upplevs den aldrig som en liten motor utan snarare som en större sugmotor. Men då krävs det att du växlar DSG-lådan manuellt.
0,55 liter per mil med bensinturbo är förstås bra, men ha i åtanke att detta är papperssiffror.
Att 1,2 TSI enbart säljs med DSG-låda (tyvärr utan möjlighet till paddlar bakom ratten just nu) och bara kommer i  kommer i femdörrarsversion vid introduktionen gör att prislappen kommer att bli ganska hög.
I skrivande stund finns inte några priser, inte heller någon utrustningsspecifikation. Bilarna börjar levereras i september och kan beställas i juli. Först i juni kommer pris/utrustning att bestämmas.
VW har aldrig varit rädda för att ta betalt för sina bilar. De lär inte vara det den här gången heller. I sin nuvarande form börjar Polo på cirka 133 000 kronor, men de allra flesta väljer till ett paket på 9 900 kronor.

Det betyder runt 143 000 kronor för en basutrustad bil och det kan ju vem som helst begripa att det inte blir billigare med andra motoralternativ och bättre utrustning. Även om VW sagt att de ska vara försiktiga med prishöjningar lär de säkert att lägga på någon/några procent.
Små, ja nu tog jag väl i, men åtminstone mindre stora bilar är i ropet i dag.
Men köparna säger sig inte ha pengar och om de har kapital så håller de i slantarna. Hittar de en tämligen jämbördig bil i klassen som är mer än 20 000 kronor billigare än Polo så blir det en farlig konkurrent.
Att den billigare konkurrenten sedan är bullrigare, stötigare och kanske lite skitigare mot miljön spelar i slutändan kanske inte så stor roll. 20 papp är 20 papp och ger många mil ”gratis”.
Jag misstänker i alla fall att du gör dig själv en tjänst genom att inte först provköra Polo och sedan välja något billigare. Då vet du vad du missat.
Det kommer att gnaga i dig.
Länge.

Motoralternativ för nya Volkswagen Polo

1,2 TSI: Bensin
105 hk. 175 Nm. 0-100 km/h på 9,7 sekunder, toppfart 190 km/h. 0,55 l/mil blandad körning och 129 g/ CO2 per km. Enbart DSG-låda.

1,4: Bensin
85 hk. 132 Nm. 0-100 på 12,1 sekunder, toppfart 177 km/h. 0,59 l/mil blandad körning och 139 g/CO2 per km.

1,6 TDI: Diesel
90 hk. 230 Nm. 0-100 km/h på 11,5 sekunder, toppfart 180 km/h. 0,42 l/mil blandad körning och 109 g/CO2 per km. Går att få med DSG-låda.

1,6 TDI Diesel
105 hk. 230 Nm. 0-100 km/h på 10,4 sekunder, toppfart 189 km/h. 0,42 l/mil blandad körning och 109 g/CO2 per km.

Volkswagen Polo 1,2 TSI

Pris 
Ej aktuell för Sverige.

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/75,6 mm. Cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 175 Nm mellan 1 500 0ch 3 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad DSG-låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående stag.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 185/60 TR 15.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 397, bredd 168, höjd 146, spårvidd f/b 146/146. Tjänstevikt ca 1 110, maxlast ca 460, max släpvikt ej angivet. Tank 45 liter.

Fartresurser**
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad ej angivet, landsväg ej angivet, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 129 g/km.

Skatt
795 kronor.

* Enligt tillverkaren.
** Uppgifterna är preliminära.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer