Basfakta

Motor
1,2 12V: Tvärställd 3-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Volym 1 198 cm3. Max effekt 65 hk (47 kW). Max vridmoment 112 Nm vid 3 000 r/min. 1,4: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggandekamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Volym1 390 cm3. Max effekt 75 hk/55 kW. Max vridmoment 126 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad, alt. 4-stegad automat (1,4).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram
fjäderben (McPherson), bak halvstel axel.

Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Styrning
Kuggstång, elektro-hydraulisk servo.

Hjul/däck
165/70 R14.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 390, bredd 168, höjd 147. Tjänstevikt ca 1 100 (1,4).

Fartresurser
Toppfart 172 km/h (1,4).

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,59 (0,64) l/mil. (Tillverkarens uppgifter).

Folka för finsmakare

Nya Polo med större kaross och nya motorer. Den tonar fram som koncernens ”premiumbil” i lilla klassen.

Efter sju inte särdeles svåra år har hittillsvarande Volkswagen Polo tjänat ut. Efterträdaren rullar snart in i återförsäljarnas utställningshallar. Generationsbytet är väl förberett: bottenplattan är sedan ett par år redan ordentligt inkörd på annat håll, nämligen av tjeckiska Skoda.

VW Polo och Skoda Fabia är i grunden samma bil, även om det är mer som skiljer än förenar. Åtminstone enligt Volkswagens talesmän, som hävdar att minst 60 procent av delarna i nya Polo är unika.

Till att börja med ser den helt annorlunda ut. I stället för Fabias sluttande taklinje fortsätter Polo att bli högre ju längre den blir. Den ser mest av allt ut som en Golf, och inte oväntat närmar sig måtten den större modellens.

Jämfört med föregångaren har bilen vuxit med 15 cm på längden, men minst lika viktigt är att den blivit 5 cm högre. Nya Polo är 6 cm kortare än Skoda Fabia, däremot något högre och bredare.
Instrumentpanelen känns igen från Skoda, men det ekar inte lika ihåligt när man bultar på plasten och kvalitetskänslan är en annan. Att bygga in rätt känsla i spakar och knappar och förmedla en atmosfär av gedigenhet har blivit en Volks-wagen-specialitet som går igen även i den här bilen. Polo känns – åtminstone under det ”torrsim” som föregår provkörningen – påkostad som en stor bil. Material och detaljomsorg påminner mer om Audi än om Skoda eller Seat.

En lång karl har inga problem att få plats bakom ratten, som går att justera i både höjd- och längsled. Men den verkliga utrymmesvinsten finns i baksätet, där knäutrymmet och takhöjden gränsar till det imponerade för storleksklassen.

Skoda Fabia har gjort sig känd för utmärkta vägegenskaper. Polo vansläktas inte – det är en bil som går att slänga omkring med lite hur som helst på småvägar utan att svika sin förare. Styrningen är elektrohydraulisk och anpassar sig efter hastigheten, jag tycker den fungerar utmärkt.
Bromsarna har numera elektronisk bromskraftfördelning och bilen kommer att kunna beställas med ESP, alltså elektroniskt styrd stabilisering i krissituationer. Den inre säkerheten tillgodoses av krockkuddar fram och på sidorna. Sidokrockgardiner blir tillval.

Karossen finns med två alternativt fyra dörrar – plus stor baklucka – och med en rad olika motoralternativ. Av dessa är tre dieslar: en 1,9 liters fyra på 64 hk, en turboversion av densamma på 100 hk samt en 1,4 liters trecylindrig turbo på 75 hk (känd från Audi A2).

Av bensinmotorerna är 1,4-litersmotorn på 75 respektive 100 hk redan kända från åtskilliga bilar i Volkswagens sortiment. Helt ny är en trecylindrig maskin på 1,2 liter med 55 alternativt 65 hk.
Svensk marknad får 1,4 liters 75-hästare för både bensin och diesel, trean på 55 hk samt den direktinsprutade 1,4 FSI som ger 85 hk.

Jag körde 65-hästarsmotorn och förvånades över att den gick så pass mjukt. Den tekniska förklaringen till detta är att motorn har en så kallad balansaxel som fångar upp vibrationerna. För kortare utflykter räcker den väl till, men nog ger den fyrcylindriga 1,4-litersmotorn på 75 hk klart bättre gensvar och tystare gång.

Vassast är den stora turbodieseln på 100 hk, men jämfört med den trecylindriga basmodellen ökar vikten med bortåt 150 kg och en del av charmen hos den lätta citybilen går förlorad.
Nu är Polo tänkt att passa alla möjliga kategorier köpare, därav mängden motoralternativ. Det är meningen att ungdomar såväl som pensionärer skall attraheras, Polo kan vara din första bil lika väl som din sista.

Bredden återspeglas i mängden utrustningsalternativ på fyra olika nivårer. I standardutrustningen finns bland annat servostyrning, Trendline ger bland annat möjlighet att justera förarsätet i höjdled samt bättre framstolar, Comfortline tillför ett antal elmotorer för sidorutor och ytterspeglar samt centrallås, Highline slutligen har bland annat lättmetallhjul, radio, soltak och armstöd i baksätet.

Priserna ser ut att hålla sig på ungefär samma nivå som för dagens Polo. Mer får det heller inte bli så länge Skoda håller sin lågprispolitik. Visserligen känns Polo mer ombonad och framför allt bättre isolerad mot vägljud än kusinen från östlandet – men vilken av dem blir den verkliga folkvagnen?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer